A MÁV Rt. nem tudta az eredetileg tervezett december 16-i határidőre kihirdetni, milyen sorrendet állított fel a 30 elővárosi villanyvonat szállítására kiírt, 40 milliárd forintos pályázat műszaki értékelésekor. Pótlólag kellett ugyanis műszaki adatokat bekérnie a négy pályázó közül háromtól: a német Siemenstől, a francia Alstomtól és a kanadai Bombardier-től. A svájci Stadler anyagában nem talált kiegészítenivalót.
A vasúttársaság sajtóosztályán arról tájékoztatták lapunkat, hogy még nem zárultak le a műszaki tárgyalások, s még egyeztetni kell a szállítási feltételekről, végül az árról is, vagyis még hetekig várni kell a végső eredményre. Más forrásból úgy tudjuk, hogy az ajánlatok műszaki sorrendjét már felállították, de azt még több szinten, utoljára a vezérigazgatóval is jóvá kell hagyatni.
Mind a négy pályázó olyan vonattípussal indult, amilyennel a piacon már sikert ért el. Ám kérdés, hogy a máshol már bevált járműveik, felkínált szervizmegoldások és árajánlataik mennyiben felelnek meg a MÁV Rt. elvárásainak. A Bombardier olyan, Talent típusú vonattal indult a tenderen, amilyet nemrég az osztrák államvasutaknak is eladott. A járműveket a napokban helyezték üzembe a Bécs és a schwechati repülőtér közötti forgalomban. A kanadai cég azzal is igyekszik versenyelőnyét növelni, hogy Dunakeszin lévő járműjavítóját - persze csak győzelme esetén - regionális vasúti járműszervizközponttá fejlesztené, sőt odavinné a MÁV által rendelt 30 vonat végszerelését is.
Magyarországi együttműködésre alapoz az Alstom is, amely az emeletes Coradia Duplexet kínálja, s amely a legutóbb kínai vonateladásokról számolhatott be. A cég Ganz Holdinggal a napokban kötött együttműködési megállapodást, s azt ígéri: ha nyer, a megrendelés hozzáadott értékének mintegy 60 százalékát Magyarországról fog származni. A Ganz Transelektróval fogott össze, és másokkal is tárgyal, szintén a magyarországi beszállítói arány növelése érdekében a svájci Stadler. A cég nemrég a görög piacon adott el olyan Flirt vonatot, amelyet itt is szeretne.
Nem tudjuk, hogy a Siemens miféle pluszt kínál vonata mellé. Értesülésünk szerint a dízeles változatban Magyarországon már bevált Desiro négykocsis, elektromos változatával indult. A magyar beszállítói arány nagyságának kikötése a tender kihirdetése előtti napon kikerült a kiírásból, de jó pont lehet az értékelésnél.
A vezérigazgatói döntést késleltetheti, hogy információink szerint Gaál Gyula, a GKM politikai államtitkára veszi át Mándoki Zoltán vezérigazgató helyét, tegnap pedig arról számolt be a Népszabadság, hogy távozik Udvari László, a MÁV Rt. elnöke is. Udvari László már hónapokkal ezelőtt közölte, hogy a vasúttársaságnak akár csődöt is kellene jelentenie a jegyzett tőkéjére vetített vesztesége és adósságai alapján.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.