Tovább hódít a kiszervezés
A tavalyi 176,8 milliárd dollárról 2007-re akár 235,6 milliárdra is nőhet az az összeg, amelyet a világ vállalatai bizonyos informatikai tevékenységek és feladatok cégen kívülre helyezésére (it-outsourcing) költenek majd - derül ki a Gartner piackutató cég felméréséből. A tevékenységkihelyezés gyors térhódítását mutatja, hogy egy a közelmúltban készült felmérés szerint a vállalatok 80 százaléka tervezi, hogy a jövőben növeli az informatikai és az üzleti folyamatokat érintő tevékenységek kiszervezésére költött összeget. Ennek köszönhetően a jövőben egyre inkább az informatikai szolgáltatások húzóágazatává válik az it-tevékenységek cégen kívülre helyezése. Az outsourcing nagyhatalma ma India. Becslések szerint az ázsiai ország vállalatai uralják a teljes piac mintegy 80 százalékát. Az indiai cégeknek igazából nincs hosszú távú stratégiája az outsourcing konjunktúra kihasználására - állítja Sujoy Chohan, a Gartner kutatója. Ez pedig a jövőben akár 20-30 százalékos piacirészesedés-vesztést is okozhat számukra. Az indiai társaságok legnagyobb vetélytársai a délkelet-ázsiai és a közép-európai országok informatikai szolgáltatói lehetnek a jövőben. India mellett már most is az informatikai outsourcing fellegvárának számít Kelet-Európa, ahol egyre növekvő számban van meg az e tevékenységhez szükséges, megfelelően magasan képzett munkaerő, a bérek pedig messze elmaradnak az amerikai, illetve nyugat-európai fizetésektől.
Magyarországon az informatikai tevékenységkihelyezés egyelőre kevéssé terjedt el a vállalatok körében, ennek ellenére az informatikai piac egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata. Abban, hogy egyelőre nem vált általánossá a hazai vállalatok körében, szerepet játszik, hogy a cégek nagy része még nem jutott el arra a szintre, hogy kiszervezhesse informatikai rendszerének üzemeltetését. A nehézségek ellenére azonban van néhány biztató jel, melyekre alapozva gyors fejlődésnek indulhat Magyarországon az outsourcingpiac. A helyben rendelkezésre álló, jól képzett szakembergárda, a viszonylag fejlett infrastruktúra, a politikai stabilitás, a kedvező földrajzi helyzet olyan tényezők, melyek egyre több vállalatot ösztönöznek majd arra, hogy Magyarországon összpontosítsák regionális, illetve európai érdekeltségeik támogató központjait. A további hatékonyságnövelést és költségcsökkentést pedig az eredményezheti, hogy ezeket a támogató központokat a későbbiekben nem a cégek saját maguk üzemeltetik majd, hanem átadják azok menedzselését, fenntartását az elsődlegesen outsourcinggal foglalkozó szolgáltatóknak.


