BUX 39,256.26
-1.14%
BUMIX 3,747.98
-0.85%
CETOP20 1,747.54
-2.59%
OTP 8,152
-4.48%
KPACK 3,100
0.00%
-0.92%
-14.15%
+1.18%
-0.20%
ZWACK 18,650
+0.81%
0.00%
ANY 1,575
+0.64%
RABA 1,100
-2.22%
-3.14%
-2.40%
-2.52%
-1.93%
OPUS 166.6
-1.42%
-5.83%
0.00%
0.00%
+2.63%
OTT1 149.2
0.00%
-1.35%
MOL 2,932
-0.61%
DELTA 38.95
-2.38%
ALTEO 2,370
-1.66%
0.00%
-1.52%
EHEP 1,000
-4.76%
-0.83%
-0.63%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.83%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-2.31%
+0.78%
-3.60%
0.00%
-3.93%
-2.82%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
+2.78%
NAP 1,238
-0.16%
0.00%
-3.10%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Új díjakkal sokkol a VPE

Várhatóan növekszenek a vasúti hálózat-hozzáférési díjak a nemrég lezárult próbaszámítások eredményeként. A díjakat a MÁV Zrt. és a GYSEV Zrt. pályadíjainak kalkulálásáért és meghirdetéséért felelős Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. (VPE) határozta meg (a GKM–PM közös rendelet alapján végzett munkába a KPMG Tanácsadó Kft.-t és a siMentat Kft.-t vonta be).

A várható drágulás nem meglepő, hiszen a ma érvényes díjak alapját a vasúti infrastruktúra-kezelők 2004-es költségei adják, a próbaszámítás viszont a 2007-es költségadatok alapján készült. Az ez év végén kihirdetendő, 2010 decemberétől érvényes díjak eltérnek majd a VPE által az év első felében próbaszámítás keretében kalkulált és több fórumon bemutatott díjtól, mivel a 2010/2011-es menetrendi évre érvényes díjak meghatározása a tavalyi tényadatok bázisán történik, s mert a próbaszámításoknál nem vették figyelembe az állami szerepvállalást.

Azért kellett megújítani a számítási modellt, mert meg kell felelni az uniós elvárásoknak és az új vasúti törvény és a kapcsolódó rendelet előírásainak is – magyarázta lapunknak Pákozdi István, a VPE Kft. ügyvezetője. A fő elv az, hogy a hálózat-hozzáférési díjból meg kell térülnie a vasúti infrastruktúra fenntartásának és a nyújtott szolgáltatások indokolt költségeinek. Számokban: míg a ma érvényes kalkuláció szerint a vasúti infrastruktúra használói 2007-ben 111,5 milliárd forintot fizettek be, az új számítás szerint (2010-re indexálva) 159,3 milliárd forintot kellene befizetniük. Ráadásul ebben még nincs benne a továbbadott villamos energia díja, mert az arra vonatkozó jelenlegi törvényi szabályozás nincs kellően összhangban.

Mindazonáltal két okból sem törvényszerű, hogy a fenti mértékben emelkedjen a pályadíj a pályát használók számára. Egyrészt, mert az állam beszállhat a díjak „karbantartásába”. A tagországokban ötféle modell alkalmazható az állami szerepválla-lás mértékére vonatkozóan. Az egyik szélsőség, a teljes költség modell szerint például a Baltikumban kizárólag a piaci szereplők fizetnek, az állam egyáltalán nem. Annál mélyebben nyúl az állam a zsebébe a gazdagabb országokban. A határköltség modell alapján például Hollandiában a költségeknek majdnem az egészét vállalja át, Svédországban a 95 százalékát, de sok más országban is 70-80 százalékát, többnyire szerződéses rendszer szerint. Magyarországon a határköltség modell alkalmazásának jelenleg nincs realitása. Már az rögtön 60 milliárd forintot vinne el az állam kasszájából, ha a pályavasútnak csak a határköltségeken felüli részét vállalná át.

„Augusztus végéig várjuk a minisztériumból a 2010 decemberétől érvényes hálózat-hozzáférési díjakra vonatkozó javaslatunkhoz az állami szerepvállalás mértékére vonatkozó jelzést. Ha a díjszámításra rendelkezésre álló határidőig nem kapunk értesítést az állami szerepvállalás mértékéről, akkor a vasúttársaságoknak kell az indokolt költségek alapján meghatározott pályadíj egészét kifizetniük” – mondta Pákozdi István.

A pályadíjcsökkentés másik módja kérdéses, vagyis hogy rövid idő alatt a költségek jelentős mértékben csökkenthetők-e a vasúthálózat kevéssé kihasznált részei esetében. Átlagosan hiába 50 százalékos a pályák kihasználtsága, helyenként pedig közel nulla, a hálózatcsökkentés eddigi kísérletei rendre elbuktak a politikai megfontolásokon. Amúgy sem ígérnek a bezárt vonal hoszszával arányos gyors megtakarítást. Számos költségelem megmaradna, továbbá felmerülne a rekultiváció költsége, és elveszhet a vonal későbbi igénybevéte-lének a lehetősége is. VG

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek