Cégvilág

A Balatonring beruházói kemény piaci feltételekkel kapják a hitelt

A balatonring beruházói szerint a Magyar Fejlesztési Banktól várt 15,3 milliárd forintos hitelt kemény piaci feltételekkel kapják a beruházók, annak feltétele többek között az 5,34 milliárd forintos önerő, fedezete pedig a felépülő pálya.

A pénteken az MTI-hez eljuttatott, az Index hírportálon e témában megjelent cikk állításait vitató közlemény hangsúlyozza, hogy a hitelszerződést még nem írták alá. A szerződés tervezete szerint az önerő elköltését először kivitelezői szerződésekkel, teljesítésigazolásokkal, számlákkal és átutalási bizonylatokkal kell igazolni. Egy nemzetközi mérnökiroda ezeket megvizsgálja, a helyszínen ellenőrzi a megvalósult műszaki tartalmat. Ezután történhet bármilyen folyósítás. Az MFB mindig utólag, már megvalósult munkarészeket finanszíroz, a utolsó részletének kifizetése valamikor év végén, az első verseny megtartása után, utólag várható.

Bajnai Gordon kormányfő péntek délután a nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter azonnali intézkedését kérte annak érdekében, hogy a Magyar Fejlesztési Bank minél előbb hozza nyilvánosságra a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft. projekt dokumentációjával kapcsolatos hatástanulmányt - közölte a kormányszóvivő az MTI-vel.

A beruházók hangsúlyozzák azt is, hogy az a 20 milliárd forint, amit állami támogatásnak neveznek valójában a MotoGP nemzetközi jogtulajdonosa, a Dorna felé a Turizmus ZRt. által 10 év alatt összesen fizetett versenyszervezési szolgáltatási díj, amiért a jogtulajdonos cég ellenszolgáltatásként a versenyszervezés jogát, és egyébként nagyon magas értékű ország marketingszolgáltatást ad cserébe. Ilyen például, hogy a több mint 200 országban közvetített esemény során szinte az egész világon láthatják Magyarországról a 30 másodperces reklámfilmet, de még sok egyéb marketinglehetőséget is biztosít a szerződés.

"Ez Európa szerte bevett gyakorlata a hasonló versenyek szervezésének, mindenhol a külföldi turisták számát növelő reklámkampány szervezésére használják ezt az eseményt" - áll a közleményben.

A folyósítandó hitelért cserébe kap az ország egy egész világon ismertté váló pályát, rendezvényközpontot, amely élénkíti a régió és az egész ország turizmusát, hozzájárul a balatoni szezon kitolásához, többlet adóbevételeket generál. A hitelre kamatot fizet a beruházó, a garanciára díjat, rengeteg illetéket, a fejlesztés a régióban komoly és egyéb bevételeket hoz, az állam megkapja a Balatonring bevételeinek 30 százalékát, és nem utolsósorban jelentős ország marketinget könyvelhet el. Az egyetlen valós költség az állam részéről a jogdíj, amely teljesen megfelel a nemzetközi gyakorlatnak.

A hitelre kamatot fizet a beruházó, a garanciára díjat, rengeteg illetéket, a fejlesztés a régióban komoly adó és egyéb bevételeket hoz, az állam hozzájut a Balatonring bevételeinek 30 százalékához. Az egyetlen valós költség az állam részéről a jogdíj, amely teljesen megfelel a nemzetközi gyakorlatnak - rögzítik a Balatonring beruházói a közleményben.

A közös nyilatkozat szerint a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft. 100 százalékban a Worldwide Circuit Management S.L. tulajdonában áll. Ugyanez a cég a Balatonring Zrt. 70 százalékos tulajdonosa. A WCM létrehozói több mint 10 éves tapasztalattal rendelkeznek versenypálya tervezés és menedzsment, versenyek szervezése és lebonyolítása, valamint a kapcsolódó jogok kezelése és versenyzők menedzselése területén. A társaság tulajdonosai üzemeltetik a valenciai motorpályát egész évben, évi 50 hetes kihasználtsággal, a társaságé a Moto GP rendezési joga, és tulajdonos abban a cégben, amelyik a valenciai Formula 1-es futamot szervezi, így ebben is rendelkezik tapasztalattal.

A WCM a Dornával (a Moto GP jogok tulajdonosa) több új futam létrehozásán dolgozik Brazíliában, Marokkóban és Görögországban. A cég felel a pálya szakmai koncepciójáért, a tervezésért, és felügyeli a projektmenedzsmentet.
A WCM 50 százalékos tulajdonosa Vicente Cotino Escriva, a Sedesa, a Pontia Capital és több más, jelentős spanyol vállalat tulajdonosa. Befektetései az építőiparban, az ingatlanfejlesztés területén, a koncessziós jogok kezelésében, illetve a megújuló energiaiparban jelentősek, főleg Spanyolországban, Közép-kelet Európában és Dél-Amerikában.

Jorge Martinez Aspar 45 százalékban tulajdonosa a WCM-nek, négyszeres motoros világbajnok, az egyik élcsapat, az Aspar Team alapítója és tulajdonosa. A WCM ügyvezetője és 5 százalékos tulajdonosa Facundo Garcia de la Cuadra, korábban ő is sikeres motorversenyző, 1993 óta foglalkozik autó és motorversenyek rendezésével.

Mint tegnap a Világgazdaság Online is beszámolt róla: egy ingatlanfejlesztési csoport és az autómotor sportban érdekelt vállalkozás állhatnak a Kovács Bence János személyét és az általa irányított Grupo Miltont az elmúlt napokban ért támadások mögött. Az üzletember ezt egy mai sajtótájékoztatón jelentette be, amelyen többek között hangfelvételt is bemutatott arról, hogy zsarolni próbálták.

Az Index csütörtökön azt írta: a Pénzügyminisztérium (PM) szakértői túl kockázatosnak, gazdaságtalannak és jogszerűtlennek tartják a Balatonring sávolyi motorversenypálya megépítésének állami támogatását

sávoly motorcentrum Pontia Capital Vicente Cotino Escriva beruházók Balatonring hitel Sedesa
Kapcsolódó cikkek