BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

SWOT-elemzés: a siker elemei

Napjainkban számtalan elemzést, kimutatást készítünk gazdasági jellegű terveink, beruházásaink megvalósításához - véli Semperger Kinga, az Árindex szakmai igazgatója. Ezek segítenek abban, hogy a megvalósulás folyamatát még pontosabban, és ok-okozati vonatkozásban is lássuk. Legtöbb esetben a pályázatoknál is követelmény az úgynevezett SWOT-elemzés.

A SWOT egy mozaikszó, angol szóösszetételből származik, mégpedig a következő szavak kezdőbetűjéből tevődik össze: S - Strengths (erősségek); W - Weaknesses (gyengeségek); O - Opportunities (lehetőségek); T - Threats (fenyegetések). A SWOT-elemzés alapjaiban egy prognózis, amely alapján projektünk jövőjét, életképességét, versenyhelyzetét egyaránt megítélhetjük.

>> 1. A SWOT-elemzés első eleme az erősségek. Ezek számbavételekor a projekt pozitívumairól kell beszélnünk. Itt kell feltüntetnünk például, hogy milyen előnyeink, piaci lehetőségeink lesznek a beruházás kapcsán, melyek a kedvező hatásai a piacgazdaságra, a közvetlen piaci környezetre, saját környezetünkre, valamint a társadalmi tényezőkre, s hogy miért lesz jó a szolgáltatásunk, s termékünk mitől számít majd minőséginek. Tehát fontos elem, de mindig maradjunk reálisak!

>> 2. A SWOT második eleme a gyengeségek. Ne féljünk szembenézni azzal, hogy a projektünknek jelen pillanatban milyen gyengeségei vannak. Muszáj ismernünk a gyengeségeket - hátrányos piaci tényezők, belső szervezeti problémák, a termék vagy szolgáltatás javításra szoruló jellemzői stb. - is ahhoz, hogy tudjuk, mitől lehetünk jobbak. A gyengeségeinket is kedvező színben tüntessük fel, hogyan tudunk rajtuk javítani, milyen megoldások szükségesek. Nem szabad szkeptikusnak lenni, itt is maradjunk reálisak.

>> 3. A harmadik elem a lehetőségek. Ez az a pont, ahol maximálisan engedjük szabadon a fantáziánkat. Írjunk le minden olyan a jövőben rendelkezésre álló lehetőséget, külső gazdasági, társadalmi, akár politikai tényezőt, amelyről úgy érezzük, hogy a projekt előmenetelét, kedvező megítélését segítheti. Ilyenek például az előnyös piaci, gazdasági tényezők, az értékesítési, promóciós, továbbá a beszállítói és partneri/együttműködési kilátások, valamint a nemzetközi, hálózati csatlakozás lehetőségei.

>> 4. A negyedik elem a fenyegetések. Vállalkozóként, vállalatvezetőként muszáj nyitott szemmel járnunk. Nap mint nap érzékelünk olyan tényezőket, amelyek esetlegesen kedvezőtlenül befolyásolhatják projektünk menetét és a hasznossági tényezőket. Fontos tudnunk, hogy a SWOT-elemzésben kizárólag olyan "fenyegetettségi" pontokat tüntessünk fel, amelyek valóban problémát jelentenek. Ilyenek például a pénzpiaci tényezők, olyan piaci, gazdasági változások, amelyek az általunk képviselt területet bármilyen fokon veszélyeztethetik, az erőteljes konkurens tevékenység és a belső pénzügyi, likviditási problémák.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.