BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elemi érdek a gyors végrehajtás

Amint az Országgyűlés tagjai áldásukat adják rá, törvény rendelkezik a nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről. Ez elemi érdeke Magyarországnak, hiszen az EU 2007-től jelentősen lerövidíti a végrehajtás időtartamát a kohéziós projekteknél nyilatkozta lapunknak Baráth Etele európai ügyekért felelős tárca nélküli miniszter.

A nagyberuházások engedélyeztetésének hazai problémái törvényi szabályozás nélkül azzal fenyegetnek, hogy időben elhúzódik vagy elmarad a megvalósítás – érvelt az új jogszabály mellett Baráth Etele európai ügyekért felelős tárca nélküli miniszter. Szerinte a rendkívül erős uniós kényszer, de a társadalmi érdek is azt kívánja, hogy a megaprojekteknél, valamint a legalább ötmilliárd forint értékű vagy legalább ezer embernek munkát biztosító beruházásoknál határozott lépést tegyenek az engedélyeztetési eljárások gyorsítása és egyszerűsítése érdekében. Ennek elérésével egyértelműen jól jár az ország, mert időre megvalósuló beruházásokkal biztosítható a foglalkoztatás dinamikus bővülése és a gazdasági növekedés.

A tét nagy: az Európai Tanács 2005. decemberi döntése értelmében Magyarország 22,5 milliárd euró fejlesztési támogatásban részesülhet 2007 és 2013 között. Az uniós források maximális lehívása megköveteli a közösségi előírások szigorú betartását. Amennyiben egy projekt nem valósul meg az előírt határidőre, úgy az ország elveszíti a részére jóváhagyott támogatást. A projektek megvalósítására vonatkozó előírások – a forrásfelhasználás időtartamát megszabó n+2, illetve n+3 szabály kohéziós alapra való kiterjesztésével – 2007–2013 között várhatóan még szigorúbbá válnak. A forrásvesztés megelőzése, az új projektek előkészítése érdekében most kell megtenni a szükséges intézkedéseket – szögezte le a miniszter.

Az új törvény elsősorban annak a 38 nagyprojektnek a megvalósítását mozdíthatja elő, amelyek előkészítéséhez a 1067/ 2005. (VI. 30.) kormányhatározat értelmében a költségvetésből támogatást biztosítanak abban a reményben, hogy 2007-től eséllyel pályázhatnak az EU kohéziós alapjának támogatására. Ugyanakkor a jogszabály hasonlóan kedvező hatással lehet arra a nyolc fejlesztésre is, amelyek megvalósítása a kohéziós alap támogatásával már folyamatban van, de még nem zárult le az engedélyezésük.

Az új törvény a kiemelt beruházásoknál mind a hatósági, mind a bírósági szakasz gyorsítását szolgálja. Az általános ügyintézési időt 60 napban maximálja. Még az eljárás megindítása előtt lehetővé teszi a beruházó és a hatóságok egyeztetését, ekként már a tervezéskor maximálisan érvényesíthetők az engedélyezés szempontjai. A hatósági szakaszban előírja speciális szaktudású, illetve kevésbé leterhelt eljáró hatóság vagy szakhatóság kijelölését. Ugyancsak előírja a kiemelt ügyek soron kívüli kezelését, és korlátozza a hiánypótlási, tényállás-tisztázási felhívások számát. Az esetleges bírósági felülvizsgálatra kizárólagos illetékességgel a Fővárosi Bíróságot jelöli ki, és az eljárás minden fázisára határidőket állapít meg. Mindezzel a hatósági szakasz több hónappal, az esetleges bírósági szakasz pedig mintegy fél évvel rövidül le – közölte Baráth Etele. Végül fontosnak tartotta hangsúlyozni, hogy a törvény teljes mértékben biztosítja az összhangot az uniós környezet- és természetvédelmi előírásokkal, és nem csökkenti az érintettek jogorvoslati lehetőségeit.

Kiemelt beruházásnak javasolt fejlesztések

(az Országgyűlés elé terjesztett lista)

1. Jóváhagyott projektek

-északkelet-pesti és Nógrád megyei regionális hulladékgazdálkodási projekt

-észak-balatoni regionális hulladékkezelő program

-budapesti központi szennyvíztisztító telep és szennyvízgyűjtő rendszer

-Zalaegerszeg és térsége szennyvíz-elvezetési és -kezelési projekt

-Veszprém és térsége szennyvíz-elvezetési és -kezelési projekt

-Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei hulladékgazdálkodási program

-Észak-Alföld régió: ivóvízminőség-javító program

-Budapest–Cegléd–Szolnok–Lökösháza vasút rehabilitációja (2. ütem, 2. fázis)

2. Előkészítési támogatásban részesített nagyprojekttervek

-Dél-Alföld régió ivóvízminőség-javítása

-Észak-Alföld régió ivóvízminőség-javítása

-Nyíregyháza és külterületei csatornázása és szennyvíztisztítása

-Békéscsaba és külterületei csatornázása és szennyvíztisztítása

-Székesfehérvár és térsége szennyvízcsatornázása

-Makó és térsége szennyvízcsatornázása

-Nagykanizsa és környéke csatornázása és szennyvíztisztítása

-Tápió menti térség szennyvízelvezetése és -tisztítása

-a Balaton-törvény hatálya alá eső dél-balatoni települések szennyvízkezelése

-Szamos–Kraszna közi árvízszintcsökkentő tározó

-nagykunsági árvízszintcsökkentő tározó

-hanyi-tiszasülyi árvízszintcsökkentő tározó

-Tisza-hullámtér projekt: árvízvédelem, hajózhatóság, rekreációs fejlesztés

-Duna-projekt: árvízvédelem, mellékágak rehabilitációja, kerékpárút

-a Kis-Balaton vízvédelmi rendszere (2. ütem)

-a ráckevei Duna-ág vízgazdálkodásának és vízminőségének javítása

-Duna–Tisza közi Homokhátság fenntartható fejlesztése

-Mecsek–Dráva térség: hulladékgazdálkodás

-Győr–Mosonmagyaróvár–Sopron: hulladék-gazdálkodás

-Közép-Duna-vidék: hulladékgazdálkodás

-Budapest–Székesfehérvár–Boba vasútvonal rekonstrukciója

-a Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vasútvonal rekonstrukciója

-a budapesti elővárosi vasútvonal rekonstrukciója

-az M3-as gyorsforgalmi út Nyíregyháza–Vásárosnamény szakaszának építése

-4. sz. főút: Monor–Pilis elkerülő szakasz építése

-85-ös, 86-os főút: Csorna elkerülő szakaszának építése

-4. sz. főút burkolat erősítése (Szapárfalu–Karcag)

-8. sz. főút burkolat erősítése (Ajka–országhatár)

-Győr-Gönyű országos közforgalmú kikötő építése

-miskolci villamosvasút fejlesztése

-debreceni villamoshálózat fejlesztése (2-es vonal)

-Szeged: elektromos tömegközlekedés fejlesztése

-az M6-os autópálya nem PPP-s szakaszainak megvalósítása

-M44.-es gyorsforgalmi út kiépítése

-Budapest: 1-es, 3-as villamos vonalának meghosszabbítása (1. ütem)

-észak–déli regionális gyorsvasút: Békásmegyer– Szentendre szakasz

-Budapest: P+R parkolórendszer kiépítése

-a dél-budai agglomeráció csatornázása és szennyvíztisztítása

(az Országgyűlés elé terjesztett lista)

1. Jóváhagyott projektek

-északkelet-pesti és Nógrád megyei regionális hulladékgazdálkodási projekt

-észak-balatoni regionális hulladékkezelő program

-budapesti központi szennyvíztisztító telep és szennyvízgyűjtő rendszer

-Zalaegerszeg és térsége szennyvíz-elvezetési és -kezelési projekt

-Veszprém és térsége szennyvíz-elvezetési és -kezelési projekt

-Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei hulladékgazdálkodási program

-Észak-Alföld régió: ivóvízminőség-javító program

-Budapest–Cegléd–Szolnok–Lökösháza vasút rehabilitációja (2. ütem, 2. fázis)

2. Előkészítési támogatásban részesített nagyprojekttervek

-Dél-Alföld régió ivóvízminőség-javítása

-Észak-Alföld régió ivóvízminőség-javítása

-Nyíregyháza és külterületei csatornázása és szennyvíztisztítása

-Békéscsaba és külterületei csatornázása és szennyvíztisztítása

-Székesfehérvár és térsége szennyvízcsatornázása

-Makó és térsége szennyvízcsatornázása

-Nagykanizsa és környéke csatornázása és szennyvíztisztítása

-Tápió menti térség szennyvízelvezetése és -tisztítása

-a Balaton-törvény hatálya alá eső dél-balatoni települések szennyvízkezelése

-Szamos–Kraszna közi árvízszintcsökkentő tározó

-nagykunsági árvízszintcsökkentő tározó

-hanyi-tiszasülyi árvízszintcsökkentő tározó

-Tisza-hullámtér projekt: árvízvédelem, hajózhatóság, rekreációs fejlesztés

-Duna-projekt: árvízvédelem, mellékágak rehabilitációja, kerékpárút

-a Kis-Balaton vízvédelmi rendszere (2. ütem)

-a ráckevei Duna-ág vízgazdálkodásának és vízminőségének javítása

-Duna–Tisza közi Homokhátság fenntartható fejlesztése

-Mecsek–Dráva térség: hulladékgazdálkodás

-Győr–Mosonmagyaróvár–Sopron: hulladék-gazdálkodás

-Közép-Duna-vidék: hulladékgazdálkodás

-Budapest–Székesfehérvár–Boba vasútvonal rekonstrukciója

-a Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vasútvonal rekonstrukciója

-a budapesti elővárosi vasútvonal rekonstrukciója

-az M3-as gyorsforgalmi út Nyíregyháza–Vásárosnamény szakaszának építése

-4. sz. főút: Monor–Pilis elkerülő szakasz építése

-85-ös, 86-os főút: Csorna elkerülő szakaszának építése

-4. sz. főút burkolat erősítése (Szapárfalu–Karcag)

-8. sz. főút burkolat erősítése (Ajka–országhatár)

-Győr-Gönyű országos közforgalmú kikötő építése

-miskolci villamosvasút fejlesztése

-debreceni villamoshálózat fejlesztése (2-es vonal)

-Szeged: elektromos tömegközlekedés fejlesztése

-az M6-os autópálya nem PPP-s szakaszainak megvalósítása

-M44.-es gyorsforgalmi út kiépítése

-Budapest: 1-es, 3-as villamos vonalának meghosszabbítása (1. ütem)

-észak–déli regionális gyorsvasút: Békásmegyer– Szentendre szakasz

-Budapest: P+R parkolórendszer kiépítése

-a dél-budai agglomeráció csatornázása és szennyvíztisztítása-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.