Ha a 2025-ös évet vizsgáljuk, azt láthatjuk, hogy az autópari termelőknek nem kevés kihívással kellett szembesülniük, de az értékesítési számok ennek ellenére egész jól alakulnak. Az év elején a geopolitikai és a vámok körüli bizonytalanság és a gazdasági nehézségek miatt nem igazán fogadtunk volna pozitív meglepetésre. Az eladott darabszámokat tekintve az év ugyanakkor most kevésbé tűnik borúsnak, különösen, ha a Nyugaton kívüli termelőket vizsgáljuk. Ezzel szemben, ha a féléves pénzügyi beszámolókat lapozzuk fel, már más képpel találkozhatunk. A vámok teljes hatásának megjelenésére persze még várni kell az értékesítések terén. Az ING Bank hivatalos előrejelzése szerint idén a globális autóipari értékesítés csak 1,5 százalékkal növekedhet.
Azt azonban ki kell tenni az asztalra, hogy Európa (EU+EFTA+UK) még mindig eltér a globális trendektől: az értékesítés növekedési üteme alacsony szinten ragadt, a teljes értékesítési volumen 2025 első felében alig haladta meg a 2019-es szint 80 százalékát. 2025 második felében azért jöhet egy kis fellendülés, de igazi megváltást ez sem jelent majd. Ha még részletesebben vizsgáljuk a piacot, akkor azt látjuk, hogy a nagy piacok, köztük Németország, Franciaország és Olaszország, az év eddigi részében zsugorodnak, míg Spanyolország pozitív kivételként emelkedik ki viszonylag erős gazdasági teljesítményével. Más kisebb autópiacok, például a skandináv országok és Lengyelország, szintén aránylag jól teljesítenek idén.
Az Egyesült Államokban az új autók értékesítése 2025 első felében 4 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. Ez főként annak volt köszönhető, hogy a tavaszi hónapokban a fogyasztók a 25 százalékos vámok elkerülése érdekében előrehozták fogyasztásukat. Éppen ezért ezen a piacon fokozatos korrekciót láthatunk majd, ahogy az autógyártók elkezdik áthárítani a magasabb alkatrészárak és az importált kész autókra vonatkozó megemelkedett vámok költségeit a fogyasztókra. Az elektromos járművek támogatásának szeptember végi megszüntetése az USA-ban némi extra keresletet válthat ki rövid távon, ellensúlyozva a fenti negatív hatást.
A magyarországi új gépjárművek értékesítésének volumene 2025-ben 87,5 százaléka volt a 2019-es első félévi szintnek, úgy, hogy a trend 2023 óta növekvő.
Ugyanakkor az itthon gyártott járművek túlnyomó többsége nem itthon kerül forgalomba, vagyis a globális, de főként az európai folyamatok a meghatározók a hazai járműgyártók számára. Ebben a tekintetben pedig egyelőre rövid távon inkább a csodavárás jellemző, hiszen a német és európai költségvetési lazítástól várja mindenki a gazdaságok élénkülését, ami a magyar külső kereslet fellendülését is jelentené egyben.
Ugyanakkor a feketeleves még ott van: a vámok. Bár a legtöbb ország (legutóbb Japán) amerikai autóimportra vonatkozó vámjait a kezdeti 25–27,5 százalékról csökkentették 15 százalékra, azok még mindig jelentős terhet jelentenek, amelyet az autógyártók középtávon valószínűleg nem lesznek képesek teljes mértékben fedezni profit- és költségcsökkentéssel. Ezenkívül a jelentősen gyengülő dollár drágábbá tette az amerikai lakosok számára az importtermékek vásárlását, ami tovább növeli a piaci feszültséget. 2025 januárja és júliusa között az amerikai autóárak alig emelkedtek, ami arra utal, hogy az autógyártók rövid távon a költségek jelentős részét magukra vállalták. A második negyedéves vállalati jelentésekben is nyilvánvaló ez a jelenség, mivel a világ legnagyobb autógyártói, köztük az amerikai nagy hármas is (GM, Stellantis és Ford) több milliárd dolláros negatív hatást mutattak ki a pénzügyeikben.
Rövid távon az eladások lassulásától való félelem, a kereskedelempolitika bizonytalansága és a 2021–2023-as áremelkedés óvatosabb árstratégiát eredményezhet, de ez hosszú távon nem fenntartható.
Még a legjobb forgatókönyvek szerint is a vámok a jelenlegi szinten maradhatnak (rosszabb esetben újból emelkednek). Az autó- és autóalkatrész-gyártók így vélhetően az év hátralévő részét és a 2026-os évet is az újrakalibrálással töltik majd. Legnagyobb valószínűséggel a gyártók a költségterhet időben és esetleg szélesebb regionális területen osztják majd el, ami segíthet korlátozni az általános pénzügyi hatást. Mindazonáltal az autóárak előbb-utóbb reagálnak. Így a magyar autóipar az idei év hátralévő részében, de még talán jövőre is az emelkedő árak és a robusztus kereslet hiányának csapdájában maradhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.