Nem folytak érdemi tárgyalások a Malév privatizációjáról azóta, hogy az ÁPV Rt. több hónapja a második pályázati fordulót is sikertelenek nyilvánította, és közölte: közvetlenül egyezkedik a szűkített keretben lévő jelöltekkel. A lapunknak nyilatkozó szakértők elképzelhetőnek tartották, hogy most sem lesz győztes, noha politikailag jól jönne a kormánynak a választások előtt, ha felmutathatna egy sikeres magánosítási alkut.

Kovács Ferenc, a szűkített körben lévő Aviation Solution International (ASI) vezetője tárgyalási fordulóra vár, és ismételten cá-folta, hogy a tőkeemelésbe is bevonnák orosz partnerüket. Mi azért tárgyaltunk velük, hogy amint lehetséges, azonnal elkezdjük a szakmai együttműködést, és szó sem volt tőkeemelésről - fűzte hozzá. A vezető elismerte, hogy kulcskérdés lesz a tőkeemelés a Malévnál, és megerősítette: előzőleg nem 150 millió forintot, hanem ennek több mint tízszeresét ajánlották, továbbá vállalták, hogy az adósság egyharmadát átveszik egy éven belül.

A Malév privatizációjából valószínűleg kimarad a pilóták alkotta projektcég, a Sky Alliance Rt. - tudtuk meg a társaság egyik volt vezetőjétől. Az egykori képviselő szerint a jelentkezők közül az ő társaságuk szakmailag a legalkalmasabb, de a vagyonkezelő néhány hete arról értesítette őket, hogy nem folytatja a tárgyalásokat.

A privatizációt talán gyorsíthatja, ha sikerül tető alá hozni a légitársaság és a Budapest Airport (BA) Rt. közötti keretmegállapodást. A vagyonkezelő szerint azzal, hogy bekerül a Malév adatszobájába a dokumentum, a lehetséges befektetők számára tisztább helyzet áll elő, biztosítható a versenysemlegesség és a piaci alapú tárgyalás. A pontozás nem mechanikusan zajlik, mint az előző két sikertelen pályázati fordulóban, hanem a két kulcskérdésre (adósságrendezés, tőkeemelés) adott befektetői válasz dönthet.

Úgy tudjuk ugyanakkor: a befektetőjelöltek sem a két sikertelen pályázaton, sem azóta nem mutattak hajlandóságot arra, hogy átvállalják a mintegy harmincmilliárd forintnyi adósság egészét. Előzőleg pedig jelezték: nem vállalnak garanciát arra, hogy minden mostani alkalmazottat megtartanak.

A keretmegállapodás aláírása még nem történt meg - mondta lapunknak Németh Krisztina, a légitársaság kommunikációs vezetője, megerősítve az ÁPV Rt.-től származó értesülésünket. Mindkét társaság cáfolta a Magyar Nemzet csütörtöki számában megjelent információt, miszerint az egyezményben benne lenne a BA Rt.-vel szemben fennálló hárommilliárd forintnyi Malév-tartozás "elengedése" is. Más források szerint nehezen lesz védhető Brüsszelben, ha mégis benne lesz ez az elem, mert ez akár bújtatott állami támogatásnak is minősülhet.

Laptársunk úgy tudja, hogy ötmilliárd forintnyi készpénzért a BA Rt.-hez kerülhet az évi háromszázmillió forintnyi nyereséget termelő üzemanyag-üzletág. A vagyonkezelő szerint a két cég közötti kapcsolatrendszer áttekintése során ezenkívül a 2A terminál használati rendszeréről, az ingatlanok bérleti díjairól, valamint különböző kiszolgálási, használati díjakról is egyeztettek, illetve egyeztetnek.

Szakmai források szerint több más üzletág is kapun kívülre kerülhet a Malévnál. Ilyen lehet az árufuvarozási, a catering- és a repülőgép-javító részleg. A Ferihegyi repülőtéren önálló Malév-területek is vannak, ezek is a BA-hoz kerülhetnek. Közös az üzletágakban, hogy mindegyik önállóan is megállhat a lábán és nyereséges vállalkozás lehet, hiszen most is az. Ezek nélkül azonban a Malév gyors hanyatlásnak indulhatna - vélte több, lapunknak nyilatkozó elemző.