BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Iráni üzletben több nyugati cég

Számos külföldi cég folytatja megkezdett beruházásait Iránban - adta hírül a Bloomberg. Teszik ezt annak ellenére, hogy az Amerikai Egyesült Államok egy évvel meghosszabbította az Irán-Líbia szankcionálási törvény hatályát, és így a továbbiakban is gazdasági megtorló intézkedésekkel számolhatnak azok a nem amerikai székhelyű cégek, amelyek évente több mint 20 millió dollárt fektetnek be Irán olaj- vagy földgázüzletágába.

A washingtoni közel-keleti politikai intézet igazgatóhelyettese szerint azonban minden olyan vállalat, amely kapcsolatban áll Iránnal, jól teszi, ha "meghúzza magát", és nem próbál meg az újságok címlapjára kerülni új befektetéssel a térségben.

Többen így is tesznek az országban jelen lévő közel 200 cég közül, míg mások nyíltan vállalják, hogy szeretnének hosszú távon is Iránban maradni; utóbbi körbe tartozik például a Statoil ASA, Norvégia legnagyobb olajtársasága, valamint a Technip SA, amely az olajkitermeléshez kapcsolódó szolgáltatásokat nyújtó vállalatok közül a legjelentősebb Európában. A Statoil ráadásul azt is hozzátette, hogy további 300 millió dollárt kíván befektetni a térségben, az olasz Eni és az orosz Gazprom pedig folytatja fejlesztéseit az ország olaj- és gázmezőin.

A japán kormányzat ennél óvatosabbnak bizonyult: 2,5 milliárd dollárt készült befektetni 35 év alatt Irán legnagyobb feltárt olajmezőjébe, de az USA fenyegetésének hatására elhalasztották a megállapodást. Ehhez hasonlítható a német ThyssenKrupp AG reakciója is, amely az idén májusban a piaci ár háromszorosáért vásárolt vissza 3,4 százaléknyi részesedést Irántól.

Az iráni kormányzat a 2000-től 2004-ig tartó ötéves terv keretében szeretné elérni, ha legalább 4,5-5 milliárd dollárnyi külföldi beruházás valósulna meg az országban, és ha ez nem kizárólag az energiaszektort érintené. Az olajipar ugyanis pénzt ugyan hoz az államnak, de munkahelyeket nem teremt, márpedig erre Iránnak nagy szüksége lenne, hogy csökkenteni tudja 18 százalékos munkanélküliségi rátáját.

Egy ilyen lehetőséget jelentene, ha létrejönne a megállapodás az Európa legnagyobb autógyártójának számító Volkswagen, és Irán harmadik legjelentősebb autóipari cége, a Kerman Car Manufacturing között. Az iráni állami hírügynökség jelentése szerint a két vállalat aláírt egy előzetes megállapodást, mely szerint 4 modellt a Kerman gyártana, és az első széria 2004 második felében gördülne le a szalagról. (VG)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.