A hazai kis- és középvállalati energiafogyasztók mintegy fele tartja úgy, hogy versenyképességére erős hatással van energiaköltségeinek alakulása, ám csak a negyedük tett valamit annak érdekében, hogy megkísérelje ezen kiadásait lefaragni – derül ki a Mentor Partner és a Bell Research Kft.felméréséből. A kutatópáros a 10 főnél többet foglalkoztató hazai vállalati és intézményi körben vizsgálódott, de nem vették figyelembe az ezer legnagyobb gáz- és áramvásárlót. Az így megszondázott 44 ezer fogyasztó használja fel az országban elkelt villamos energia és gáz mintegy 30 százalékát. A kutatók három fő szempontra összpontosítottak: az adott felhasználók menynyire energiatudatosak, mennyire vannak tisztában a liberalizált piaci lehetőségekkel, és mennyire ismerik a versenypiaci beszerzési folyamatokat. Meglehetősen kedvezőtlen eredményeket kaptak.
„A fogyasztói passzivitás egyik oka az, hogy az energiaköltségeket adottságnak tekintik, nem remélik, hogy azokat csökkenteni tudnák, és ehhez kívülről sem kapnak elég segítséget, eligazítást. Ugyanakkor, aki tájékozatlan, annak valóban kisebb lesz a piaci alkuereje és így az esélye is arra, hogy olcsóbban jusson energiához” – mutatott rá a Világgazdaságnak Szenczi György, a Mentor Partner Kft. ügyvezető partnere. Kérdés, vajon hogyan javíthat a tájékozottságán maga a fogyasztó, hogyan segíthet neki az energiaszolgáltató, s mi az energia- és a versenyhivatal, továbbá a fogyasztóvédelem feladata. Az Energiariport 2010-ből című tanulmány szerint a megkérdezetteknek csak mintegy negyedét kereste meg ajánlattal valamely szolgáltató, ám aki kereskedőt váltott, utóbb jó döntésnek tartotta.
Barna Zsófia, a Bell Research Kft. szenior kutatója elmondta, hiába gondolja úgy a megkérdezettek viszonylag magas, 50 százaléka, hogy az energiaköltségek fontosak, többségük járatlan a kereskedőváltás részleteiben. Csak felerészben gondolják úgy, hogy alacsonyabb árat vagy jobb szolgáltatást érhetnének el, ha kereskedőt váltanak, s mindöszsze a negyedük vagy az ötödük kért ajánlatot valamely kereskedőtől. Ráadásul a megkérdezettek közel harmada egyáltalán nem kíséri figyelemmel az energetikai piac változásait. BHL
Lendület
Külső okokra – azaz a piac likviditásának növekedésére – is szükség van ahhoz, hogy szaporodjon a kereskedőváltások száma. Szenczi György szerint segítene a helyzeten a határkeresztező kapacitások bővítése, de pezsdíti a piacot az is, ha az áram- és a gáztörvény módosítása után lerövidül és egyszerűsödik a kereskedőváltás menete.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.