Közel egyötödével csökkent Európa legnagyobb sajtópiacán a hirdetések száma a múlt évben. Az átlagosan 18,5 százalékos visszaesés a legkevésbé a regionális lapokat és folyóiratokat érinti, míg a legnagyobb veszteséget a több százezer példányszámban megjelenő napilapok könyvelhetik el. A rendkívül kedvezőtlen tendenciát az Epd német hírügynökség tette közzé, a német lapkiadók marketingtársaságának (ZMG) elemzésére hivatkozva.

A helyi és területi előfizetői bázissal bíró lapoknak jóval kisebb, átlagosan mindössze 12,3 százalékos csökkenést kellett elviselniük tavaly az előző évhez képest, amely több mint 6 százalékkal kevesebb, mint a teljes sajtópiacot érintő visszaesés. A helyzetet súlyosbítja, hogy a hirdetési piac 2003-as alakulása sem kecsegtet sokkal jobb eredménnyel, pedig tavaly novemberben már érezhető volt kisebbfajta növekedés a nyomtatott példányszámoknál, decemberben azonban újra tetemes veszteség érte a lapokat - áll a német lapkiadók szövetségének (BDZV) vizsgálatában.

A 200 ezernél nagyobb példányszámban megjelenő lapok esetében a hirdetések visszaesése átlagosan 15,6 százalék, míg a 125 és 200 ezer példányszámban megjelenő újságoknál 13,5 százalék. A reklámok közül a legnagyobb számban, több mint 40 százalékkal az álláshirdetések csökkentek tavaly, csak decemberben 51,6 százalékkal kevesebb jelent meg a lapokban, mint 2001 hasonló időszakában. Az utazási hirdetések aránya 3 százalékkal esett vissza.

Németországban a hirdetési piac rendkívül kedvezőtlen alakulása miatt csak alig néhány kiadó tudott példányszámot növelni. Közülük kiemelkedik a napi közel 4 millió példányszámban értékesített Bild, amelyből az előző évhez képest nyolc százalékkal többet adnak el, és jócskán több mint 14 százalékkal emelkedett a gazdasági napilap, a Financial Times Deutschland iránti kereslet is.