Kína újabb mérnöki rekorddal hívta fel magára a figyelmet: kedden átadták a forgalomnak a Csangcsou és Tajcsou városait összekötő Csangtaji Jangce-hidat, amely a világ leghosszabb ferdekábeles hídja. Az építmény 10,3 kilométer hosszú, főnyílása pedig 1208 méteres – ezzel maga mögé utasította a korábbi rekorder, oroszországi Russzkij-hidat. Az átkelő a két város közötti utazási időt több mint egy óráról mindössze 20 percre csökkenti.
A hat éven át tartó építkezés során több világelső technikai megoldást is alkalmaztak. A híd a Jangce első olyan átkelője, amelyen egyszerre fut gyorsforgalmi út, közút és elővárosi vasút. Az alsó szinten ráadásul aszimmetrikus kialakítást választottak: az egyik oldalon 200 km/órás sebességre tervezett vasút halad, a másikon közúti forgalom. Ez az elrendezés eddig nem létezett nagy fesztávú hidaknál.
A tervezőknek komoly kihívásokkal kellett szembenézniük:
a vasúti pálya háromszor akkora terhelést jelent, mint az úttest, ezért az egyensúly biztosítása különleges megoldást kívánt.
Qin Sunquan vezető mérnök elmondta: a kábelfeszítéseket módosították, majd a híd elemeit előre kalibrálták, hogy összeillesztés után a szerkezet magától kiegyenesedjen.
A kivitelezéshez egyedi eszközöket is kifejlesztettek: például műholdas vezérlésű darut, amely milliméteres pontossággal helyezte el a több száz tonnás elemeket. A híd tornyai gyémánt alakúak, acél és beton kombinációjából készültek a stabilitás érdekében, a szerkezet rugalmas csatlakozókat kapott a hőmérséklet-ingadozásokhoz.
A Jangce mentén jelenleg körülbelül 150 híd található, és
Kína célja, hogy 2035-re átlagosan 12 kilométerenként legyen egy átkelő a folyó mentén.
A világ leghosszabb felfüggesztett hídja továbbra is a törökországi 1915 Canakkale, 2023 méteres főnyílással, de a most átadott Csangtaji Jangce-híd a ferdekábeles kategóriában új világrekordot állított fel – egyszerre közlekedési, gazdasági és mérnöki mérföldkövet jelentve.
Kína 152,2 kilométer hosszú autópályát épít az ország délnyugati részén fekvő Kujcsou tartományban. A régió magas hegyeiről ismert, ami nem könnyíti meg a munkálatokat, így például kénytelenek voltak kettévágni dombokat, kisebb hegyeket. Ez egyébként nem szokatlan megoldás, mivel olcsóbb, mint egy alagút kialakítása.
A terepviszonyok a költségeket is megdobják, az elemzők szerint a teljes beruházás összege 24,3 milliárd jüan körül alakulhat, ami kicsivel több mint 1149 milliárd forint. A legnagyobb figyelmet az egyelőre csak Huajiang Grand Canyon Bridge nevű híd kapja, amit 2022. január óta építenek, és a tervek szerint idén fejezhetik be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.