BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Pártok plakátharca várható

Tízezrével lepik el tavasszal az utcákat a pártok a politikai kampányaikkal. Az országgyűlési választások miatt a legjobb köztéri helyeket a poltika már tavaly év elején bebiztosította magának. Miattuk több kereskedelmi reklám kiszorulhat az utcáról.

Jelentősen növekszik februártól a közterületen megjelenő politikai hirdetések száma. Az áprilisban esedékes országgyűlési választások miatt már ebben a hónapban akár tízezer fölé is emelkedhetnek a pártok által megjelentetett reklámok – jelezte érdeklődésünkre Véssey Péter, a közterületi reklámokat auditáló OM-Audit Kft. ügyvezető igazgatója.

Már a január is kiemelkedő időszakot jelentett, hiszen ekkor is mintegy hétezer felületen jelentek meg a politikai hirdetések: a legtöbb, mintegy 3300 felületre a Magyar Vizsla került, míg a Száz lépés-kampány és az SZDSZ ezer-ezer helyet foglalt el.

A piac kihasználtsága ekkor mintegy 60 százalékos volt, az átlagos, kevesebb mint 50 százalék helyett. Véssey Péter szerint várhatóan továbbra is a legtöbben a hagyományos óriásplakátokat veszik igénybe, de emellett használják a többi eszközt is, a választásokhoz közeledve pedig egyre több egyedi eszköz, mint például a villanyoszlopon megjelenő zászló vagy az épületháló is előtérbe kerül. A szakember várakozásai szerint márciusban és áprilisban 80 százalék feletti lesz a kihasználtság.

A vezető úgy látja, hogy a mostani választások alkalmával a korábbi kampányidőszakokhoz képest jóval több lesz a közterületen megjelenő politikai hirdetések száma. Az EU-csatlakozás kapcsán például a 2004. júniusi csúcsidőszakban 5500 felületre került politikai hirdetés. Az április és a május a közterületen a választásoktól függetlenül is az egyik legerősebb időszak, ehhez hasonló foglaltság csak októberre és novemberre jellemző – mondta Véssey Péter. Emiatt nem várható, hogy jelentősen növekedjen a nettó tízmilliárd forint feletti piac. Viszont a jelentős politikai igény miatt egészen biztosan lesznek olyan kereskedelmi reklámok, amelyek ebben az időszakban kiszorulnak a közterületi felületekről. Hangsúlyozta: a pártok sok esetben már tavaly bebiztosították a helyüket. Így van olyan ügynökség, amelyik kénytelen azt tanácsolni ügyfeleinek, hogy halasszák későbbre kampányukat. Tombor András, a legnagyobb hazai közterületi reklámcég, a mintegy ötmilliárd forintos forgalmú Multireklám Rt. vezérigazgatója lapunknak elmondta: nem befolyásolja lényegesen a társaság bevételeit a kampányidőszak. Tombor András szerint részben az áremelkedésnek köszönhetően az egész évre 10 százalék körüli forgalomnövekedés várható a piacon. Véssey Péter is úgy véli, hogy a politikai kampányok nem jelentenek akkora bevételnövekedést, mint azt sokan gondolják. Mint mondja: akkora mennyiséget vásárolnak ilyen alkalomra a pártok, amellyel jelentős kedvezményeket tudnak elérni.

A Magyar Reklámszövetség becsült adatai szerint 2004-ben nettó 13,6 milliárd forintot költöttek el a hirdetők 2004-ben. Ez az összeg a teljes, 154,7 milliárdos hazai reklámpiac 9 százalékát jelentette. Az MRSZ szerint 2003-ban 11,3 milliárdot fordítottak köztéri reklámokra.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.