Boródi Attila
Az Élelmiszer-feldolgozók
Országos Szövetségének elnöke
A korábbiakhoz képest van előrelépés, ám az újratölthető italcsomagolások átgondolatlan erőltetése nem változott. Ennek környezeti hasznát mértékadó hatásvizsgálat nem támasztja alá, sőt a többletszállítás és
-energiaigény plusz-környezetterhelést eredményez, szemben a szelektív hulladékgyűjtéssel és újrahasznosítással. A visszaváltást a fogyasztó és a kereskedelem sem kedveli. A tervezet kumulatív módon évi 2 milliárd forint díjfizetéssel fenyegeti az ipart és a fogyasztót is, ami 2006-2010 között összesen 30 milliárd forint rendkívüli díjfizetés kockázatát jelenti a cégeknek, s a teljesítés beruházási igénye is 10-15 milliárd forint együttesen. A hazai italipart, főleg a kis és közepes cégeket ez súlyos versenyhátrányba hozza a környező országokkal szemben, s az újratöltési kvóták versenyjogi kérdéseket is felvetnek. Leghatározottabban tiltakozunk az újratöltési koncepció ellen, és azt jelenlegi formájában alkalmatlannak tartjuk a kormány elé terjesztésre.
Dr. Peller Katalin
A Magyar Nyomdász Szakmai Szövetség
főtitkára
Megelégedéssel vettük tudomásul, hogy a környezetvédelmi tárca másfél év után végül elfogadta érvelésünket, miszerint a reklámhordozó papírok után kivetett termékdíj esetén a szenynyező fizet elv akkor érvényesül, ha a díjat nem a nyomdákra, hanem a termék megrendelőjére terhelik. A gazdasági tárcával folytatott megbeszéléseken a reklámhordozók termékdíjának teljes megszüntetése is felmerült, ami ugyancsak egy reális alternatíva lehet. Szintén kedvező változást jelent az oldószerek után kivetett, a gyakorlatban nehezen alkalmazható termékdíj megszüntetése, ám reálisabb lenne, ha ennek hatálybalépésére nem 2005. január 1-jén, hanem az uniós csatlakozással egy időben kerülne sor, hiszen a környezetterhelést leghatékonyabban nem a forgalmazásnál, hanem a gyártásnál, a felhasználható alapanyagok és gyártási technológiák körének pontos meghatározásával, valamint a keletkező hulladék megfelelő ártalmatlanításával lehet csökkenteni.
Dr. Lukács Pál
A Magyar Gépjár-műipari Szövetség ügyvezető
igazgatója
A termékdíjas rendszer gépjárművekre való kiterjesztése jelen formájában ellentétes a vonatkozó EU-direktívával, mert a fellelhető gyártóval, importőrrel nem rendelkező járművek felelősségét a fellelhető termékfelelősökre kívánja hárítani. Több kifogást tettünk, mert az előterjesztésekből nem derül ki, mi alapján határozták meg a majdani termékdíj összegét 30 ezer forintban, emellett nem elfogadható, hogy a befolyó összeget nem ugyanerre a területre forgatnák vissza. A legnagyobb hiányosság, hogy a termékdíj kiterjesztése nincs összekapcsolva a roncsautók hasznosítására vonatkozó készülő rendelettel: a termékfelelős oldal hiába próbál a szigorodó elvárásoknak is megfelelő bontókkal szerződni, ha továbbra is lesznek olyan piaci szereplők, amelyek előnye az előírások be nem tartásából származik, márpedig a következetes ellenőrzés és engedélyeztetés nélkül a roncsautó ezeknél a vállalkozásoknál fog megjelenni, alacsonyabb vállalási áraik miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.