Minden hagyományos szegmensben visszaesett a tanácsadói szolgáltatások, és termékek megrendelési volumene, még a nagyvállalati szektor felé szolgáltató cégek esetében is. Bár ebben kétségtelenül közrejátszott, a valódi ok mégsem a válság. Valójában több piaci folyamat együttesen játszik szerepet abban, hogy a tanácsadói szektort az átlagosnál jobban érinti a válság – állapítja meg Wolf Gábor, a Marketing Commando szakértője.
A változások katalizátora az internet és az úgynevezett "infóbiznisz"
Az elmúlt években ugrásszerűen növekedett az internetes tanácsadók száma, ezzel olyan tudásanyag került ki ingyenesen elérhetően a világhálóra, melynek hatására átalakult a kereslet. Egyre több ügyfél gondolja úgy, hogy neki már nincs is szüksége tanácsadásra, vagy pedig a tréning / coaching napok helyett párezer forintos “e-bookokat”, ill. pár-tízezer forintos úgynevezett "infótermékeket" vásárolnak.
Az új tanácsadói üzleti modellek révén - elsősorban az online marketing és az infóbiznisz miatt - korábbi névtelen tanácsadók igen komoly piaci részesedést szereztek. Emellett a tanácsadó cégeknek szembe kell néznie azzal is, hogy amíg korábban egy elbocsátott, vagy távozó tanácsadó "csak" a know-how-t tudta elvinni a cégből, most viszik az ügyféllistát, vagy az internet segítségével rendkívül gyorsan képesek komoly konkurenciaként fellépni.
E sokáig lappangó trendek hatása a válság miatt vált igazán érezhetővé, de még koránt sem ért véget. Azok a tanácsadó cégek, akik nem reagálnak e változásokra, az eddiginél is nagyobb nehézségekre számíthatnak.
Ellentétes dinamikájú piaci kereslet
Tovább nehezíti a helyzetet, hogy a hagyományos tanácsadó cégek a multinacionális- és nagyvállalatok felé történő marketingben, és eladásban szereztek tapasztalatot, ahol a legerősebb a tanácsadói költések visszafogása. Míg e szegmens csökken, addig az új üzleti modellel rendelkező tanácsadók a legjobban növekvő lakossági és kkv piacon dolgoznak, így nem érinti őket annyira érzékenyen a válság.
A lakossági és kkv szegmens kiaknázása kitörést jelenthetne a hagyományos tanácsadó cégeknek, azonban nincs erre a szegmensre irányuló tapasztalatuk sem az eladásban, sem a marketingben. Ezzel szemben az új tanácsadó cégek rendre fenyegetést jelentenek, rendszeresen lecsippentve a válság miatt egyre árérzékenyebb nagyvállalati piacból.
Válság után krízis?
Míg a hagyományos tanácsadó cégek meggyengülve kerülnek ki a válságból, addig a feltörekvő tanácsadó cégek megerősödve, és készen arra, hogy új piacokat szerezzenek. Ezek a folyamatok alapjaiban átrajzolhatják a mai piacokat, komoly krízist előidézve.
Azok a tanácsadó cégek lesznek képesek a leginkább kiaknázni a válság után újraéledő gazdaság kínálta előnyöket, akik átalakítják az üzleti modelljüket, kiegészítve azt a legújabb marketing stratégiákkal, és az új piachoz jobban igazodó új termékekkel és szolgáltatásokkal.
A legégetőbb tennivalók
A legfontosabb, amit ma egy tanácsadó cég tehet, hogy új piacok felé nyit és fejleszti a marketingjét. Ez egyszerű, és kis befektetést igénylő marketing eszközökkel megoldható, mint a blog, az online hírlevél vagy más módon a piac számára eljuttatott hasznos, érdekes információ, melyre számos példa található a www.gazdagtanacsado.hu blogon.
Hasonlóan fontos a személyes márka építése: ma értékesebb a piac szemében egy ismert szakértő, mint egy évtizedes szakmai tapasztalat. Míg régen elég volt egy jól csengő cégnév, ma szükség van valakire akit ismer a célközönség és akivel azonosítja a céget, aki kommunikál, és szerepel a médiában. Ez nem jelenti a szakma elbulvárosodását, de a tanácsadó cégeknek kell, hogy legyen egy ismert és elismert “arca”. A személyes márka nem ismeretlen a tanácsadói üzletágban, gondoljunk csak Tonk Emilre, Kürti Sándorra vagy akár Dr. Ceizel Endrére.
A legnagyobb haszon
A tanácsadók előtt álló legfontosabb, és a legnagyobb haszonnal kecsegtető kihívás, a szaktudás széles körben való “tömeges” értékesítése. A tanácsadók terméke mindig is az információ volt, azonban a legnagyobb erőforrást igénylő üzleti modellt a személyes tanácsadást alkalmazták az információ értékesítésére.
A személyes tanácsadásra épülő üzleti modell egészen napjainkig jól működött, azonban ma sokkal hatékonyabb eszközökre van szükség. Ezek közül is a leghatékonyabb az infotermékek készítése, mellyel lehetővé válik az ügyfelek tömeges kiszolgálása. Az info termék még csak szűk körben alkalmazott eszköz, a tanácsadó cégben felgyülemlett információk újracsomagolását, termékesítését és értékesítését jelenti széles körhöz eljuttatható multimédiás eszközökkel.
Ez koránt sem jelenti azt, hogy ezután nem lesz szükség a személyes tanácsadásra. Azonban az info termék jól kiegészíti a klasszikus személyes tanácsadást, szélesíti a termékkínálatot, hírnevet épít, ügyfeleket teremt egy stabil alapot biztosíva – összegezte javaslatait Wolf Gábor.