Cégvilág

PPO-tanulságok: Mire figyeljünk elektronikus vásárláskor?

Bár a PPO eset újabb sajnálatos negatív példa arra, hogy az elektronikus kereskedelemnek tisztességtelen szereplői is vannak, a Fair Business Minősítő Testület tapasztalata szerint a tisztességes és korrekt kereskedők vannak többségben.

Az internetes kereskedőket minősítő testület felhívja a figyelmet arra, hogy a Fair Business embléma automatikusan jelzi a vásárlók számára, hogy megbízható elektronikus kereskedelmi honlapon vásárolnak. A testület összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat és ellenőrizendő tételeket az internetes vásárlás kapcsán.

A regisztráció során csak és kizárólag az azonosításhoz és az áru házhozszállításához szükséges legfontosabb adatokat adják meg. A vásárlás pénzügyi része a legtöbb elektronikus áruházban elkülönül a vásárlási folyamattól és egy védett banki oldalon történik meg. Ott kell megadni a bankkártyaszámot, amit a bank a törvényeknek megfelelően csak az adott tranzakcióhoz használhat fel és a közölt adatokat a kereskedő nem ismerheti meg.

Nagyon fontos, hogy az Általános Szerződési Feltételeket (ÁSzF, vásárlási feltételek, stb.) mindenkor olvassuk el, még a regisztrációt megelőzően, és győződjünk meg arról, hogy milyen feltételekkel valósul meg a vásárlás. Az ÁSZF-nek letölthetőnek és elmenthetőnek kell lennie, továbbá ki kell derülnie annak is, hogy az mikortól hatályos. Ajánljuk, hogy a vásárláskor hatályos ÁSzF-t mentsék le, vagy nyomtassák ki, hiszen csak ennek ismeretében.

Tudjuk meg előre, hogy az adott terméket, szolgáltatást, mennyiért és milyen egyéb költségekért kívánjuk megvásárolni. Az árunak nemcsak ára van, hanem tartalma is. A kereskedő köteles feltüntetni, hogy a weblapon szereplő ár tartalmazza vagy sem az ÁFÁ-t. A termék ára elkülönül a szállítási és vagy posta költségektől, amelyet a kereskedőnek ugyancsak fel kell tüntetnie. Tehát mielőtt a végső OK-t megnyomjuk, gondoljuk meg, hogy a legjobb lehetőséget választottuk-e?

Az elektronikus kereskedelemről szóló törvény előírja, hogy a kereskedőnek milyen azonosítási kötelezettsége van. Többek között a cég nevét, cégjegyzékszámát, székhelyét, telefonszámát és e-mail címét a weboldalon könnyen elérhető módon fel kell tüntetnie, hogy lehetővé váljon a vásárló számára a kereskedő azonosítása, illetve az esetleges panaszainak érvényesítése.

Ne feledkezzünk meg az elállási jogról sem, az elektronikus vásárlások esetén a vásárló 8 munkanapon belül elállhat indoklás nélkül a vásárlástól, meggondolhatja magát és visszaküldheti a terméket. Az elállási jog gyakorlása módjának szintén szerepelnie kell a kereskedő weblapján.

Internet böngészőnk segítségével emeljük biztonságunkat és tiltsuk le a cookie-k – digitális névjegyek – automatikus átadását.

fair business internetes kereskedelem ÁSZF általános szerződési feltételek áfa bankkártyaszám
Kapcsolódó cikkek