A MÁV Rt. nem tudta az eredetileg tervezett december 16-i határidőre kihirdetni, milyen sorrendet állított fel a 30 elővárosi villanyvonat szállítására kiírt, 40 milliárd forintos pályázat műszaki értékelésekor. Pótlólag kellett ugyanis műszaki adatokat bekérnie a négy pályázó közül háromtól: a német Siemenstől, a francia Alstomtól és a kanadai Bombardier-től. A svájci Stadler anyagában nem talált kiegészítenivalót.

A vasúttársaság sajtóosztályán arról tájékoztatták lapunkat, hogy még nem zárultak le a műszaki tárgyalások, s még egyeztetni kell a szállítási feltételekről, végül az árról is, vagyis még hetekig várni kell a végső eredményre. Más forrásból úgy tudjuk, hogy az ajánlatok műszaki sorrendjét már felállították, de azt még több szinten, utoljára a vezérigazgatóval is jóvá kell hagyatni.

Mind a négy pályázó olyan vonattípussal indult, amilyennel a piacon már sikert ért el. Ám kérdés, hogy a máshol már bevált járműveik, felkínált szervizmegoldások és árajánlataik mennyiben felelnek meg a MÁV Rt. elvárásainak. A Bombardier olyan, Talent típusú vonattal indult a tenderen, amilyet nemrég az osztrák államvasutaknak is eladott. A járműveket a napokban helyezték üzembe a Bécs és a schwechati repülőtér közötti forgalomban. A kanadai cég azzal is igyekszik versenyelőnyét növelni, hogy Dunakeszin lévő járműjavítóját - persze csak győzelme esetén - regionális vasúti járműszervizközponttá fejlesztené, sőt odavinné a MÁV által rendelt 30 vonat végszerelését is.

Magyarországi együttműködésre alapoz az Alstom is, amely az emeletes Coradia Duplexet kínálja, s amely a legutóbb kínai vonateladásokról számolhatott be. A cég Ganz Holdinggal a napokban kötött együttműködési megállapodást, s azt ígéri: ha nyer, a megrendelés hozzáadott értékének mintegy 60 százalékát Magyarországról fog származni. A Ganz Transelektróval fogott össze, és másokkal is tárgyal, szintén a magyarországi beszállítói arány növelése érdekében a svájci Stadler. A cég nemrég a görög piacon adott el olyan Flirt vonatot, amelyet itt is szeretne.

Nem tudjuk, hogy a Siemens miféle pluszt kínál vonata mellé. Értesülésünk szerint a dízeles változatban Magyarországon már bevált Desiro négykocsis, elektromos változatával indult. A magyar beszállítói arány nagyságának kikötése a tender kihirdetése előtti napon kikerült a kiírásból, de jó pont lehet az értékelésnél.

A vezérigazgatói döntést késleltetheti, hogy információink szerint Gaál Gyula, a GKM politikai államtitkára veszi át Mándoki Zoltán vezérigazgató helyét, tegnap pedig arról számolt be a Népszabadság, hogy távozik Udvari László, a MÁV Rt. elnöke is. Udvari László már hónapokkal ezelőtt közölte, hogy a vasúttársaságnak akár csődöt is kellene jelentenie a jegyzett tőkéjére vetített vesztesége és adósságai alapján.