Rég nem látott mértékű vasútfejlesztés jöhet Magyarországon. Lázár János építési és közlekedési miniszter a közlekedésinfón elmondta, hogy Magyarország nagy összegeket hajlandó áldozni a MÁV modernizálása érdekében. Hozzátette, hogy kétmilliárd eurós programról, tehát 880 milliárd forintról tárgyalnak az Európai Beruházási Bankkal, ez az összeg a 3500 kilométernyi rossz állapotú vasútból 1000 kilométer felújítását jelentené.
A tárcavezető szerint a legfontosabb kérdés, hogy minél több vasutat fel tudjanak újítani, és minél több új járművet tudjanak venni. Mindennap 130 ezer ülőhelye van a MÁV-nak, és 5800 autóbusza a Volánnak. A 130 ezer ülőhelyből a következő négy évben 60 ezer megújul. Ennek egy fontos elemét képezi 100 új motorvonat beszerzése.
A beszerzendő új MÁV-vonatok kapcsán Lázár János elmondta, hogy felhatalmazást a kormánytól arra, hogy nyugatról 100 darab fiatal, de használt, ugyanakkor jó állapotú, és még legalább 20-25 évig használható motorvonatot vásároljon a MÁV számára. Akkor arról szóltak a hírek, hogy német, osztrák vagy svájci vonatokról lehet szól. Azóta kicsit tisztult a kép, nagy valószínűség szerint Stadler-vonatok érkezhetnek, és már azt is sejteni lehet, hogy honnan és milyenek. A Világgazdaság ennek járt utána.
A hírek szerint a szóban forgó száz vonatot azok a szerelvények alkotják, amelyeket a Stadler 2002 és 2013 között gyártott, és most kapja vissza a svájci Thurbo regionális vasúttársaságtól, amely korábban lízingelte azokat. A Thurbo honlapja szerint a közlekedési vállalat jelenleg
110 légkondicionált, nagy ablakokkal rendelkező vonattal közlekedik Kelet-Svájcban.
A flotta teljes egészében hazai gyártmányú, 2003 és 2013 között a Stadler vasúti járműgyártó összesen 95 Gelenktriebwagen (GTW) csuklós motorvonatot szállított a Thurbo számára. 2008-ban 10 kétrészes GTW-vel bővítették a járműparkot, hogy ezzel is növeljék a flotta kapacitását és üzemeltetési rugalmasságát. Ezeknek a vonatoknak a lízingszerződése azonban hamarosan lejár, és a Thurbo nem hosszabbítja meg azt, hanem lecseréli a GTW-ket 107 akadálymentes Flirt Evo motorvonatra.
Szintén svájci vonatok várható érkezéséről számolt be augusztusban a sajtó. Az akkori értesülés szerint, hamarosan nagy bejelentésre készülhet a MÁV, állítólag 2027 és 2030 között 95 használt, de jó állapotú Stadler-motorvonat érkezhet Svájcból Magyarországra. Úgy tudják, hogy már tárgyalt is az Építési és Közlekedési Minisztérium egy háromoldalú tárgyalássorozatban, ahol egy kisebb regionális vasúttársaság, a Stadler és a magyar állam a tárgyaló felek. A svájci vasúttársaság új motorvonatokat vesz, a használt vonatait pedig visszaadja a Stadlernek, amely értékesíti azokat Magyarországnak. Ez a leírás pont ráillik a Thurbóra.
A műszaki adatok alapján a Stadler GTW vonatai körülbelül 63 tonna súlyúak, és nagyjából 38 méter hosszúak, teljesen légkondicionáltak és akadálymentesek.
A járművek maximális sebessége 140 kilométer per óra.
A magyar utazóközönség számára nem ismeretlenek a Stadler vonatai, a MÁV és a GYSEV flottájában is évek óta találkozhatunk velük a Kiss és a Flirt motorvonatok révén. A GTW-k külsőleg és felszereltségében is nagyon hasonlítanak az itthon már megismert szerelvényekhez.
Egyébként a Thurbo által megrendelt, és a tervek szerint 2026-tól érkező Flirt Evo sem sokban különbözik elődeitől, valamivel tágasabb belső terekkel rendelkezik, valamint több helyet biztosít a kerékpáros és a mozgáskorlátozott utasok számára.
Bár a 100 Stadler-vonat megvásárlására nagy esély mutatkozik, nem ez az egyetlen lehetőség járműbeszerzésre. Lázár János a közlekedésinfón arról számolt be, hogy a MÁV 50-70 kínai távolsági motorvonat beszerzéséről is tárgyal.
A két beszerzés a tervek szerint párhuzamosan történne. Az építési és közlekedési miniszter szerint a kínai vonatoknak két év lehet a szállítási ideje. Az elképzelés az, hogy a használtan megvett nyugati vonatok Szeged, Nyíregyháza, Szolnok, Debrecen és Miskolc viszonylatában, illetve azok környékén teljesítenének szolgálatot, míg a kínai vonatokat a Budapest–Pécs, a Budapest–Zalaegerszeg, a Budapest–Kassa vonalakra, vagy akár még távolabbi viszonylatban használná a vasúttársaság.
Mindez űrugrást jelentene a vidéknek, amely pénteken éppen egy sajnálatos vonatkisiklással szembesült.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.