Új szereplők, még alacsonyabb árak és még kíméletlenebb költségcsökkentés. A jelek szerint ezek lesznek az idei légi főszezon három legfontosabb elemei. Az eddig is mozgalmas tavaszt mindenképpen tovább pörgeti, hogy hosszas késéssel, de tegnap nálunk is piacra lépett Európa legnagyobb fapados cége, az ír Ryanair. Célállomás-hálózatába hivatalosan is bekerült Sármellék, ahová a londoni Stansted repülőteréről hozza heti háromszor a főleg brit és ír utasokat, viszi oda a mind több magyart.
Tomas Kulakowski, a Ryanair közép-európai értékesítési vezetője a járatnyitás alkalmából elmondta: a London-Balaton járaton a mostani gazdasági évben 40 ezres utasforgalommal számolnak, ami 40 embernek ad munkát. A járat népszerűsítésére szeptemberig „meglepően kedvezményes utazási akciót” terveznek.
A SkyEurope újabb két gépet állított forgalomba, és új célállomásokat, egyebek között Nápolyt is felvette menetrendjébe, de a közelmúltban érkezett meg a Wizz Air kilencedik repülőgépe is, miközben ebben a hónapban belépett a magyar piacra a Smart Wings cseh cég és a finn Blue1 légitársaság is.
Egyelőre nem tudni, hogy a Ryanair mikor jelenik meg más vidéki légikikötőben, mert az részben a sármelléki járat sikerétől is függ. Nem kétséges azonban, hogy mivel stratégiája szerint kifejezetten a másodlagos repülőtereket részesíti előnyben, hamarosan feltűnik Debrecenben is, amelynek 100-120 kilométeres vonzáskörzetében több mint egymillióan élnek. A nyugat-erdélyi, felvidéki és kárpátaljai lakosok egy része ugyancsak potenciális vevőnek számít. A versenytársak közül a SkyEurope és a Wizz Air is igyekszik lépést tartani. Mindkettő erőteljes kínálatbővítést hajt végre, miközben folyamatosan növeli a kapacitást. A mediterrán és a balkáni célállomások egész sorát vezetik vagy építik be újra a menetrendbe, mint tavaly. A SkyEurope például a diszkontcégek közül elsőként tette lehetővé, hogy a dél-olaszországi Campania tartományt felfedezhessék a magyar utasok egy közvetlen Budapest–Nápoly járat segítségével.
Az újonnan forgalomba állított Boeingek a speciális szárnyaknak köszönhetően 2-4 százalékkal is csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás, ennek köszönhetően a kerozin áremelkedése sem érződik meg a jegyárakban. A két újabb géppel együtt ez év nyarán már összesen 16 B–737-es gépből álló flottával közlekedik a SkyEurope. Áprilisban egyébként utasainak száma elérte a 203 ezer főt, ez 63 százalékos növekedés a tavalyi év azonos időszakához képest. A járatok kihasználtsága továbbra is 74,4 százalékos.
A Wizz Air a nagyobb befogadóképességű Airbus A320-as családhoz tartozó új gépek ennél is olcsóbb és hatékonyabb üzemeltetésében látja versenyelőnyét a SkyEurope-pal szemben. Váradi József vezérigazgató lapunknak azt mondta: legalább 20-30 százalékkal kevesebbet kell fizetniük a gépek levegőben tartásáért, és általában is olcsóbban működik a vállalat, mint a bécsi és a varsói tőzsdén jegyzett SkyEurope.
„Nincs tőzsdekényszerünk, legfeljebb akkor, ha más forrásokból nem tudjuk finanszírozni a további bővülést” – fűzte hozzá a vezető.
A Ryanair piacra lépése az árközpontú kommunikáció és marketing felé tereli a piacot, noha a versenytársak egyelőre inkább a kínált célállomások számának növelését erőltetik. Az erős tőkeháttér várhatóan sokáig mérvadó lesz a fapados cégek közötti versenyben, és már két éven belül is jelentős átrendeződésekre lehet számítani. Ennek egy része tudatos, a másik viszont kényszerű. Gyors kivonulások és megjelenések egyaránt lehetségesek. Meglepő volt például, hogy az egyébként hihetetlen tempóban bővülő londoni piacról kiszorult a SkyEurope. (Júniustól már Budapestről nem repülhetünk ezzel a céggel a Temze partjára.) Az viszont már nem, hogy Prágába csoportosított át gépeket: felmérése szerint ugyanis a nyugat- és dél-európai városokban növekvő érdeklődést tapasztaltak a cseh főváros iránt.
A cseh fejlődést jól szemlélteti, hogy a magyar charterpiacon már jelen lévő Travel Service a napokban közölte: Smart Wings néven megalapított diszkont-légitársasága a téli repülési rend alkalmazásával Budapestről négy európai nagyvárosba – Párizs, Róma, Milánó és Prága – indít menetrend szerinti járatokat. A Budapestről Párizsba tartó járatok heti hétszer, a Rómába, Milánóba és Prágába tartók hetente hatszor, szombat kivételével, indulnak. MN
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.