Egyre több a magánpilóta, bővül a privát flotta
Az elmúlt években fokozatosan szaporodott a magántulajdonban lévő kisebb légi járművek száma, s ezzel párhuzamosan nő az úgynevezett magánpilóta- - nem hivatásos - jogosítványt szerzők száma is. Ezt a jelenséget különösen az utóbbi 2-3 évben lehet tapasztalni. A légi forgalomban érdekelt cégek száma az elmúlt évben stagnálni látszik. A Magyarországon lajstromba vett légi járművek jellemzően 15-20 évesek, ám ezek jó műszaki állapotú kisgépek, amelyek javítása, karbantartása is megoldott, így ezek biztonságosan üzemelnek. Ezt támasztják alá az elmúlt évek tapasztalatai is, amelyek szerint műszaki okok miatt ritkán következett be légi baleset - foglalja össze a jelenlegi helyzetet Fejéregyházi László, a Polgári Légiközlekedési Hatóság (PLH) igaz-gatója.
Tapasztalatok szerint az elmúlt években hol nőtt, hol csökkent a repülős balesetek száma - amelybe beletartoznak a kisebb, de ugyancsak jelentéskötelezett műszaki meghibásodások is -, hiszen míg 2000-ben 195 ilyen volt, addig 2001-ben 155, 2002-ben pedig - amikor a 49 légi balesetben hat ember halt meg - 220 ilyen eseményt jelentettek. Az idén eddig 172 repülős balesetről kapott tájékoztatást a biztonsági szervezet. Mészáros László, a Polgári Légiközlekedési Biztonsági Szervezet igazgatója úgy látja, ezek mintegy 85-90 százaléka emberi hiba miatt történik. Az ilyen esetekben a pilóták túlzottan "nagyvonalúak", rosszul ítélnek meg egy-egy helyzetet, ami esetenként viszszavezethető az oktatás hiányosságaira is. Ennek nem egy esetben anyagi oka van, hiszen előfordul, hogy a cégek megkurtítják az oktatási időt. Pedig még a mai korszerű technikai berendezések sem pótolják a szükséges tudást.
Tipikus az olyan baleset is, amikor a pilóta figyelmetlensége miatt repülés közben elfogy az üzemanyag. Tavaly például két gép tört össze emiatt. A legnagyobb veszélyt a le- és a felszállás jelenti, amikor a gyakorlatlanság vagy az oktatás hiányossága bosszulja meg magát. Jelenleg a PLH közel 6700 érvényes szakszolgálati engedélyt tart nyilván, ezek közül a legtöbbet - mintegy 2700-at - a nem hivatásos pilóták birtokolják. A légipiacon az elmúlt évtized első felében jelentős változások történtek, aminek eredményeképpen 1995-re mintegy 90-100-ra emelkedett a képző, karbantartó-javító, üzemeltető, illetve repülőgépeket birtokló cégek száma. Ez a szám azóta gyakorlatilag nem változik, hiszen néhány cég megszűnik, ám közel ugyanennyi meg is jelenik a piacon.


