BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tíz év múlva önállóan vezethetik magukat autóink

A közelmúltban indult útjára az Európai Unió SARTRE (Safe Road Trains for the Environment), azaz a „Biztonságos közúti szerelvények a környezetvédelemért” elnevezésű új projektje. A kezdeményezés legfontosabb célkitűzése a hosszú utakon és autópályákon önállóan közlekedni képes autókhoz szükséges technológiák kifejlesztése és tesztelése.

E technológiák képesek lehetnek a közlekedés gyorsítására, a sofőrök kényelmének növelésére, a balesetek számának csökkentésére, az üzemanyag-fogyasztás optimalizálására és a CO2-kibocsátás mérséklésére.

Képzelje el, milyen lesz, amikor elhagyva az otthonát, felhajt az autópályára, majd automatikusan besorol a többi autó közé, amelyek normál sebességgel, konvojszerűen, mindössze néhány centiméterre egymástól haladnak. Pár perccel indulás után már el is engedheti a kormányt, és nyugodtan elolvashatja a reggeli újságot, telefonálhat, sőt akár TV-t is nézhet, miközben autója önállóan, biztonságosan és gazdaságosan eljuttatja a céljához. Utópiának tűnik? Nem az, ha hiszünk azoknak a tudósoknak, akik szerint az ilyen típusú „közúti szerelvények” tíz éven belül valósággá válhatnak.

E technológiával felszerelt első tesztjárművek 2011-ben gördülnek majd fel a tesztpályákra. A járművek navigációs rendszerrel és egy, a vezető járművel kommunikáló adó-vevő egységgel lesznek ellátva. Mivel a rendszer az autókba van beépítve, a meglévő úthálózat mentén nem kell különleges infrastrukturális fejlesztéseket végrehajtani a rendszer használatához.

Az alapötlet szerint a rendszernek része lesz egy vezető autó, amely a megszokott módon közlekedik, és amelynek minden funkciója szabadon állítható. E járművet egy, az adott útszakaszt nagyon jól ismerő, tapasztalt sofőr vezeti majd. A vezető autó lehet például taxi, busz vagy teherautó. Minden egyes „közúti szerelvény” 6-8 járműből áll majd.

A céljához közeledő sofőr visszaveszi az irányítást a járműve felett, oldalirányba kiválik a konvojból, majd különállóan folytatja útját a célja felé. A konvojban maradt járművek zárják a létrejövő rést, és együtt folytatják tovább az útjukat.

Az ilyen „közúti szerelvények” nagy előnye, hogy a vezető jármű sofőrén kívül a többi vezető útközben, például munkába vagy hazafelé tartva, a vezetés helyett egyéb dolgait intézheti. A „közúti szerelvények” növelik a biztonságot és csökkentik a környezetszennyezést az egyedül közlekedő járművekhez képest alacsonyabb üzemanyag-fogyasztásnak köszönhetően. Ennek oka, hogy a konvojban közlekedő járművek nagyon közel haladnak egymáshoz, ami csökkenti a légellenállást. Az energia-megtakarítás várhatóan 20 százalék körüli lesz, és az utak is jobban kihasználhatóvá válnak.

A SARTRE projektről

A SARTRE projekt jelentése Safe Road Trains for the Environment, azaz „Biztonságos közúti szerelvények a környezetvédelemért”. A részben az Európai Bizottság által a 7. keretrendszer keretén belül finanszírozott SARTRE programot a Ricardo UK Ltd. vállalat vezeti.

A programban ezenfelül a következő vállalatok vesznek részt: a spanyol Idiada és Robotiker-Tecnalia, a német Institut für Kraftfahrwesen Aachen (IKA), valamint a svéd SP Technical Research Institute, Volvo Car Corporation és Volvo Technology. A SARTRE projekt célja jelentősen előremozdítani a személyszállítást „közúti szerelvények” (szakaszok) kifejlesztésével.

 

A programban ezenfelül a következő vállalatok vesznek részt: a spanyol Idiada és Robotiker-Tecnalia, a német Institut für Kraftfahrwesen Aachen (IKA), valamint a svéd SP Technical Research Institute, Volvo Car Corporation és Volvo Technology. A SARTRE projekt célja jelentősen előremozdítani a személyszállítást „közúti szerelvények” (szakaszok) kifejlesztésével. -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.