A közelmúltban napvilágot látott a hír, hogy az Armani csoport megnyitja első magyarországi Emporio Armani üzletét októberben – nem meglepő, az Andrássy úton. A Louis Vuitton 2006 nyarán nyitott üzletet az Opera mellett, s azóta több cég is jelentkezett a – sokáig a Váci utca „árnyékában élő” – Andrássy úti bérleménybe. Azóta már látható jelei vannak az angol Burberry, és az olasz Gucci készülő üzletének.
Magyari Tamás, a szintén Andrássy úti Ermengildo Zegna üzletvezetője lehetségesnek tartja, hogy rövid távon vásárlókat veszítenek az Emporio üzlet megnyitása miatt, hosszabb távon azonban csak nyernek az új cég megjelenésével. A két cég koncepciója ugyanis merőben más: a Zegna klasszikus vonalvezetésű, elsősorban öltönyökben és a sportos cikkekben erős, míg az Emporio a lezserebb darabokat kínál. A luxusüzletekkel ismét feléledhet a magyarok öltözködéskultúrája – teszi hozzá.
A budapesti üzlet vásárlói többnyire magyarok, de természetesen sok a turista is. A Louis Vuitton ikonikus termékeinek mindegyike bestseller: például a poggyász kategóriában a monogram vászonból készült többfunkciós "minden vivő" Keepall utazótáska (a német honlap szerint ezt mérettől függően 595-1350 euróért lehet megvásárolni) - írta válaszul lapunk kérdésére a Louis Vuitton.
A legkeresettebb termék azonban a Speedy kézitáska, főleg a középkorú hölgyek körében (420-465 euró). A vállalat szerint a Vuitton által képviselt tradícióra és a minőségre az emberek Magyarországon is éppen annyira fogékonyak és nyitottak, mint bárhol máshol a világon.
Arra a kérdésre, hogy változtatnak-e valamint a Burberry nyitása után, kifejtették, továbbra is erős az elkötelezettség vevőink felé, későbbiekben viszont elképzelhető, hogy újabb termékcsoporttal bővítik a kínálatot.
A kelet-közép-európai régióban harmadikként - Moszkva és Prága után – 2006 nyarán nyitott a Louis Vuitton Budapesten. A nyitás után két évvel elmondható, hogy az eredmények messze felülmúlták elvárásainkat – írja a vállalat. A Louis Vuitton magyar vásárlói sokszínűek mind életkorban, mind társadalmi és anyagi státusban. A tapasztalatok és a luxuscégek áradata ugyanazt jelzi: a luxusra Magyarországon mindig lesz pénz, míg az erős középkategóriás márkák üzleteiben egyre kevesebb a vevő.
Magyari Tamás szerint a középszegmens által kínált 100-150 ezer forintos zakókat sokan nem engedhetik meg maguknak. Az pedig, aki megteheti, jóval drágábbat vásárol, 5-600 ezer forintért. Az Esprit, az s.Oliver vagy akár a Benetton pedig úgy tűnik, nem találja a helyét, de legalább is a vevőket. Ezekben az üzletekben a nyugat-európai városokban általában tolonganak a vásárlók, a hazai boltokban viszont alig találni vevőt. Magyari úgy véli, ennek az oka, hogy hiába próbálják ezek a cégek a magasabb igényű vásárlókat megcélozni, a minőség gyakran nem az árnak megfelelő. Pedig a középkategóriás piacon a verseny óriási, az a cég, amely nem kínál ár-érték arányban jó árut, könnyen elbukhat.
A luxuscégek jövedelmezősége pedig igencsak csábító. Az LVMH csoport tavaly 16,5 milliárd eurós árbevétel mellett 2,3 milliárd euró adózott eredményt realizált (2006-ban 15,3 milliárd eurós forgalmat és 2,2 milliárd euró adózott eredményt jelentett a konszern). A francia PPR luxusruházati konszern, amely többek között a Gucci, az Yves Saint Laurent és a Balenciaga márkák tulajdonosa 2007-es üzleti évében 19,8 milliárd eurós forgalom mellett 1,1 milliárd eurós adózott eredményt könyvelhetett el (Az árbevételben 16,1 százalékos, a nettó eredményben nem kevesebb, mint 50,5 százalékos emelkedést jelent ez 2006-hoz képest).
Ugyanebben az időszakban például a Benetton 2,1 milliárd eurós árbevétel mellett 145 millió eurós adózott eredményt ért el, a Az M&S forgalma az elmúlt kilenc hónapban összességében 2,2 százalékkal esett vissza Nagy-Britanniában. Ez utóbbi vállalatnál az idén sem várnak fellendülést: várakozásaik szerint a kiskereskedelmi feltételek nehezek maradhatnak az egész évben.
A nehéz körülményekre valójában a magasabbra pozícionálás lenne a gyógyszer? Több középkategóriás vállalat koncepciójában ugyanis egyre jobban érezhető a luxuscégek profitjának vonzása. A Pumát 2007-ben vásárolta fel a francia PPR, amely után a cég magyarországi leányvállalatának, a Puma Hungáriának az ügyvezető igazgatója Tényi József nyíltan kimondta, a felső kategóriás termékek felé való további elmozdulást segíti a francia, luxusruházati cikkeket gyártó PPR többségi részesedése a Rudolf Dassler által alapított Puma sportszergyártóban. Puma úgynevezett „concept store”-jai egyértelmű árszínvonal-emelkedést jelentenek. Az s.Oliver a szűk Múzeum körúti üzletből a Deák Ferenc utcai exkluzív környezetbe költözött. Az árak pedig egyre magasabbak.
A GfK Hungária egy korábbi jelentése szerint 2006-ban a hazai ruházati piacon a fogyasztók által vásárolt termékmennyiség csökkent, ám ezzel azonos mértékben nőtt a vásárlók által ruházati termékekre kiadott összeg. Tehát kevesebbszer, de nagyobb értékben vásárolunk, ami bizonyos szempontból a drágább termékeket értékesítő vállalatoknak kedveznek. A szakemberek azonban figyelmeztetnek: a Vuitton, a Gucci, a Zegna árai minőséget jelentenek, s előállítási költségük is magasabb, nem beszélve a vevők számára nyújtott külön szolgáltatásokról. Vagyis luxust árulni nem egyszerű kiskereskedelem, hanem életmód is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.