BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Zsírégető hőközpontok létesülnek az ATEV-nél

Mintegy 260 millió forintos beruházást hajtva végre, Hódmezővásárhelyen már a harmadik üzemében adott át olyan korszerű zsírégető berendezést december 3-án az ATEV Fehérjefeldolgozó Zrt., amely révén az eddig nehézkesen hasznosítható állati zsiradékok égetésével állít elő energiát. Tisztaval Ferenc, az ATEV központi energetikusának közlése szerint az új berendezés maximális hőteljesítménye 9,957 megawatt, amely a vállalat üzemének technológiai célú gőzigényét elégíti ki. Az új, zsír és földgáz tüzelésére alkalmas égővel felszerelt vegyes tüzelésű kazánt egy gáztüzelésű helyére építették be, s az új fűtőblokkban évi 2600 tonna zsír hasznosítható.

Az állati eredetű hulladékok begyűjtésével és feldolgozásával foglalkozó ATEV-nél 50 százalékban európai uniós támogatással megvalósult beruházással évi 2,7 millió köbméter gáz kiváltására lesz lehetőség. A biomaszszával ezentúl évi 40 millió forintot spórolnak meg száz százalékban állami tulajdonú cégnél.

A meglepő ötlet a társaság alaptevékenysége miatt szinte adta magát. Az állati melléktermékek feldolgozása során ugyanis jelentős mennyiségű zsír keletkezik, amelynek további értékesítése nehézkes, a tárolása pedig drága. A zsír hőértéke viszont köztudottan magas, ráadásul megújuló energiaforrásnak, azaz biomasszának számít.

Az ATEV először két, fűtőolaj-tüzelésű üzemében, Debrecenben és Solton váltott át a környezetbarát technológiára, 9,7, illetve 5,7 megawatt megújulóalapon működő hőtermelő kapacitást üzembe állítva. Majd két évvel ezelőtt úgy döntöttek, hogy a bevált módszert – az elmúlt évek földgázfelhasználásának korlátozásait is figyelembe véve – Hódmezővásárhelyen is meghonosítják a gyár hőigényének olcsóbb és „zöldebb” biztosítása érdekében. NIG

Amtrak–GE-megoldás vasútra

Az amerikai Amtrak vasúttársaság által üzemeltetett Heartland Flyer mozdony tavasz óta 20 százalékban olvasztott szarvasmarhazsírból készült bioüzemanyagot használ. Motorja hagyományos, nem alakították át az új felhasználás érdekében. Első nagyjavítása nyolc-tíz év üzemidő után várható.

A GE-bioüzemanyagok már speciális területeken is megjelentek. A brazil TAM légitársaság GE-hajtóművel működő gépe volt az első latin-amerikai járat, amely a nem élelmezési célú jatrofából származó üzemanyaggal repült, de a GE Aviation az F–18-as Super Hornetekhez is fejleszt bioüzemanyagot. A világon először, 2008-ban a Virgin Atlantic társaság GE CF6 hajtóművével felszerelt Boeing–747-ese repült biohajtóanyaggal.

A GE-bioüzemanyagok már speciális területeken is megjelentek. A brazil TAM légitársaság GE-hajtóművel működő gépe volt az első latin-amerikai járat, amely a nem élelmezési célú jatrofából származó üzemanyaggal repült, de a GE Aviation az F–18-as Super Hornetekhez is fejleszt bioüzemanyagot. A világon először, 2008-ban a Virgin Atlantic társaság GE CF6 hajtóművével felszerelt Boeing–747-ese repült biohajtóanyaggal.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.