Néhány héttel az olimpia előtt minden rövid távú számban új csúcsot állított fel A sötét lovag, a Batman-saga hatodik epizódja Észak-Amerikában. A Warner Bros. – becslések szerint – 180 millió dolláros büdzsével készült filmje az első három napon a Box Office Mojo adatai szerint 158,4 millió dolláros jegyárbevételt ért el az egyesült államokbeli és kanadai mozikban, több mint hétmillió dollárral megdöntve a Pókember 3 által tavaly májusban felállított rekordot. A Christian Bale főszereplésével készült, a főbb szerepekben a januárban elhunyt Heath Ledger mellett Morgan Freemant, Michael Caine-t és Gary Oldmant felvonultató mozi a premier napját 67,9 millió dollárral zárta, ebből 18,5 milliót hoztak az éjféli vetítések – az előbbi kategóriában a csúcsot a Pókember 3, az utóbbiban a Csillagok háborúja – A sithek bosszúja tartotta. (A sötét lovag a magyar mozikban augusztus 7-én debütál.)
Az idei háromnapos toplistát – a múlt hét végéig – az Indiana Jones és a kristálykoponya királysága vezette valamivel több mint 100 millió dollárral, kétmilliárd dollárral megelőzve a szintén a Paramount által jegyzett Vasembert.
A rekordok sorának ezzel koránt sincs vége. A sötét lovag 4366 moziban debütált, néggyel (!) többen, mint az eddigi csúcstartó, A Karib-tenger kalózai harmadik része. A film egy részét háromdimenziós Imax-technikával vették fel, így nem csoda, ha az Imax-termekben elért első hétvégi bevétel tekintetében is megdőlt a rekord: az összesen 94 Imax-mozi látogatói 6,2 millió dollárt hagytak a pénztárakban. Az óriásvásznas, térhatású előadásokra az átlagos jegyár 12,80 dollár, ez mintegy 80 százalékkal haladja meg a „szimpla vásznas” termek árait. (Az Imax Corp. a múlt héten jelentette be, hogy 2010-re világszerte 1000-re tervezi növelni termei számát; ebből 40-et Kínában építenek majd fel. A társaságnak jelenleg mintegy 300 terme van, ennek több mint fele Észak-Amerikában.)
Az elmúlt hétvégén debütált a Mamma Mia című Abba-musical is; a film Észak-Amerikában 27,6 millió dollárt kasszírozott, ezzel a maga kategóriájában minden idők legjobb első három napját könyvelte el, hajszállal megelőzve az egy éve bemutatott Hajlakkot.
A történelmi kasszasikerek jókor jöttek az ágazatnak: július 20-ig az amerikai mozik pénztáraiban 5,36 milliárd dollárt költöttek el a mozirajongók – ez egy százalékkal elmarad az egy évvel korábbitól; a látogatók száma pedig közel négy százalékkal esett vissza.
Az idén is érvényesülni látszik az a trend, miszerint a blockbustereknél az első hétvége a döntő, előfordul, hogy a teljes jegyárbevétel több mint negyven százalékát az első hétvégén hozza egy film. (Az X-Men – Az ellenállás vége esetében ez a mutató közel 44 százalék.) Nem is olyan régen a kasszasikerek még jóval tovább éltek: az első, 1989-es Batman például a teljes egyesült államokbeli (inflációval növelt) 450 millió dolláros jegyárbevétel „mindössze” 16 százalékát hozta az első hétvégen.
Nincs ez másképp Magyarországon sem. Mint azt Schmalzl Péter, az SPI International PR-menedzsere lapunknak elmondta, a blockbusterek többségénél nálunk is az első hét a meghatározó. A művészfilmek általában hosszabb lefutásúak, persze jóval kisebb bevételt hoznak – tette hozzá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.