BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elhalasztott buszbeszerzés

A kaliforniai kedvezőtlen gazdasági helyzet miatt létszámcsökkentésre kényszerülnek Kaposváron

Hatvanfős létszámcsökkentésre kényszerült a NABI Kft., miután Los Angeles elhalasztotta a soron következő száz autóbusz lehívását a nyílt opciós keretből. A kaliforniai nagyváros négy éve 260 műanyag karosszériás, földgázhajtású CompoBust rendelt, és opciós szerződést kötött további 740-nek a vásárlására. Az összesen ezerdarabos kontingensből eddig 373 került a tengerentúlra.

Ezek a járművek a NABI jelenleg 150 fős kaposvári üzemében készülnek, ahol megkezdődött egy összesen kétmillió dolláros költségvetésű fejlesztéssorozat, amely révén egy új, szintén műanyag karosszériás buszmodell gyártására is alkalmas lesz az egység – mondta Baranyai Ferenc, a NABI Gyártó és Kereskedelmi Kft. vezetője. A cég eddig közel ötmilliárd forintot fordított a 2002 óta működő üzemre, amely összesen több mint 500 kompozit autóbusz-karosszériát gyártott és szállított le megrendelőinek.

Kalifornia állam pénzügyi nehézségei természetesen hatással vannak Los Angelesre is, így csökkent az autóbusz-beszerzés támogatására fordítható költségvetési keret. Emellett a nagyvárosban a busztársaság a munkanélküliség okozta csökkenő utasszám miatt ritkította a járatsűrűséget, így később öregszik el a járműpark, ezért a korábbi 12 helyett 14-15 évig használják a buszokat.

Viszont rövidesen újabb pályázatot ír ki a korábbiaknál kisebb méretű autóbuszok beszerzésére. Erre a pályázatra készül a NABI Kft. a kétmillió dolláros fejlesztéssel, ugyanakkor folytatja a Sirius modellcsalád bővítését is.

Ősszel mutatkozott be az eddig szinte kizárólag amerikai megrendelésre dolgozó cég által a magyar és az európai piacra tervezett, Sirius névre keresztelt városi autóbusz, ugyanakkor folyamatban van az elővárosi, helyközi és regionális közlekedési vonalakra szánt járművek fejlesztése. A Siriust nyolc hónap alatt hozták létre, a 2,5 millió dolláros fejlesztés révén az amerikai piacon nagy sikereket aratott NABI BRT formatervét és konstrukciós alapjait felhasználva. Az alapkonstrukció lehetővé teszi, hogy városi, elővárosi, helyközi szóló vagy csuklós autóbuszt, trolibuszt, gáz- vagy akár hidrogénhajtású kivitelt is készítsenek belőle. A modularitás abból a szempontból is előnyös, hogy ha egy üzemeltető többfajta járművet választ a családból, kisebb ráfordítással tudja karbantartani az azonos modulokból épülteket.

A költségtakarékosság ugyanakkor kulcsszó az idei modellfejlesztés során is – hangsúlyozta Baranyai Ferenc, hozzáfűzve: Los Angeles mintegy 400 darab 40 lábas (12 méteres) buszra hirdet meg közbeszerzési pályázatot, amelyek karosszériája acél és műanyag (kompozit) is lehet. Ha ez utóbbit sikerül gazdaságosabban gyárthatóvá tenni, akkor árban versenyképes lenne a fémtestű járművekkel, és a kompozit az előnyei révén – kis tömeg, nem rozsdásodik – nyerhet a tenderen.

A NABI szerencsére már készült ilyen méretű karosszériák gyártására: az egyik kaposvári szerszámgarnitúrát már erre a méretre létesítették, készülve az újabb piaci kihívásokra.

Az említett kétmillió dollárból a mintajárműhöz be kell szerezni az alapanyagokat, majd a prototípust kiszállítani a NABI Inc. Alabama állambeli Annistonban lévő üzemébe, ahol a busz – a többi magyar gyártmányhoz hasonlóan – megkapja a motort, a hajtásláncot és bebútorozzák. Ezt követően még el kell küldeni a kötelező futástesztre, ez az amerikai forgalmazás feltétele.

Ha sikerülne elnyerni ezt a megrendelést, Kaposvár termelése ismét felpöröghetne. Amikor ugyanis Baranyai Ferenc arról értesült, hogy Kaliforniában is szűkültek a közbeszerzéseket támogató állami források, lassították a termelést, heti 3,5-ről két buszra. Ezért az opciós keretből most le nem hívott 100 busz miatt nincsenek elfekvő alapanyagkészletek. A kft. az elmúlt évet nyolcmilliárdos árbevétellel is mintegy 500 millió forint adózott nyerséggel zárhatta.

Ugyanakkor a NABI budapesti, acélvázas autóbuszokat gyártó üzeme az első fél évre lekötött megrendelésállománnyal rendelkezik, többek között a Florida állambeli Broward és a coloradói Fort Collins város számára készít dízel-, hibrid és CNG-hajtású autóbuszokat.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.