Cégvilág

Nem minden gyümölcsjoghurt olyan, amilyennek hirdetik

A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) tesztjében összesen 15 gyümölcsjoghurtot vagy „annak látszó élelmiszert” értékelt. Több terméknél nem csak csomagolási, de tartalmi félrevezetésre bukkantak.

 A vezető piaci márkák közül 13 gyümölcsjoghurt, egy gyümölcs ízű joghurt („Könnyű és finom”) és egy tejtermék (Danonino) került a TVE nagyítója alá. Az egyesület három bio minősítésű és négy fogyókúrázóknak szánt terméket vont be a vizsgálatba. A termékeket a TVE összesen 11 (környezetvédelmi, táplálkozástani és fogyasztóvédelmi) szempont alapján értékelte. A szempontok között szerepelt többek között, hogy a termék tartalmaz-e aromát, édesítőszert, élőflórát, mekkora a cukortartalma, feltüntették-e rajta a tápértéket, milyen messziről szállítják, milyen a csomagolása.

A szempontok alapján első helyen a Zöldfarm biojoghurt, második helyen a Cserpes Műhely joghurtja, harmadik helyen pedig a német Andechser Natur biojoghurt végzett. A vizsgált termékek közül a TVE szerint a legkevésbé szerencsés választás a Jogobella light és a Müller 0,1 százalékos joghurtja, illetve a Seraph 0,1százalékos gyümölcsjoghurt és a Danonino tejtermék.

Mivel a joghurt a fogyókúrázók kedvelt terméke, a termékek szénhidrát-tartalmát laboratóriumi vizsgálattal mérette be a TVE. Különösebb szabálytalanságot nem találtak, s bár négy terméken nem feltüntették fel a szénhidrát-tartalmat, a többi esetében a mért eredmények a csomagoláson feltüntetettnél alacsonyabbak voltak. Ugyanakkor elgondolkodtató, hogy 100 g, tehát nem egész egy pohár termékben átlagosan másfél teáskanál cukornak megfelelő szénhidrát található. Különösen szemet szúró a Müller 0,1 százalékos „diétás” joghurt, amely 2,1 teáskanálnyi cukrot tartalmaz.

Mindezek alapján ezek a termékek inkább az édességek közé illenek, s kevésbé az egészséges élelmiszerek közé. Emellett a reklámokban azt sem szeretik felsorolni, hányféle vitatott hatású élelmiszer-adalékanyag (így több esetben kármin vagy aszpartám) kerül még a joghurtos pohárba az alapanyagokkal együtt. Érdemes tehát tanulmányozni kedvenc joghurtjaink címkéit. A legtöbb hulladékot termelő csomagolása a Danonino tejkészítménynek volt. Azon túl, hogy 50 grammonként külön dínómintás dombornyomású pohárban árulják a terméket, még a gyerekeket célzó, fogyasztásösztönző állatfigurás (sorozat!) műanyag jégkrémes pálcika is található a csomaghoz ragasztva. Külön műanyagba csomagolva.

Fogyasztóvédelmi szempontból egy csomagolás volt félrevezető: a Jogobella light joghurt fél centis talpazaton áll, így a polcon nagyobbnak tűnik a pohár térfogata, mint amekkora valójában. A teszt során fény derült még arra is, hogy számos pirosas színű gyümölcsjoghurtban (pl. Müller 0,1%, Kyr, Milli, Activia, Könnyű és Finom) előfordul az E120-szal jelölt kármin nevű színezék. Ez az anyag, amelyet a fügekaktuszokon élősködő bíbortetű nőstényeinek porítmányából vonják ki, allergiás reakciókat válthat ki. Kiderült az is, hogy a gyümölcsjoghurtokban található gyümölcsöket hozzáadás előtt hőkezelik, így azok aroma- és vitamintartalma lecsökken. A sok gyümölcsjoghurtban megtalálható zselatin a húsipar és a bőrgyártás melléktermékeként, a szarvasmarha és a ló csontjából, illetve kötőszövetéből előállított anyag. A teszt részletes eredményei a TudatosVásárló.hu webmagazinon olvashatóak.

joghurt Tudatos Vásárlók Egyesülete
Kapcsolódó cikkek