BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Töredezik a játékkonzol, a Nintendo Switch 2 már a hattyúdal lehet

A Nintendo Switch 2. négy nap alatt lett minden idők leggyorsabban fogyó konzolja, de ez a siker nem a játékipar virágkorát, hanem a leáldozását jelentheti. A hagyományos, hardvereladásra és prémiumjátékokra épülő konzolipar kifulladóban van, helyét szolgáltatásalapú, platformfüggetlen játékélmények veszik át. A Switch 2. lehet az utolsó valódi konzolgeneráció emléke – egy szép záróakkord egy letűnő korszakhoz.

A videójáték-ipar ismét rekordot döntött: a június 5-én megjelent Nintendo Switch 2. mindössze négy nap alatt 3,5 millió eladott példánnyal lett minden idők leggyorsabban fogyó otthoni játékkonzolja. A siker még a szokatlanul magas, 399 dolláros induló ár ellenére is elsöprő, a befektetők pedig újra biztonságos menedékként tekintenek a japán cégre a gazdasági bizonytalanság közepette. De ez az elképesztő rajt valójában nem egy új virágkor kezdete, hanem az utolsó fellobbanás egy végéhez közeledő korszakban. Ha a konzolipar nem alakul át, akkor meglehet, búcsút inthetünk a nagy kedvenceknek.

Töredezik a konzolipar: a Nintendo Switch 2 lehet a klasszikus játékkonzolok hattyúdala
Töredezik a konzolipar: a Nintendo Switch 2. lehet a klasszikus játékkonzolok hattyúdala / Fotó: DC Studio

A hagyományos üzleti modell, amely szerint a játékosok konzolt vásárolnak, majd éveken át új, változatos címeket gyűjtenek hozzá, lassan elavul. Helyét olyan online platformok veszik át, mint

  • a Fortnite
  • vagy a Roblox,

amelyek nem klasszikus értelemben vett játékok, hanem tartalomgyártási és reklámplatformok. A játék már nem termék, hanem szolgáltatás – ingyenes belépéssel és végtelennek tűnő mikrotranzakciókkal.

A Disney például nem saját játékok fejlesztésére költ dollármilliárdokat, hanem 1,5 milliárd dollárt fektetett az Epic Gamesbe,

hogy karaktereit – a Marveltől a Star Warsig – a Fortnite világán keresztül tegye pénzzé. A klasszikus, 60-80 dolláros AAA-játékok, mint a Mario Kart World vagy a Spider-Man 2. már kivételek. Ez utóbbi fejlesztése például több mint 300 millió dollárba és öt évbe került, amit egyre kevesebb cég engedhet meg magának.

Sony vs. Microsoft – exkluzivitás vs. előfizetés

A második és harmadik legnagyobb játékgyártó, a Sony és a Microsoft más irányba próbál menekülni. A Sony az HBO-mintát követi: drága, exkluzív játékokat és belőlük készült sorozatokat (mint a The Last of Us) kínál, a Microsoft pedig az Xboxot egy Netflix-szerű előfizetéses szolgáltatássá alakítaná, ahol játékkatalógushoz férünk hozzá különböző platformokon. Az Xbox Series X azonban továbbra is drága, és a Game Pass sem képes pótolni a klasszikus játékélményt egy elapadó kínálat mellett. A fejlesztőstúdiók tucatjai zárnak be, a befektetők pedig csak rövid távú haszonra hajtanak. 

A játékipar is ugyanabba a csapdába esett, mint sok más amerikai szektor: a túlcentralizált tőke és a szabályozatlanság kikezdi az alapokat.

A Nintendo mindeközben továbbra is a saját útját járja. Nem versenyez a technológiai csúcshardverekkel, helyette új játékmechanikákra és családbarát élményekre épít. A Switch 2. ugyan technikai szempontból előrelépés (pl. 4K, új Joy-Con, DDR5 memória), de nem hoz forradalmat, csak csiszolja az eddig is sikeres receptet. A konzol indulása visszafogott: egyetlen kiemelt cím a Mario Kart World, amelynek ára 79,99 dollár, ezzel a Nintendo is csatlakozott a játékipari árnövelési trendhez. A másik nyitócím a Nintendo Switch 2. Welcome Tour, egy ironikus múzeumséta, ahol a játékos megtudja, miért volt jó döntés a vásárlás.

Repedező konzolipar: a Switch 2. lesz az utolsó klasszikus konzol?

A jövőre nézve a Nintendo további címeket ígér: új Donkey Kong, Pokémon, Metroid, és persze a korábbi Switch-katalógus is szinte teljes egészében elérhető lesz. De a kérdés már nemcsak az, milyen játékokat kínálnak – hanem az is: lesz-e még új konzolgeneráció egyáltalán?

A Switch 2. lehet az utolsó klasszikus értelemben vett játékkonzol, amelynek megjelenését és sikerét egy több évtizedes üzleti modell záróakkordjaként értékelhetjük. 

A Nintendo 1889-ben kártyagyártóként indult, majd 1985-ben új életet lehelt a videójáték-iparba a NES-szel. Most, 40 évvel később, lehet, hogy ismét egy korszak lezárásánál vagyunk. A játékkonzolok mindig is egy ígéretet árultak: éveken át tartó élményeket, kalandokat, történeteket. A Switch 2. ezt az ígéretet még megtartotta, de a világ már nem feltétlenül kér belőle – vagy legalábbis nem így.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.