Összetett hatással lehet a gazdasági válság a piacunkra – mondta lapunknak Csontos Zoltán, az év internetes kereskedője címet elnyert vállalkozás alapító-tulajdonosa. Úgy véli, egyfelől a vásárlóerő mérséklődése némileg kedvezőtlen irányban befolyásolhatja a kényelmi szolgáltatások iránti igényt, másfelől előnyösen hathat az üzletmenetre, hogy az étkeztetésben a kereslet a drágább éttermektől elmozdulhat a tömegesebb igényeket kiszolgáló vendéglátás felé. „Éppen ez az, amit online piacterünk, a Netpincer.hu képvisel” – mondja Csontos.
A hazai internetes kereskedelem fejlődéséről Novák Péter, a Kirowski Zrt. ügyvezetője kérdésünkre elmondta: a netkereskedő társaságoknak főként a márkaépítésben vannak még komoly feladataik. Hozzátette: az utóbbi években jelentősen javult a világhálós oldalak használhatósága, de a legtöbb e-kereskedő még a felhasználóira bízza azok kezelésének megtanulását.
A magyarországi elektronikus kereskedelem alakulása kapcsán Kiss Gergely, a GKIeNET Kft. ügyvezetője kiemelte: kedvező fejlemény, hogy a világhálós hozzáférést tekintve az idei első fél év végén már majdnem a lakosság felének volt valamilyen netkapcsolata. Sajnálatos azonban – tette hozzá –, hogy azoknak az aránya, akik még soha nem használták a netet, még mindig 16 százalék. Felmérések szerint a népesség 36 százaléka, közel 3,1 millió fő havonta legalább egy órát internetezik. E-kereskedelmi tranzakciót azonban ennél jóval kevesebben folytatnak. A GKIeNET felmérése alapján ez év júniusáig 771 ezren voltak azok, akik valamilyen terméket vagy szolgáltatást vásároltak a világhálón idehaza. A magyarországi netkereskedelemre azonban még az utánvételes fizetés a jellemző, noha online banking hozzáférése a hazai pénzintézetek mintegy 980 ezer ügyfelének van.
Magyarországon 2300 online bolt működik, zömük ma már legális, a forgalom 80 százalékát a 20 legnagyobb netkereskedő adja. Az online kiskereskedelmi forgalomra vonatkozó legfrissebb adat szerint tavaly 45 milliárd forintnyi üzletet bonyolíthattak ezek a vállalkozások, főként biztosítási szolgáltatást, élelmiszert, könyvet vásároltak a magyarok a világhálón. A legtöbb látogatót a piacterek vonzzák, ezek forgalma tavaly megközelítette a 10 milliárd forintot. Az e-kereskedelem a teljes magyar kiskereskedelmi forgalom 0,73–0,9 százalékára tehető, az uniós átlag 1,8–2,0 százalék. A hazai netes vevők egy-egy tranzakció során 26–30 ezer forintot költenek el. A gazdasági válság hatását firtató kérdésünkre Kiss Gergely aláhúzta, szerinte az e-kereskedelemre minimális hatást gyakorolnak a kedvezőtlen gazdasági folyamatok, a neten vásárlók köre nem azonos a fogyasztási cikkeket hitelből vevőkével. A hagyományos kereskedők éppen az utóbbiak miatt számolnak visszaeséssel még a karácsonyi szezon idején is – tette hozzá. Összességében szerinte a kedvezőtlen gazdasági folyamatok csak lassíthatják a hazai e-kereskedelem eddigi dinamikus növekedését.
A tegnap díjazott netes kereskedők között volt még a fapados távolságibusz-üzemeltetőként ismertté vált Orangeways Zrt., amely alig több mint egy éve van a piacon; a társaság az év legígéretesebb internetes kereskedője címet kapta. Különdíjas lett a G’Roby élelmiszerlánc, amely közel tíz éve működteti házhoz szállítási szolgáltatását, és itthon az elsők között nyitotta meg online áruházát 2000 tavaszán. A díjat – amelyet 2005-ben alapított az időközben a CIB Bankkal fuzionált Inter-Európa Bank, az Informatikai Vállalkozások Szövetsége, valamint a Kirowski Zrt. – tegnap osztották ki Budapesten.
Cherryon
Depo
Edigital
Netpincer
PPO
Suranyihifi
Teszvesz
Utisugo
Vatera
Cherryon
Depo
Edigital
Netpincer
PPO
Suranyihifi
Teszvesz
Utisugo
Vatera-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.