A jelenlegi piaci környezetben folyamatos próbatétel előtt állnak a vállalkozások: csak azok tudják fenntartani a versenyképességüket, akik az állandó változás mellett is költséghatékonyak maradnak, illetve a versenytársaiknál gyorsabban reagálnak az ügyfelek folyamatosan változó igényeire és az üzleti problémákra.
A mostani vállalatirányítási trendek szerint az egyik legelterjedtebb megoldás a folyamatmenedzsment, amely a folyamatok tudatos irányítása révén javítja a vállalat működését. Biztosítja az üzleti stratégiában történt változás azonnali leképezését a működésre, valamint a fejlesztést célzó akciók gyors meghatározását és megvalósítását. A korszerű folyamatmenedzsment-eljárások alkalmazásával a szervezetek működése áttekinthetőbbé és mérhetőbbé tehető, ennek a működési költségek csökkentésében is komoly szerepe van – ez pedig nem utolsó szempont.
Az egyik legelterjedtebb módszer a Hat Sigma (Six Sigma), amely az ügyféligények kielégítését – más irányzatoktól eltérően – nyereségesen kívánja megvalósítani. A szigma mint mértékegység a folyamat minőségét mutatja meg egy ingadozást kifejező paraméter segítségével. Egy másik, szintén sikeres módszer a Toyota Production System (más néven Lean), amely minimalizálja, illetve megszünteti a folyamatokban meglévő, ám nem értéknövelő műveleteket, és csak a legszükségesebb erőforrásokat (emberi, gépi, raktározási stb.) használja fel úgy, hogy az adott terméket, szolgáltatást vagy információt a vevő által megkívánt minőségben, árban és határidőre adja át.
Magyarországon a tudatos vállalatirányítási módszerek csak mostanában kezdenek teret nyerni. Egyre több társaság ismeri fel ennek jelentőségét, így a folyamatmenedzsmentet saját profiljukhoz alakítva alkalmazzák, bár komplex megoldásokat egyelőre csak elvétve alkalmaznak.
A Linde Gáz Magyarország Zrt.-nél a folyamatos fejlesztések érdekében például a Hat Sigma módszert vezették be a különböző vállalati folyamatok felülvizsgálatának, elemzésének és optimalizálásának, valamint a vevők elégedettségének növelése érdekében. A társaság azt kívánja elérni e módszer alkalmazásával, hogy egymillió termékből legfeljebb 3,4 darab legyen hibás.
A cégnél elmondták: az anyavállalatuk által kezdeményezett folyamatoptimalizálási módszert 2006 óta használják Magyarországon. Az eddigi tapasztalok azt bizonyítják, hogy a projektmenedzsment ezen módja nagy hatékonysággal járul hozzá a vállalati költségmegtakarítási programokban kitűzött célok eléréséhez, s hogy a programban részt vevő projektmenedzserek az általuk végzett belső tréningeknek, illetve vezetett projekteknek köszönhetően magasabb szintű vezetésre képesek, s nem utolsósorban a pénzügyi eredmények, a csapatmunka hatékonysága és a vevői lojalitás növelése is a célok és eredmények közé sorolható – állítják a Lindénél.
„A folyamatok ellenőrzése a Six Sigma roadmap szerint a projekt átadását követően egy éven át havonta úgynevezett control időszakkal zárul, amelyet az adott üzleti folyamatért felelős folyamatgazda (process owner) havi rendszerességgel végez. Ezt követően statisztikai módszerekkel zajlik a mért adatok összehasonlítása, ennek alapján a folyamat eredményességét, illetve a folyamat eredményeinek a standard eloszlását mérjük. A folyamatoptimalizálási projekt akkor tekinthető sikeresnek, ha a folyamat vevői (belső és külső) által támasztott követelményeknek a javított folyamat eredményei megfelelnek, és a pénzügyi eredményeket a kontroller jóváhagyja. Úgy gondoljuk, szükséges és elengedhetetlen, hogy ne csupán szervezeti hierarchiákban, de folyamatokban is gondolkodjunk, elemezzük, fejleszszük a különböző üzleti folyamatainkat, hisz a cél a vevői elvárások maximális kielégítése mellett a legoptimálisabb, legköltséghatékonyabb működtetés” – indokolják a módszer alkalmazását a Lindénél.
A Magyar Posta Zrt.-nél is évek óta létezik a főbb folyamatok értékelése, igaz, teljes folyamatmenedzsment-program nincs a társaságnál – mondta el lapunknak Jambrik Mihály stratégiai igazgató. A társaságnál inkább csak az eleve problémás folyamatokhoz nyúlnak hozzá, és alakítják át azokat. Jambrik Mihány szerint egyébként ezekben a folyamatokban komoly szerepe van a cég belső szoftverének. A szakember elmondta: az általuk használt szoftver beváltotta a hozzá fűzött reményeket, s bár enélkül is lehetne működni, az több időráfordítást és több ember alkalmazását igényelné. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.