A nemrég, a Budapest Sportarénában megrendezett Szinkronkorcsolyázó VB jegyeit a Ticketpro Kft. forgalmazta. Mint kiderült, nem volt érdemes a jegyeket a szombati rendezvény előtt két nappal, csütörtökön késő este interneten megvásárolni. Péntek délelőtt a jegyiroda munkatársai technikai gondra hivatkozva egy órával későbbi átvételt javasoltak (a visszaigazolás nem utalt az átvétel időpontjára). A jegyek egy óra múlva sem voltak elérhetőek, ezért az egyik alkalmazott felírta a rendelési számot, hogy az adott jegyet – a szokásostól eltérően – szombaton, a rendezvény napján ne vigyék ki a Budapest Sportarénába, hanem maradjon a Károly körúti irodában. Szombaton, az irodába tett harmadik látogatás alkalmával kiderült, hogy a munkatársak az előző nap az összes jegyet kinyomtatták, és a helyszínre vitték, anélkül, hogy egyeztettek volna a jegyirodával. Így a csütörtökön megrendelt, és kifizetett jegy három fölösleges út árán, a belvárosi iroda helyett a Sportarénában, a rendezvény napján volt átvehető.
Járdány Barna, a Ticketpro Kft. ügyvezető igazgatója az esettel kapcsolatban úgy nyilatkozott: az internetes vásárlás kényelmes volta miatt igen népszerű, és érthető, hogy a vásárlók a sorállás elkerülése végett a rendezvény időpontja előtt átvegyék a jegyeket. Cégük erre lehetőséget is ad, bizonyos korlátokon belül - írta válaszában az ügyvezető. Csak nagyon ritkán, de vannak olyan esetek, amikor érdemes éjjel tizenegy órakor személyes átvétellel jegyet rendelni, még akkor is, ha az illető tudja, hogy másnap reggel van ideje elmenni a jegypénztárba - tette hozzá.
Cégükhöz naponta átlagosan több tucat, nem ritkán százas nagyságrendű internetes rendelés érkezik a legkülönbözőbb rendezvényekre, és ez a szám tovább nő egy-egy rendezvény előtti időszakban - jelentette ki Járdány. Így a gyakorlatban sokszor nem kivitelezhető, hogy az éjszaka megrendelt jegyeket már másnap reggel át lehessen venni. A rendelések feldolgozása manuálisan munkaidőben, praktikusan a rendelést beérkező munkanap történik meg – de az nem feltétlenül megy végbe hiánytalanul a munkaidő első órájában. A cég éves szinten mintegy nyolcszázezer belépőjegyet forgalmaz 400-450 ezer vásárló részére, az évente beérkező néhány tíz panasz statisztikailag elenyészőnek tekinthető, a Ticketpro ellen eddig benyújtott két-három fogyasztóvédelmi panasz elutasításra került - nyilatkozta a fenti esettel kapcsolatban a cég vezetője.
Torjákné Amberger Teréz, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) irodavezetője szerint versenyjogi szempontból nem egyszerű a jegyértékesítők tevékenységének megítélése, még akkor sem, ha iroda egy adott rendezvény jegyeinek kizárólagos értékesítési jogát birtokolja.
A rendezvényszervezők, és a jegyértékesítők között úgy nevezett vertikális megállapodások jönnek létre. Ezek a versenyjogi szempontból nem releváns; bagatell kategóriába tartoznak, ha nem fedik le az adott piac 10 százalékát. Az, hogy egy bizonyos rendezvény esetén mi tekinthető érintett piacnak, maga a rendezvényszervezés, vagy külön a jegyforgalmazás, és így mi számít tiltott versenykorlátozó magatartásnak, egyedi elbírálás kérdése. Ha egy unikális rendezvény, például az olimpia jegyeit csak egy iroda forgalmazza, ez nyilvánvalóan versenykorlátozó, de ez még automatikusan nem jelenti azt, hogy törvénybe ütköző is lenne.
A versenyjog ugyanis lehetőséget ad még ekkor is arra, hogy az érintett vállalatok bebizonyítsák, hogy a versenykorlátozó megoldás előnyei meghaladják annak hátrányait. Az esetleg egymással is konkuráló, nem unikális rendezvények, például koncertek, táncházak, stb. esetében azonban nem feltétlenül jelenthető ki, hogy a kizárólagos forgalmazási jog egyben érdemi versenykorlátozó lépés. Az országhatárokat átlépő, internetes jegyvásárlás eredményeképpen a piac kiszélesedik, a fogyasztónak lehetősége van arra, hogy Budapest helyett például Bécsben vegyen részt egy koncerten, mint ahogyan az internetes vásárlás is intézhető akár határokon keresztül még egy olimpiai esemény esetén is. A helyzetet bonyolítja, ha a rendezvényszervező, és a jegyértékesítési cég között tulajdonosi átfedés van. Ekkor nem jön létre vertikális megállapodás sem, arra pedig egy versenypiaci szituációban semmilyen céget nem lehet kötelezni, hogy más vállalatnak is adjon el forgalmazásra jegyet.
A GVH munkatársa szerint fogyasztói panasz esetén érdemes a rendezvényszervezőhöz fordulni. Mivel neki is a profitmaximalizálás az érdeke, lehetséges, hogy legközelebb mással köt szerződést a jegyértékesítésre. Hozzátette: ezekben az esetekben „versenyjogi értelemben nincs védelem a packázások ellen, de a szervezők közötti hatásos verseny, a reputáció elvesztésének lehetősége megoldja a problémákat a jog helyett is.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.