Áthasítják a Kárpátokat – nagy fába vágják fejszéjüket a románok
Az A8-as autópálya Marosvásárhely és a moldvai Ungheni között épül, és Székelyföldön is áthalad. A közlemény szerint a Gyergyóditró és Gerinces közötti szakasz tervezésével és megépítésével megbízott kivitelező elkezdte a geotechnikai fúrásokat és a régészeti feltárás előkészítését a Hargita megyei nagyközségben. Az előmunkálatok a tervezési szakasz részét képezik, a terepmunkát a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság (CNAIR) alkalmazottai ellenőrzik.

A Keleti-Kárpátokat átszelő Gyergyóditró–Gerinces autópályaszakasz hossza 38 kilométer. Ez az autópálya legnehezebb szakasza, amelyre márciusban írták alá a tervezési és kivitelezési szerződést az Asocierea Sa&Pe Construct, a Tehnostrade, az Euroasfalt és a Spedition UMB alkotta cégtársulással. A kivitelezőnek 54 hónap alatt kell elkészülnie a munkával, ebből 14 hónap jut tervezésre és 40 hónap kivitelezésre.
A beruházás értéke áfa nélkül 6,14 milliárd lej (471 milliárd forint).
A rendkívül összetett munkálat során 19 alagutat, valamint 63 hidat és viaduktot kell építeni, és jelentős mennyiségű földmunkát kell elvégezni. Az összesen 21 kilométer hosszú alagút- és viaduktrendszer a teljes autópálya-szakasz 57 százalékát teszi ki. A szakaszon két közúti csomópont lesz Gyergyóditrónál, illetve Neamt megyében.
Az Erdélyt és Moldvát összekötő A8-as autópálya erdélyi szakaszai közül jelenleg a Marosvásárhely és Nyárádszereda közötti szakaszon dolgozik a török kivitelező, a Nurol Insaat Ve Ticaret AS vállalat. A Nyárádszereda és Sóvárad közötti szakasz kivitelezését szintén török cégtársulás nyerte. A Sóvárad–Gyergyóalfalu és Gyergyóalfalu–Gyergyóditró szakaszra kihirdették ugyan a közbeszerzések nyertesét, de még nem írták alá a kivitelezési szerződést.
Az Egyesülés autópályájának is nevezett A8-as sztráda Marosvásárhely, valamint a Románia és Moldova határán fekvő Ungheni között vezet majd 304 kilométeren.
Romániában gigaprojekt indul, míg szenved az európai építőipar
A gyenge augusztusi hazai építőipari teljesítmény láttán adódik a kérdés, magyar jelenségről van-e szó, vagy szélesebb trendről. Az európai építőipar látványosan szenved a német és a francia nyelvterületen, amelyeknek vállalatai nálunk is aktívak – lásd például a világ legnagyobb téglagyártója, az osztrák Wienerberger részvényeinek zuhanását és ennek okait. Vannak azonban európai kivételek, pont a mi régiónkban, és vannak erőteljes reménykeltő jelek is itthon, illetve nemzetközileg – még akkor is, ha Trump elnök kevésbé lesz sikeres Ukrajna, mint az Izrael ügyében.
A KSH kedden azt jelentette: augusztusban az előző év azonos időszakához képest 13,6 százalékkal csökkent a magyar építőipar szezonálisan kiigazított teljesítménye.
A Világgazdaság körképe szerint az építések Európa gazdasági magjában kátyúban vannak, de van bezzegország és egy ígéretes régió is – a miénk.