Ágazati szakértők szerint katasztrofálisra sikeredhet az idei január-február a nemzetközi légi forgalomban érdekelt cégek számára, ha a fokozódó terrorveszély miatt sokan elállnak tervezett utazásuktól.

Az első két hónap egyébként is holtszezon a repülésben, s az érdeklődést csak óriási engedmények árán képesek fenntartani a légitársaságok. Nagyon sok európai vállalat ilyenkor az állandó költségeit is alig termeli meg, hiszen jó néhány hétre kénytelen leállítani gépeit. A cégek helyzetét nem könnyíti meg, hogy az Észak-Amerikába tartó járatokon most már egyre többször kell majd fegyveres kísérőket elhelyezni. Az ágazat lobbiszervezete, a Nemzetközi Légiszállítási Szövetség (IATA) a minap kétségbe vonta az új amerikai rendelkezések értelmét - erősítette meg Giovanni Bisignani főtitkár.

"Egyes konkrét fenyegetésektől eltekintve a nemzetközi légiipar továbbra is úgy véli: a biztonsági intézkedések akkor érnek leginkább célt, ha biztosítják, hogy a veszélyforrások ne jussanak fel a repülőgép fedélzetére" - állítja a IATA. Egyes légitársaságok közölték, hogy készek teljesíteni az új amerikai követelményeket. Mások, így Kanada, Németország és Nagy-Britannia légi szállítói jelezték, hogy már eddig is alkalmaztak fegyveres őröket gépeiken.

A Malév többször jelezte, hogy egyeztetéseket kezdett az illetékes magyar hatóságokkal, és vagy kormányzati, vagy belső erők segítségével eleget tesz az amerikai kérésnek, ha érkezik ilyen egy adott észak-amerikai Malév-járattal kapcsolatban.

A British Airways egy évi félmilliárd font összegű új költségcsökkentési programot is fontolgat, s a brit sajtó azt találgatja, vajon ez még hány alkalmazott elbocsátásával járhat. Az összeg az éves kiadások több mint hat és fél százaléka. A The Sunday Telegraph szerint a takarékosság a BA kétéves új üzleti stratégiájának központi eleme, s ha a terveket jóváhagyják, akkor a még ez idő szerint 45 ezer főt számláló alkalmazotti létszámnak is jócskán csökkennie kell.

Svájc légterét már több mint egy éve nem veheti igénybe az egyiptomi Flash Airlines magánkézben lévő charter-légitársaság, amelynek Boeing-737típusú repülőgépe a Vörös-tengerbe zuhant, 148 ember halálát okozva.

A 2002 októberében született tiltó rendelkezést azért hozták, mert "komoly hiányosságokra" bukkantak a svájci hatóságok. A döntés lehetőséget adott arra, hogy ha a Flash Airlines igazodik a svájci légiközlekedési normákhoz, feloldják a tiltó rendelkezést.