BUX 42,980.64
-1.26%
BUMIX 3,812.78
-0.04%
CETOP20 1,817.1
-2.13%
OTP 8,990
-2.41%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
+2.80%
0.00%
+5.34%
ZWACK 17,400
+0.87%
0.00%
ANY 1,555
-0.32%
RABA 1,140
+1.33%
-1.44%
0.00%
-1.33%
0.00%
-0.66%
-2.81%
+0.26%
0.00%
+0.31%
OTT1 149.2
0.00%
-0.44%
MOL 2,862
-1.85%
-2.05%
ALTEO 3,000
-0.66%
-3.33%
-0.56%
0.00%
+2.63%
-1.19%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.59%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
0.00%
+0.76%
+0.41%
-3.25%
0.00%
+0.37%
NUTEX 11.25
-0.44%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
+1.42%
NAP 1,230
+2.50%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Elhúzódó autópiaci mizéria

Változatlanul drámai mértékű a hazai újautó-eladások visszaesése: szeptemberben mindöszsze 3365 kocsi kapott rendszámot; tavaly a kilencedik hónapban ez a szám még 13 249 volt – derül ki a JATO Dynamics frissen ismertetett adataiból.

Meglepetést a rendkívül gyenge adat természetesen nem okozott, hiszen az elmúlt három hónap mindegyikében meghaladta a 70 százalékot az újautó-értékesítés visszaesésének üteme, az első kilenc hónapban pedig mindössze 49 118 kocsit helyeztek forgalomba, 59 százalékkal kevesebbet, mint a tavalyi referencia-időszakban.


Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) társelnöke szerint a lejtmenet csak részben a válság következménye; meghatározó szerepet játszik az is, hogy az elmúlt három évben összesen közel 200 ezerrel több autó kelt el annál, mint amennyit a magyarországi vásárlóerő indokolt volna. Pedig ebben a három évben már érezhető volt a forgalomcsökkenés a 2003–05 közti hároméves periódus szintjéről.
A szakember szerint most annak vagyunk tanúi, amikor az inga visszaleng, de nevezhetjük a piac korrekciójának is, és előbb-utóbb a válság nélkül is csökkent volna a forgalom.

A hitelkonstrukciókkal mesterségesen élénkített piac mögött ugyanis sosem volt reális vásárlóerő. A nagyjából azonos lélekszámú Csehországban, Görögországban vagy Portugáliában az említett években mindvégig kisebb volumenű volt az autópiac, pedig azokban az országokban az egy főre jutó GDP magasabb, mint Magyarországon.


A fentiek alapján az MGE ez évre már csak 65 ezer új személyautó eladását prognosztizálja a tavalyi 158 628, illetve a 2007-es 176 978 után. A kishaszonjárművekkel együtt megközelítheti a 90 ezret a forgalom, azonban még évek kellenek, amíg a személyautó- és haszonjármű-eladások összege beállhat a Magyarországon reálisnak tekinthető 120–150 ezres szint közé.

A Kifutó roncsautóprogramok bedöntötték a német és az amerikai piacot

Alig 316 ezer új kocsi került a német utakra szeptemberben, csaknem felével kevesebb, mint augusztusban – derül ki a VDA iparági szövetség frissen ismertetett adataiból. Az ok: elfogyott az állami autócsere-programra szánt ötmilliárd eurós költségvetési keret, így a kampány lezárult. A roncsautóprogram ugyanis előre hozott vásárlásokat generált, pontosabban olyanok cserélték régi gépkocsijukat kisebb kategóriájú, olcsóbb modellekre, akik voltaképpen még ráértek volna a cserére. De a 2500 eurós állami támogatás mindenkinek jól jött.

Mostanra azonban a kiskocsik iránti kereslet gyakorlatilag megszűnt. Tavaly szeptemberhez képest ugyanakkor még mindig 21 százalékos az emelkedés.

Az Egyesült Államokban is érezhető a roncsautóprogram augusztus 24-i lezárulása. A múlt hónapban tavaly szeptemberhez képest 23 százalékkal kevesebb, 746 ezer személyautót és pick-upot adtak el. A gépkocsipiac gyengülését – 40 százalékot meghaladó zuhanással – éppen a General Motors és a Chrysler sínylette meg a leginkább, amelyek most igyekeznek új lendületet venni a csőd után. A Ford mindössze 5 százalékkal értékesített kevesebbet. A szeptemberi eladásokat 12 hónapra vetítve 9,5 millió darabos értékesítési szint jön ki, pedig augusztusban még 13,7 milliós volt ez a viszonyszám. Az első kilenc hónap 7,816 millió darabos eladása 27 százalékkal múlja alul a múlt év azonos időszakában mértet.

Mostanra azonban a kiskocsik iránti kereslet gyakorlatilag megszűnt. Tavaly szeptemberhez képest ugyanakkor még mindig 21 százalékos az emelkedés.

Az Egyesült Államokban is érezhető a roncsautóprogram augusztus 24-i lezárulása. A múlt hónapban tavaly szeptemberhez képest 23 százalékkal kevesebb, 746 ezer személyautót és pick-upot adtak el. A gépkocsipiac gyengülését – 40 százalékot meghaladó zuhanással – éppen a General Motors és a Chrysler sínylette meg a leginkább, amelyek most igyekeznek új lendületet venni a csőd után. A Ford mindössze 5 százalékkal értékesített kevesebbet. A szeptemberi eladásokat 12 hónapra vetítve 9,5 millió darabos értékesítési szint jön ki, pedig augusztusban még 13,7 milliós volt ez a viszonyszám. Az első kilenc hónap 7,816 millió darabos eladása 27 százalékkal múlja alul a múlt év azonos időszakában mértet. -->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek