BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Duplázott tavaly az orosz autóipar

A roncsautóprogramot az idén is folytatják, így lendületet kapnak a hazai járműgyártók

Az orosz személyautó-gyártás teljesítménye 92,6 százalékkal, 1,15 millió darabra bővült az elmúlt évben – adta hírül Moszkvában a kereskedelmi és ipari minisztérium, kiemelve, hogy az iparág teljesítményének a kormányzati roncsautóprogram adott lökést, amelyet – másodszor meghosszabbítva – ez évre is kiterjesztettek. A kishaszonjármű-gyártók ugyan csak 105 darabot szállítottak, de ez 58 százalékos növekedést jelentett. Teherautóból pedig a 2009-es mennyiség kétharmadával készült több, és az ágazat összesen 67 ezer járművet szállított a megrendelőknek.

Az orosz márkák sikeresen megőrizték domináns pozíciójukat a hazai piacon. Az import elsősorban a nemzetközi szállításban nélkülözhetetlen kamionvontatók iránti igény élénkülésével nőtt – állapítja meg a minisztérium közleménye, bővebben nem ismertetve az importtal kapcsolatos adatokat.

Ami a személyautó- és kisha-szonjármű-értékesítést illeti, a decemberi 60 százalékos eladásbővülés révén a forgalomélénkülés éves átlaga 30 százalékos lett 2010-ben, és a két jármű-kategóriából összesen 1,91 millió talált gazdára. Az orosz gazdaság további erősödésére számítva az autógyártó-szövetség ez évre már 2,24 millió darab eladását prognosztizálja.

A RIA Novosztyi hírügynökség összefoglalója szerint az eredetileg november 11-ig meghirdetett program 50 ezer rubel (1650 dollár) kormányzati támogatást ajánlott azoknak, akik hazai gyártású modellekre cserélik legalább tízéves autójukat. A szakemberek nyolc hónap alatt 200 ezer jármű cseréjét várták, ám az áprilisi forgalomélénkülés – amely jelentősen megnövelte az orosz gyárak rendelésállományát – azt eredményezte, hogy június elején a program 10,5 milliárd rubellel való megtoldását és a határidő év végéig történő kiterjesztését jelentették be. Ezt követte egy újabb, 14 milliárd rubeles (466 millió dollár) csomag, amely az ez évi autópiacot hivatott élénkíteni. Moszkva nagyjából egy évvel Nyugat-Európa után szánta el magát az állami roncsprogram meghirdetésére, azt követően, hogy tavalyelőtt az orosz személyautó-gyártás teljesítménye 60 százalékkal esett a 2008-as szinthez képest.

Az elmúlt öt év során az újautó-piac bővülésének motorját a külföldi márkák adták, elsősorban annak köszönhetően, hogy szinte minden nagyobb gyártó létrehozta saját vagy vegyes vállalati termelőüzemét Oroszországban. Így nem is csoda, hogy a tíz legkelendőbb személyautó-márka közül kilenc helyben készül, ám a roncsprogram legnagyobb haszonélvezője az AvtoVAZ/Lada lett. Igaz, a Kia és a Volkswagen eladásbővülése is megközelítette az 50 százalékot, ám ez utóbbiból még így is csak 60 ezer kelt el Oroszországban. DK

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.