Töredezik a játékkonzol, a Nintendo Switch 2 már a hattyúdal lehet
A videójáték-ipar ismét rekordot döntött: a június 5-én megjelent Nintendo Switch 2. mindössze négy nap alatt 3,5 millió eladott példánnyal lett minden idők leggyorsabban fogyó otthoni játékkonzolja. A siker még a szokatlanul magas, 399 dolláros induló ár ellenére is elsöprő, a befektetők pedig újra biztonságos menedékként tekintenek a japán cégre a gazdasági bizonytalanság közepette. De ez az elképesztő rajt valójában nem egy új virágkor kezdete, hanem az utolsó fellobbanás egy végéhez közeledő korszakban. Ha a konzolipar nem alakul át, akkor meglehet, búcsút inthetünk a nagy kedvenceknek.

A hagyományos üzleti modell, amely szerint a játékosok konzolt vásárolnak, majd éveken át új, változatos címeket gyűjtenek hozzá, lassan elavul. Helyét olyan online platformok veszik át, mint
- a Fortnite
- vagy a Roblox,
amelyek nem klasszikus értelemben vett játékok, hanem tartalomgyártási és reklámplatformok. A játék már nem termék, hanem szolgáltatás – ingyenes belépéssel és végtelennek tűnő mikrotranzakciókkal.
A Disney például nem saját játékok fejlesztésére költ dollármilliárdokat, hanem 1,5 milliárd dollárt fektetett az Epic Gamesbe,
hogy karaktereit – a Marveltől a Star Warsig – a Fortnite világán keresztül tegye pénzzé. A klasszikus, 60-80 dolláros AAA-játékok, mint a Mario Kart World vagy a Spider-Man 2. már kivételek. Ez utóbbi fejlesztése például több mint 300 millió dollárba és öt évbe került, amit egyre kevesebb cég engedhet meg magának.
Sony vs. Microsoft – exkluzivitás vs. előfizetés
A második és harmadik legnagyobb játékgyártó, a Sony és a Microsoft más irányba próbál menekülni. A Sony az HBO-mintát követi: drága, exkluzív játékokat és belőlük készült sorozatokat (mint a The Last of Us) kínál, a Microsoft pedig az Xboxot egy Netflix-szerű előfizetéses szolgáltatássá alakítaná, ahol játékkatalógushoz férünk hozzá különböző platformokon. Az Xbox Series X azonban továbbra is drága, és a Game Pass sem képes pótolni a klasszikus játékélményt egy elapadó kínálat mellett. A fejlesztőstúdiók tucatjai zárnak be, a befektetők pedig csak rövid távú haszonra hajtanak.
A játékipar is ugyanabba a csapdába esett, mint sok más amerikai szektor: a túlcentralizált tőke és a szabályozatlanság kikezdi az alapokat.
A Nintendo mindeközben továbbra is a saját útját járja. Nem versenyez a technológiai csúcshardverekkel, helyette új játékmechanikákra és családbarát élményekre épít. A Switch 2. ugyan technikai szempontból előrelépés (pl. 4K, új Joy-Con, DDR5 memória), de nem hoz forradalmat, csak csiszolja az eddig is sikeres receptet. A konzol indulása visszafogott: egyetlen kiemelt cím a Mario Kart World, amelynek ára 79,99 dollár, ezzel a Nintendo is csatlakozott a játékipari árnövelési trendhez. A másik nyitócím a Nintendo Switch 2. Welcome Tour, egy ironikus múzeumséta, ahol a játékos megtudja, miért volt jó döntés a vásárlás.
Repedező konzolipar: a Switch 2. lesz az utolsó klasszikus konzol?
A jövőre nézve a Nintendo további címeket ígér: új Donkey Kong, Pokémon, Metroid, és persze a korábbi Switch-katalógus is szinte teljes egészében elérhető lesz. De a kérdés már nemcsak az, milyen játékokat kínálnak – hanem az is: lesz-e még új konzolgeneráció egyáltalán?
A Switch 2. lehet az utolsó klasszikus értelemben vett játékkonzol, amelynek megjelenését és sikerét egy több évtizedes üzleti modell záróakkordjaként értékelhetjük.
A Nintendo 1889-ben kártyagyártóként indult, majd 1985-ben új életet lehelt a videójáték-iparba a NES-szel. Most, 40 évvel később, lehet, hogy ismét egy korszak lezárásánál vagyunk. A játékkonzolok mindig is egy ígéretet árultak: éveken át tartó élményeket, kalandokat, történeteket. A Switch 2. ezt az ígéretet még megtartotta, de a világ már nem feltétlenül kér belőle – vagy legalábbis nem így.