BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Negyedével nőtt a magyar CEP-piac

A CEP- (courier, express, parcel, azaz futár, expressz, csomag) piac nagysága 2006-ban 64,8 milliárd forint volt, ez csaknem 26 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit – derül ki a Logisztikai Rendszertechnikai Kft. felméréséből. Koncz Krisztián vezető elemző elmondta, hogy a LORA projekt keretében immár a harmadik évben készítik el a magyar CEP-piacot bemutató átfogó elemzést. Munkájuk legnagyobb értékének nevezte, hogy a felhasznált adatok többsége a piaci szereplők adatszolgáltatásán nyugszik, így más piackutatásokhoz képest sokkal reálisabb képet tudnak nyújtani a hazai CEP-piacról. A nemzetközi CEP-szegmens bővülési dinamikája ismét magasabb volt a belföldinél, és így egyre nagyobb arányt képvisel a teljes magyar CEP-piacból.

Tovább nőtt tavaly a piac koncentráltsága is. Az első öt cég részesedése 76,3, az első haté 80,1, az első tízé 88, az első húszé pedig 95 százalék volt. Ez azt jelenti, hogy a fennmaradó ötszázalékos bevételi hányadon további több tucat cég osztozik.

A teljes belföldi CEP-piac mintegy 9,5 százalékkal emelkedett az elmúlt évben, az összbevétel pedig elérte a 25-26 milliárd forintot. Mivel a nemzetközi szegmens 2005 után tavaly is jóval gyorsabban növekedett, a teljes CEP-piacon belül a belföldi rész arányaiban csökkent. Míg 2004-ben nagyjából fele-fele volt az arány, addig tavalyelőtt a belföld részesedése 45, tavaly pedig 40 százalék körülire csökkent.

A futárpiac tavaly közel 2,4 milliárd forint volt, ez mintegy 11,5 százalékkal haladta meg a 2005-ös szintet. A mikrovállalkozások száma (mintegy 60-70 cég) továbbra is magas. A szakember szerint jelentősnek azonban mindössze körülbelül 15 cég tekinthető, de meghatározó piaci részesedése ezek egyikének sincs. A kisebb, néhány fős társaságok üzleti esélyei és jövedelemtermelő képességük ugyan tovább csökken, de az újabb és újabb belépők miatt középtávon az ilyen típusú vállalkozások tömeges eltűnése továbbra sem várható. Éves szinten a piac volumene 1,5-1,6 millió csomag.

Az expresszpiac – amelyhez minden gyors, garantált kézbesítési idejű szolgáltatás tartozik, és ennek megfelelően részei az overnight, az éjszakai kézbesítés és a garantált 24 órás szolgáltatás – nagysága tavaly mintegy 14,5 milliárd forint volt. Ez körülbelül 24 százalékkal múlta felül a 2005-ös adatokat. A részpiac összvolumene 15-16 millió csomag évente, ez munkanaponként 60-62 ezer küldeményt jelent.

A többnapos kézbesítés szegmens tavalyi közel ötmilliárd forintos forgalma csupán 3,7 százalékkal haladta meg az azt megelőző évit. A piac rendkívüli koncentráltságát jelzi, hogy a legnagyobb szolgáltatónak kétharmados a részesedése. Éves szinten a piac volumene 6-6,2 millió csomag. Az igénybevevői körön belül magas a lakossági forgalom részaránya. Ennek egy része a lakosok egymás közötti csomagküldése, azonban ennél is jelentősebb a távkereskedelem, ezen belül különösen a csomagküldők által generált forgalom.

A belföldi CEP-piacon egy munkanapra 94-95 ezer küldemény jut, ez mintegy hét százalékkal több, mint 2005-ben. A nemzetközi küldeményeket is hozzávéve a teljes magyar CEP-piac napi kezelt csomagmennyisége 110-115 ezer.

Az EU-bővülés hatására az elmúlt három évet a nemzetközi küldemények hihetetlen dinamikus növekedése jellemezte. Ennek egyik oka azonban az alacsony bázis – hívja fel a figyelmet Koncz Krisztián –, és a nemzetközi küldemények még mindig kis arányt képviselnek a teljes küldeményforgalmon belül. A csomagdarabszám növekedésének nagy részét a szomszédos EU-tagállamokkal (elsősorban Szlovákiával, Csehországgal, illetve már Romániával is) folytatott kereskedelem élénkülése adja, ez várhatóan néhány évig hasonló bővülést fog mutatni. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.