Napjainkban számtalan elemzést, kimutatást készítünk gazdasági jellegű terveink, beruházásaink megvalósításához - véli Semperger Kinga, az Árindex szakmai igazgatója. Ezek segítenek abban, hogy a megvalósulás folyamatát még pontosabban, és ok-okozati vonatkozásban is lássuk. Legtöbb esetben a pályázatoknál is követelmény az úgynevezett SWOT-elemzés.
A SWOT egy mozaikszó, angol szóösszetételből származik, mégpedig a következő szavak kezdőbetűjéből tevődik össze: S - Strengths (erősségek); W - Weaknesses (gyengeségek); O - Opportunities (lehetőségek); T - Threats (fenyegetések). A SWOT-elemzés alapjaiban egy prognózis, amely alapján projektünk jövőjét, életképességét, versenyhelyzetét egyaránt megítélhetjük.
>> 1. A SWOT-elemzés első eleme az erősségek. Ezek számbavételekor a projekt pozitívumairól kell beszélnünk. Itt kell feltüntetnünk például, hogy milyen előnyeink, piaci lehetőségeink lesznek a beruházás kapcsán, melyek a kedvező hatásai a piacgazdaságra, a közvetlen piaci környezetre, saját környezetünkre, valamint a társadalmi tényezőkre, s hogy miért lesz jó a szolgáltatásunk, s termékünk mitől számít majd minőséginek. Tehát fontos elem, de mindig maradjunk reálisak!
>> 2. A SWOT második eleme a gyengeségek. Ne féljünk szembenézni azzal, hogy a projektünknek jelen pillanatban milyen gyengeségei vannak. Muszáj ismernünk a gyengeségeket - hátrányos piaci tényezők, belső szervezeti problémák, a termék vagy szolgáltatás javításra szoruló jellemzői stb. - is ahhoz, hogy tudjuk, mitől lehetünk jobbak. A gyengeségeinket is kedvező színben tüntessük fel, hogyan tudunk rajtuk javítani, milyen megoldások szükségesek. Nem szabad szkeptikusnak lenni, itt is maradjunk reálisak.
>> 3. A harmadik elem a lehetőségek. Ez az a pont, ahol maximálisan engedjük szabadon a fantáziánkat. Írjunk le minden olyan a jövőben rendelkezésre álló lehetőséget, külső gazdasági, társadalmi, akár politikai tényezőt, amelyről úgy érezzük, hogy a projekt előmenetelét, kedvező megítélését segítheti. Ilyenek például az előnyös piaci, gazdasági tényezők, az értékesítési, promóciós, továbbá a beszállítói és partneri/együttműködési kilátások, valamint a nemzetközi, hálózati csatlakozás lehetőségei.
>> 4. A negyedik elem a fenyegetések. Vállalkozóként, vállalatvezetőként muszáj nyitott szemmel járnunk. Nap mint nap érzékelünk olyan tényezőket, amelyek esetlegesen kedvezőtlenül befolyásolhatják projektünk menetét és a hasznossági tényezőket. Fontos tudnunk, hogy a SWOT-elemzésben kizárólag olyan "fenyegetettségi" pontokat tüntessünk fel, amelyek valóban problémát jelentenek. Ilyenek például a pénzpiaci tényezők, olyan piaci, gazdasági változások, amelyek az általunk képviselt területet bármilyen fokon veszélyeztethetik, az erőteljes konkurens tevékenység és a belső pénzügyi, likviditási problémák.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.