A Deloitte immár negyedik alkalommal állította össze a régiós vállalatok top 500-as rangsorát, melyből kiderül, hogy a lengyel PKN Orlen olajtársaság és a Mol is megtartotta előkelő pozícióját. A cseh energiaipari óriás, a CEZ is bekerült a térség első három cége közé, megelőzve ezzel a szintén cseh Skodát. Jó évet zárt a lengyel PKO BP bank is: a pénzintézet euróban számolva 18 százalékkal tudta növelni eszközértékét, így átvette az első helyet az ágazatban – mindezt egy olyan évben, amikor a versenytársakra csak szerény növekedés, illetve bizonyos esetekben visszaesés volt jellemző. Az első ötven vállalat között kilenc magyar szerepel: a Mol mellett a Nokia (11.), az Audi (14.), a GE (26.), az E.On Földgáz Trade (29.), a Samsung (31.), a Magyar Telekom (42.), a Philips (49.) és az MVM (50.)
A legutóbbi lista pontos képet ad a 2009-es évről, amikor a gazdasági válság teljes erejével lesújtott a régióra, és ez természetesen a vállalatok eredményeire is komoly hatással volt, ugyanis közel 21 százalékkal esett az árbevételük. A magyar cégek nem teljesítettek rosszul, az átlagnál kisebb csökkenéssel büszkélkedhetnek.
„A lista vélhetően – és remélhetőleg – a válság mélypontját tárja elénk, a 2009-re vonatkozó adatok teljes kiterjedésében mutatják a régiót sújtó recessziót, még ha elvétve találkozunk is néhány pozitív jellel” – jegyezte meg Seres Béla, a Deloitte közép-európai pénzügyi tanácsadási üzletágának ügyvezető partnere a felméréssel kapcsolatban.
Óvatos optimizmusra adhat okot, hogy a 2010 első negyedévéről gyűjtött eredmények és a vállalatvezetőkkel folytatott személyes beszélgetések már inkább arról tanúskodnak, hogy a gazdaság a mélypontról elmozdulva ismét fokozatos fejlődésnek indulhat. „Mindennek egyértelmű, számszerűsíthető jelei ma még természetesen nincsenek, éppen ezért egyelőre minden ilyen várakozást célszerű fenntartásokkal kezelni” – tette hozzá Seres Béla.
A szakember szerint a térség vállalatai számára most az lesz a kihívás, hogy a kínálkozó lehetőségeket megragadva a napjainkban megfigyelhető lassú fellendülést gyorsítsák és egyben fenntarthatóvá is tegyék. Példaként az elemzés megemlíti, hogy a fogyasztói, illetve a közlekedési ágazat élenjáró cégeit célszerű követni, ezeknek az árbevétele ugyanis stabilan nőtt.
A válság kedvező hatásait is feljegyezhették az elemzés készítői, ugyanis kiderült: a térség vállalatai hatékonyságnövelés és innováció tekintetében már most előrelépést mutatnak, hiszen sok cég a recessziót katalizátorként felhasználva azon munkálkodik, hogy hosszú távon sikeres legyen. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.