BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Moziünnep: nincs és mégis van

Saját rendezvényeket szerveznek az üzemeltetők – A 3D tolja a mozipiacot

A főszervező gazdasági okokkal magyarázott döntése miatt 2010-ben nem lesz hivatalos, egységes Moziünnep, azonban a nézők így sem maradnak kedvezményes árú jegyek és filmes programok nélkül a hét második felében: a nagy üzemeltetők mindegyike saját rendezvénynyel folytatja az idén hétéves hagyományt. Szeptember 16–20. között a Cinema City mozikban a Film Ünnepe, a Palace Cinemas multiplexekben Palace Filmnapok, a Corvin Budapest Filmpalotában pedig Corvin napok név alatt futó eseményre összességében a tavalyihoz hasonló számú, körülbelül 400 ezer nézőre számítanak országszerte a filmszínházak. A mozisoknak van is okuk az ünneplésre, hiszen ez év szeptemberig a nézőszámuk és az árbevételük is nőtt a múlt év azonos időszakáéhoz képest, ez főként a háromdimenziós filmek térnyerésének köszönhető.

„A korábbi moziünnepek ideje alatt átlagosan 60-80 százalékkal nőtt a nézők száma egy hagyományos hétvégéhez képest a kedvezményes áraknak köszönhetően, az idén is hasonló sikerre számítunk, annak ellenére, hogy nem lesz egységes arculata és reklámja az eseménynek. Az előzetes foglalások eddig biztatóan alakultak” – mondta lapunknak Buda Andrea, a Cinema City marketingigazgatója. Szintén bízik a sikerben Lovász Andrea, a Palace Cinemas hálózatvezetője, aki elmondta: az ünnepi jegyárak mellett jövőbeni kedvezményekre jogosító kuponfüzettel, speciális büféajánlattal, valamint különleges programokkal, például gépházlátogatással is készülnek a rendezvényre. A moziláncok képviselőinek elmondása szerint az év nagy újdonsága, hogy immár 3D-s filmeket is lehet kedvezményes áron nézni a filmünnepek időtartama alatt.

A térhatású mozik előretörése egyébként az idén is folytatódott, ebből az üzemeltetők több szempontból is profitálnak: egyrészt, mert körülbelül 30 százalékkal magasabb a jegyár az ilyen alkotásokra, másrészt, mert tapasztalataik szerint sok olyan néző van, aki miután „normál” változatban megnézte a filmet, befizet a 3D-s változatra is. „Becsléseink szerint a térhatású filmek részesedése a nézőszámból elérheti a 20-25, az árbevételből pedig ennél is többet, 25-30 százalékot. Az idei tíz legnézettebb film közül öt biztosan 3D-s volt” – mondta Lovász Andrea. Tájékoztatása szerint a Palace mozik forgalma mindemellett kis hullámzást mutatott, az első negyedév kifejezetten jól sikerült, többek közt az Avatart övező hisztéria miatt, a május–június a tavalyinál gyengébb volt, a július és az augusztus viszont megint sokkal erősebb volt, mint az előző évben. „A szeptemberig tartó időszakban 32 százalékkal nőtt a nézőszámunk a tavalyi hasonló időszakhoz képest, ha beleszámítjuk a múlt év novemberében nyílt Cinema City Allee adatait, illetve 20 százalékkal, ha figyelmen kívül hagyjuk azokat. Az emelkedésben jelentős szerepe volt a térhatású filmeknek, és annak, hogy több új 3D-s termet adtunk át a nyár elején vidéken” – számolt be lapunknak Buda Andrea. Ennek megfelelően tájékoztatása szerint az év hátralévő részében folytatják a beruházásokat, és októberben több új térhatású termet is átadnak, többek közt Sopronban, Szegeden, Pécsett, Székesfehérváron és a budapesti Cinema City Arena és Allee mozikban. Emellett jövőre az IMAX mozitermükben digitális technológiát vezetnek be. A digitalizáció áll a Palace Cinemas fejlesztéseinek is a középpontjában, a tervek szerint egy éven belül befejeződik a teljes hálózat digitális technológiával történő felszerelése. „Ez a technika minőségileg jobb, rugalmasabb és hosszú távon költségcsökkentő. Emellett alkalmas arra, hogy alternatív tartalmakat is vetítsenek vele a termekben” – mondta Lovász Andrea. A hasonló vendégcsalogató programokra példaként elmondta, szeptemberben újraindulnak az opera-, illetve a koncertközvetítéseik, amelyek tavasszal többször mentek telt házzal, de a jövőben ismét próbálkoznak majd sportközvetítések megszervezésével (ez a foci-vb és a Forma–1 kapcsán nem jött össze az idén) és egyéb szórakozási lehetőségek kiaknázásával. „Volt már rá alkalom, hogy számítógépesjáték-ver-

seny zajlott a szélesvásznon, de például születésnapokra és egyéb alkalmakra is kiadhatjuk a termeket” – mondta.

A nézők elcsábítása érdekében a Cinema Citynél Buda Andrea elmondása szerint a nagyobb filmbemutatókhoz gyakran készülnek partnerekkel együttműködésben speciális országos promóciókkal, emellett gyakori, hogy egyes filmekkel kapcsolt pályázatokat, versenyeket írnak ki a gyerekek, iskolák számára. Emellett számos alkotáshoz (főképpen az ismeretterjesztő filmekhez) készítenek a pedagógusok számára oktatási segédanyagot.



Nem tudtak megállapodni

„Három dologban kellett volna megállapodni a szakmának, azaz a filmforgalmazóknak és a moziüzemeltetőknek: a Moziünnep időpontjában, az egységes jegyárban, illetve abban, hogy a kedvezmény a premier filmekre is vonatkozzon-e.

Közel öt hónapnyi egyeztetés után sikerült csak dűlőre jutni ezekben a kérdésekben, ezért vált lehetetlenné gazdaságilag a szervezés, és az, hogy egységes, az előző évek színvonalához hasonló, országos rendezvény jöhessen létre” – magyarázta lapunknak az esemény meghiúsulásának okait Somogyi Gábor, az eddigi Moziünnepeket szervező Upperstudio Kft. vezetője.

Közel öt hónapnyi egyeztetés után sikerült csak dűlőre jutni ezekben a kérdésekben, ezért vált lehetetlenné gazdaságilag a szervezés, és az, hogy egységes, az előző évek színvonalához hasonló, országos rendezvény jöhessen létre” – magyarázta lapunknak az esemény meghiúsulásának okait Somogyi Gábor, az eddigi Moziünnepeket szervező Upperstudio Kft. vezetője.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.