BUX 44,148.98
0.00%
BUMIX 3,792.28
0.00%
CETOP20 1,883.91
0.00%
OTP 9,520
0.00%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
ZWACK 17,300
0.00%
0.00%
ANY 1,580
0.00%
RABA 1,100
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
OPUS 153.8
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,954
0.00%
DELTA 38.55
0.00%
ALTEO 2,850
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,190
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Terjednek a túlélőtechnikák

A jelenlegi piaci környezetben folyamatos próbatétel előtt állnak a vállalkozások: csak azok tudják fenntartani a versenyképességüket, akik az állandó változás mellett is költséghatékonyak maradnak, illetve a versenytársaiknál gyorsabban reagálnak az ügyfelek folyamatosan változó igényeire és az üzleti problémákra.

A mostani vállalatirányítási trendek szerint az egyik legelterjedtebb megoldás a folyamatmenedzsment, amely a folyamatok tudatos irányítása révén javítja a vállalat működését. Biztosítja az üzleti stratégiában történt változás azonnali leképezését a működésre, valamint a fejlesztést célzó akciók gyors meghatározását és megvalósítását. A korszerű folyamatmenedzsment-eljárások alkalmazásával a szervezetek működése áttekinthetőbbé és mérhetőbbé tehető, ennek a működési költségek csökkentésében is komoly szerepe van – ez pedig nem utolsó szempont.

Az egyik legelterjedtebb módszer a Hat Sigma (Six Sigma), amely az ügyféligények kielégítését – más irányzatoktól eltérően – nyereségesen kívánja megvalósítani. A szigma mint mértékegység a folyamat minőségét mutatja meg egy ingadozást kifejező paraméter segítségével. Egy másik, szintén sikeres módszer a Toyota Production System (más néven Lean), amely minimalizálja, illetve megszünteti a folyamatokban meglévő, ám nem értéknövelő műveleteket, és csak a legszükségesebb erőforrásokat (emberi, gépi, raktározási stb.) használja fel úgy, hogy az adott terméket, szolgáltatást vagy információt a vevő által megkívánt minőségben, árban és határidőre adja át.

Magyarországon a tudatos vállalatirányítási módszerek csak mostanában kezdenek teret nyerni. Egyre több társaság ismeri fel ennek jelentőségét, így a folyamatmenedzsmentet saját profiljukhoz alakítva alkalmazzák, bár komplex megoldásokat egyelőre csak elvétve alkalmaznak.

A Linde Gáz Magyarország Zrt.-nél a folyamatos fejlesztések érdekében például a Hat Sigma módszert vezették be a különböző vállalati folyamatok felülvizsgálatának, elemzésének és optimalizálásának, valamint a vevők elégedettségének növelése érdekében. A társaság azt kívánja elérni e módszer alkalmazásával, hogy egymillió termékből legfeljebb 3,4 darab legyen hibás.

A cégnél elmondták: az anyavállalatuk által kezdeményezett folyamatoptimalizálási módszert 2006 óta használják Magyarországon. Az eddigi tapasztalok azt bizonyítják, hogy a projektmenedzsment ezen módja nagy hatékonysággal járul hozzá a vállalati költségmegtakarítási programokban kitűzött célok eléréséhez, s hogy a programban részt vevő projektmenedzserek az általuk végzett belső tréningeknek, illetve vezetett projekteknek köszönhetően magasabb szintű vezetésre képesek, s nem utolsósorban a pénzügyi eredmények, a csapatmunka hatékonysága és a vevői lojalitás növelése is a célok és eredmények közé sorolható – állítják a Lindénél.

„A folyamatok ellenőrzése a Six Sigma roadmap szerint a projekt átadását követően egy éven át havonta úgynevezett control időszakkal zárul, amelyet az adott üzleti folyamatért felelős folyamatgazda (process owner) havi rendszerességgel végez. Ezt követően statisztikai módszerekkel zajlik a mért adatok összehasonlítása, ennek alapján a folyamat eredményességét, illetve a folyamat eredményeinek a standard eloszlását mérjük. A folyamatoptimalizálási projekt akkor tekinthető sikeresnek, ha a folyamat vevői (belső és külső) által támasztott követelményeknek a javított folyamat eredményei megfelelnek, és a pénzügyi eredményeket a kontroller jóváhagyja. Úgy gondoljuk, szükséges és elengedhetetlen, hogy ne csupán szervezeti hierarchiákban, de folyamatokban is gondolkodjunk, elemezzük, fejleszszük a különböző üzleti folyamatainkat, hisz a cél a vevői elvárások maximális kielégítése mellett a legoptimálisabb, legköltséghatékonyabb működtetés” – indokolják a módszer alkalmazását a Lindénél.

A Magyar Posta Zrt.-nél is évek óta létezik a főbb folyamatok értékelése, igaz, teljes folyamatmenedzsment-program nincs a társaságnál – mondta el lapunknak Jambrik Mihály stratégiai igazgató. A társaságnál inkább csak az eleve problémás folyamatokhoz nyúlnak hozzá, és alakítják át azokat. Jambrik Mihány szerint egyébként ezekben a folyamatokban komoly szerepe van a cég belső szoftverének. A szakember elmondta: az általuk használt szoftver beváltotta a hozzá fűzött reményeket, s bár enélkül is lehetne működni, az több időráfordítást és több ember alkalmazását igényelné. VG

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek