Egyáltalán nem kizárt, hogy az osztrák államvasutak (ÖBB) kelet-európai vasúti társaságokban történő tulajdonszerzéssel erősítené európai piaci pozícióit - kommentálják hazai szakértők a Die Presse minapi értesülését. Az osztrák lap az ottani közlekedési miniszert idézve azt írta, hogy Európában maximum 5-7 társaság élhet meg hosszú távon, és az ÖBB a versenyképes méretet csak abban az esetben érheti el, ha bevásárol Kelet-Európában. Huder Gorbach úgy vélekedett, hogy az osztrák állami társaságnak legalább az első öt európai társaság közé be kellene kerülnie ahhoz, hogy egyáltalán talpon tudjon maradni.

Hazai szakértők úgy vélik, az osztrák társaság keleti terjeszkedési szándéka mögött az áll, hogy Nyugat-Európa nagy vasúti egyesüléseiből az ÖBB gyakorlatilag kimaradt. A nagy nyugati fuvarozói összefonódás motorja hosszú ideje a német államvasutak. Mivel minden nagyobb nyugat-európai egyesülésből, holdingból kimaradt az ÖBB, ezért a keletet "mint egyszerűbb kitörési lehetőséget" vizsgálják az osztrák állami cégnél - fogalmaznak hazai szakértők. Amennyiben stratégiai partnert keresnek, úgy valóban a kelet jelentheti a megfelelő irányt - vélekednek.

Magyarországon elsősorban a hazánkon átmenő nemzetközi tranzitforgalomban találhat piaci réseket az ÖBB, arra viszont kevés esélyt látnak a vasúti fuvarozást közelről ismerők, hogy a közeljövőben a MÁV-ban is bevásároljon az osztrák társaság. Az össztranzitforgalom maximum 20 százalékára aspirálhat sikerrel az ÖBB - vélik. Ebben az esetben azonban csökkenne a MÁV forgalma, ami az eredménytermelő képesség visszaesését vonná maga után. Az eredménycsökkenés pedig a fejlesztések, beruházások elmaradását jelentheti, aminek ellensúlyozásához állami szerepvállalás szükséges.

Nagyobb veszélyt jelenthet ugyanakkor, ha az úgynevezett kontinentális szállítás hazai piacán is megjelennek az osztrákok. Az Európán belüli, határokon átnyúló konténeres szállítást ugyanis a kontinens legtöbb országában, így Ausztriában is a viteldíj 25 százalékáig támogatja a költségvetés. A magyar államnak azonban erre saját költségvetéséből az idén egyetlen fillére sem volt. Márpedig a MÁV ezt a versenyelőnyt képtelen saját erejéből ledolgozni.

Huder Gorbach osztrák szakminiszter szerint egyébként nincs tervben a 47 ezer embernek munkát adó társaság részleges privatizációja. Ehelyett a száz százalékban állami tulajdonban lévő vállalat üzleti szemléletét az új felügyelőbizottság összetétele hivatott garantálni. A keleti terjeszkedést máris megkezdték: a jövő héten jelentik be hivatalosan, hogy az ÖBB egyik leányvállalata, a Postbus felvásárol egy 300 alkalmazottat foglalkoztató cseh busztársaságot.

A MÁV hosszú távú stratégiájában egyébként szintén a keleti üzletek megszerzése, és keleti vasúttársaságokkal való együttműködés szerepel.