Az Új Széchenyi-terv (ÚSZT) hivatalosan 2011. január 15-én induló végrehajtása új pályázati eljárásrendben zajlik, s már javában folyik az akkor megjelenő felhívások kidolgozása. A pályázók szempontjából ez volt az egyik legfontosabb bejelentés azon az országos konzultációsorozaton, amelynek keretében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) vezető szakemberei tájékoztatták a pályázók, a szakmai és civilszervezetek képviselőit a fejlesztéspolitikai tervekről.
A fejlesztéspolitika új illetékesei országjáró körútjuk során sehol nem hagytak kétséget afelől, hogy fokozzák a futó projektek ellenőrzését, annak vizsgálatát, hogy azok valóban a közcélokat és a programcélkitűzések megvalósítását szolgálják-e. Ugyancsak hangsúlyozták, hogy a kormány kiemelt célja a munkahelyek megtartása és újak teremtése, s mivel ebben kiemelt szerepet tölthetnek be a kis- és középvállalkozások, alapvető feladatuknak tekintik a kkv-k megerősítését, versenyképességük javítását. A fejlesztéspolitikában ez azt jelenti, hogy gyorsan és öszszehangoltan kell eljuttatni a hazai és uniós forrásokat a magyar vállalkozásokhoz. Ehhez a rendelkezésre álló szabad fejlesztési forrás legalább 50 százalékát biztosítják a kkv-szektor számára. Ezért a kormány a korábbi, nehézkesen működő és átláthatatlan pályázati rendszerrel szemben egy átláthatóbb, konkrét feladatmegosztáson és felelősségi körökön nyugvó fejlesztéspolitikai rendszerben kívánja a források elosztását biztosítani.
Ami a konkrét intézkedéseket illeti, a jövő év során 20 százalékkal csökkentik a végrehajtásban közreműködő szervezetek számát, radikálisan visszafogják a pályázati dokumentációk (mellékletek, igazolások stb.) előírt mennyiségét, és felgyorsítják az elnyert támogatások kifizetését. Erről is tájékoztatta az érdeklődőket Nyikos Györgyi, az NFM fejlesztési ügyekért felelős helyettes államtitkára a programsorozat budapesti zárórendezvényén. Az új kormány eddigi tapasztalatait összegezve elmondta, hogy az egyik legsúlyosabb öröklött terhet – a korábbi rendszer kuszasága mellett – a rendelkezésre álló szabad források szűkössége jelenti.
Szavaiból kiderült, hogy a 740 kiemelt és nagyprojekt nyári felülvizsgálata nyomán 1828,8 milliárd forintról 1951 milliárd forintra nőtt a felhasználható összeg. Petykó Zoltán, az NFÜ elnöke ezzel kapcsolatban megjegyezte: e fejlesztések jelentős részéhez a továbbiakban is „hozzá kell nyúlni”, ami még növelheti a szabad forrást. Érzékeltette: a forrásátcsoportosításnak határai vannak, minden egyes lépéshez az EU jóváhagyása kell, ami tovább lassíthatja a forráslekötést. Kritikusnak minősítette az EU kifizetési szankciója által sújtott Közlekedési operatív program (KÖZOP) s vészesen hasonlónak a Társadalmi megújulás operatív program helyzetét, ahol „az uniós vizsgálatok jelentős problémákat valószínűsítenek”. Utalt a kifizetések körüli lehetetlen állapotokra. Magyarország 2007–13-as 8042 milliárd forintos uniós keretéből eddig 1282 milliárdot kaptak kézhez a kedvezményezettek. Átlagosan 325 nap telik el a pályázat beadásától a kifizetés megkezdéséig. Rendkívül lassan – több mint száz nap alatt – jut el a megítélt támogatás a projektjét megvalósító nyerteshez. Az NFÜ elnöke ezzel magyarázta, hogy kiemelt helyet kapott a kifizetések felgyorsítása.
S végül még egy jelentős, össztársadalmi gond, amelyre Nyikos Györgyi a konzultációsorozat keretében, a Joint Venture Szövetség pályázati rendezvényén hívta fel a figyelmet: Magyarországon „komoly szemléleti probléma, hogy míg az »ikerdeficit« problémáját érezzük és az egyensúlyteremtés halaszthatatlanságát elfogadjuk, addig a gazdasági és tudásteljesítmény hiányát nagyvonalúan kezeljük”.
10-nél kevesebb lesz a pályázatokhoz csatolandó mellékletek száma
30 százalékkal kevesebb oldalból áll majd az adatlap
más intézményektől (APEH, VPOP) nem kell igazolásokat kérni
15 nappal csökken a számlaalapú kifizetések átfutási ideje
2011 végére lehetővé válik a papírmentes pályázás
Forrás: Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
10-nél kevesebb lesz a pályázatokhoz csatolandó mellékletek száma
30 százalékkal kevesebb oldalból áll majd az adatlap
más intézményektől (APEH, VPOP) nem kell igazolásokat kérni
15 nappal csökken a számlaalapú kifizetések átfutási ideje
2011 végére lehetővé válik a papírmentes pályázás
Forrás: Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
Észrevételek, javaslatok (a konzultációsorozat keretében)
alaposan átgondolt nemzeti fejlesztési stratégiára, közérthető és kiszámítható pályázati kiírásokra, folyamatos konzultációra van szükség
az eljárásrendnek transzparensnek és egyöntetűnek kell lennie
az automatikus elbírálású pályázatoknál nincs helyük szubjektív szempontoknak
átláthatóvá kell tenni az értékelést, partneri viszonyt kell kiépíteni a pályázókkal
a kkv-k kiemelt támogatása közepette nem szabad megfeledkezni a civilszervezetekről
a támogatási szerződések rendkívül egyoldalúak, csak a kedvezményezetteknek vannak kötelezettségeik, az intézményrendszer szereplői „azt tehetnek, amit akarnak”
Forrás: VG-gyűjtés-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.