BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A nehézségek ellenére unióra kész a papíripar

Csökkenő nyereséggel, de optimizmussal tekint a legtöbb hazai papíripari cég az uniós csatlakozás elé. Várakozásaik szerint élénkülni fog a minőségi termékek iránti kereslet. Az import egyszerűsödésével viszont éleződhet az árverseny a háztartási papírtermékek hazai piacán.



Az elmúlt év nem bizonyult szerencsésnek a hazai papíripar számára: a legtöbb cég nyereségessége csökkent, noha az eladott mennyiségben növekedést tudtak felmutatni. A második legnagyobb papíripari cég, a Dunapack Papír és Csomagolóanyag Rt. 2003-ban 2 százalékos árbevétel- növekedést tudott elérni, míg az ötödik Halaspack Csomagolóanyag Bt. árbevétele csak 1 százalékkal emelkedett, noha belföldi értékesítési volumene 2002-höz képest 5 százalékkal nőtt.

Tavaly a cellulóz- és egyéb alapanyagárak ugyan világszerte csökkentek, de a forint árfolyamváltozásai miatt ezt a hatást a magyar árakban nem lehetett érvényesíteni. A nyereségesség csökkenésének másik oka abban kereshető, hogy az eladási árak sem emelkednek, így egyedül a hatékonyság nagymértékű növelése kompenzálhatta a kiesett nyereséget. Így a 6,5 százalékkal csökkenő, 43,5 milliárdos 2002-es árbevétele alapján legnagyobbnak számító papíripari vállalat, a 2002-ben 3,514 milliárdos adózott eredményt elért Neusiedler-Szolnok Papírgyár Rt., tavaly a termelési volumen növekedése ellenére is csak a 2002-es nyereség 65-70 százalékát tudta realizálni. 2003-ban a szezonális ingadozás nagymértékben felerősödött, és a két fél év között a korábbiaknál nagyobb mértékű, akár 20 százalékos eltérés is mutatkozott a cégek értékesítésében.

Az idén a legnagyobb változásokat kétségkívül az európai uniós csatlakozás fogja hozni, bár a papíripar eddig is külföldi piacokra támaszkodott. A papíriparra jellemző, hogy egy-egy vállalat egy-két speciális szegmenst fed le, így a különböző piaci részterületeken akár ellentétes hatásai is lehetnek a csatlakozásnak. A közös pont a vámeljárás egyszerűsödése, ami az adminisztratív terheket csökkenti elsősorban.

Az iparág külkapcsolatai főleg azon környező országokkal módosulhatnak, amelyek nem lépnek be az unióba. A korábbi szabadkereskedelmi megállapodások a magyar csatlakozást követően érvényüket vesztik, így Szerbia, Horvátország, Bulgária és Románia felé az export nehezebbé válhat. A Dunapack Rt. számára ez nem okoz jelentősebb gondot, mivel a térség hat országában van jelen vállalkozásaival, így ebben az esetben a szállítások átcsoportosítása megoldást jelent.

Bodrogi József, a Halaspack vezérigazgatója kérdésünkre elmondta, hogy azért vár kedvező változásokat a belépést követően, mert mind a beszerzési források, mind a környező országok célpiacai vámkezelés nélkül megközelíthetőek lesznek. A hengeres papírtermékeket gyártó cég vezetője nem tart a verseny erősödésétől, mivel a piaci szegmensre eddig is a nemzetközi nyitottság volt a jellemző.

Látványosan éleződhet a verseny a háztartási papírtermékek piacán. Az import egyszerűsödésével a hasonlóan árérzékeny termékek piacán még kíméletlenebb árharc indulhat meg. A verseny erősödését jelzi a tény, hogy a háztartási papír szegmensében az elmúlt 2-3 évben a saját kereskedelmi márkák legalább 30 százalékos piaci részesedést szereztek. Kreiter József, a Piszke Papír Rt. marketingmenedzsere kiemelte: várakozásaik szerint mindenképpen növekedni fog a minőségi termékek kereslete, nagyobb igény mutatkozik majd a többrétegű, magasabb minőségű termékválaszték iránt.

Galli Miklós, a Dunapack Papír és Csomagolóanyag Rt. elnök-vezérigazgatója a lehetőségek bővülését várja a csatlakozást követően, a kis- és középvállalkozások és a mezőgazdasági termékek exportjának erősödése növelheti a csomagolóeszközök iránti igényt, amely keresletet korábban a nemzetközi társaságok beruházásai generálták.

Az uniós csatlakozás nem hoz különösebb változást a környezetvédelmi szabályozásban. A nagy magyarországi papíripari cégek már most is megfelelnek a szigorú előírásoknak. A környezetbarát technológiák, de még inkább a környezetbarát alapanya-gok használata kiemelt célja a vállalatoknak. A Piszke Papír például termékeit négyötöd részben újrahasznosított papír felhasz-

nálásával termeli, míg a Halaspack termékeinek 95 százaléka már olyan alapanyagból készül, amely kizárólag újrahasznosított papírt tartalmaz.

A környezetvédelem területén változást hozhat a termékdíj rendszerének megváltoztatása. A díj eddig nem érintette közvetlenül a papírgyártókat, hiszen a díj megfizetésére az első forgalomba hozókat kötelezték. 2003-ban megindult egy új, az EU legtöbb országában már működő rendszer kiépítése. Ennek értelmében a kötelezett csomagolóvállalat a termékdíj helyett licencdíjat fizethet olyan közhasznú társaságoknak, amelyek az érintett önkormányzatok és begyűjtők szelektív gyűjtésből származó többletköltségeit finanszírozzák, valamint szerződést kötnek a feldolgozásra az újrahasznosítókkal.

Magyarországon már 1996-ban befejeződött a papíripar privatizációja. Az ország papíriparát a privatizációt megelőzően képviselő Papíripari Vállalat szétesett, és helyette több különálló gyár és több száz feldolgozó és papírkereskedő vállalkozás alakult. A szektorban az utolsó nagyobb változásra 2001 végén került sor, amikor a Halaspack a korábbi, osztrák Mosburger cégcsoporttól átkerült a németországi Kunert családi vállalkozás tulajdonába. Azóta tulajdonosi struktúraváltozások leginkább a kisebb cégeknél történhetnek, s így alig gyakorolnak majd hatást a piac egészére. A környező államok és így közvetve Magyarország papíriparát is érintheti azonban az a hír, mely szerint a múlt év decemberében az Anglo American vállalatcsoporthoz tartozó Mondi Europe-ba beolvadt az osztrák Bauernfeind hullámpapír- és csomagolóanyagokat gyártó vállalat. A 94 millió euró értékű üzlet nyomán a közép-európai régióban is megjelenik a Mondi Packaging csomagolóipari óriás.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.