Két számjegyű növekedést vár az idén a személyautók és a személykocsiként használt pick-upok piacán az Egyesült Államok autókereskedő szövetségének (NADA) vezető közgazdásza. Paul Taylor a világ legnagyobb, a nagyközönséget hétfő óta a jövő hét vasárnapjáig fogadó autószalonján, Detroitban kijelentette: miután az Egyesült Államokban mindkét járműkategória átlagéletkora meghaladja a tíz évet, ideje, hogy az amerikaiak lecseréljék koros autóikat. (Tegyük hozzá: a KSH kimutatása szerint a hárommilliós magyar személygépkocsi-állomány fél éve 11,1 éves volt.)
Az autóeladások kulcsszerepet játszanak a gazdaság magára találásában – vagy éppen annak jelzéséül szolgálnak. A szakember szerint miután ismét könnyebbé vált a hitelhez jutás, és a kamatok is alacsonyak, ebben az évben akár 12 százalékkal is bővülhet a piac, és az újonnan az utakra kerülő kocsik és pick-upok együttes száma elérheti a 12,9 milliót.
Tavaly 11,1 százalékos emelkedés révén 11,588 millió kelt el összesen a két járműfajtából.
A North American International Auto Show alkalmával bemutatott 40 (!) világpremier nemcsak azt mutatja, hogy az USA erőteljesen kapaszkodik kifelé a válságból, hanem azt a várakozást is, hogy ebben az évben szinte töretlenül bővül az eladási szint.
Ma az amerikai gazdaság állapotát és a fogyasztók bizalmát egyaránt jellemzi, hogy tavaly a legnagyobb darabszámban eladott modell a Ford F, valamint a Chevrolet Silverado pick-up volt. Az előbbiből 528 ezer, az utóbbiból 370 ezer talált gazdára, így a keresletbővülés 28, illetve 17 százalékos volt a 2009-es eladási szinthez képest. Jelzésértékű, hogy csak ez a két modell az összpiac 8 százalékát tette ki, pedig ezek aztán tényleg nagy fogyasztású motorral ellátott és autóbusznyi parkolóhelyet igénylő járművek.
A hatalmas kocsik iránti kereslet – hónapokkal a hitelválság 2008. szeptemberi kitörése előtt – akkor fordult zuhanásba, amikor már négy dollárba került egy gallon benzin (egy amerikai gallon 3,7 liter), és a rekordárszint (akkori árfolyamon 170 forintba került egy liter) sokkolta az amerikaiakat. Olyannyira, hogy a vevők elfordultak a nagyméretű pick-upoktól és a hatalmas műterepjáróktól. Manapság viszont a benzin Amerikában is drágul, egy gallon ára már meghaladja a 3 dollárt, sőt iparági elemzők azt vetítik előre, hogy rövidesen több mint 3,5 dollárt kell fizetni egy gallonért.
Ennek alapján Paul Taylor arra számít, hogy a fogyasztók ismét a kisebb kocsik felé fordulnak, valamint, hogy élénkül az érdeklődés a dízelek és a hibrid autók iránt. Maguk a gyártók pedig már a holnaputánra tekintve ezerrel fejlesztik az alternatív meghajtású modelleket.
Más okból, mégpedig a tőzsdei árfolyamok erősödése eredményeként is a kereslet élénkülését várja a NADA. A Dow Jones Industrial Average és az S&P 500 index 2008 szeptembere óta a legmagasabb szintre ugrott december közepére, így a luxusautók már eleve magas eladási eredményeit tovább erősítette az árfolyam-emelkedés. A tőzsdei teljesítmény azokat érinti, akik a nyugdíjpénztári portfólión kívül is jelentős mennyiségű papírral rendelkeznek, és éppen ők azok, akik a legtöbb luxusautót vásárolják.
Nem csoda hát, hogy többéves veszteség után ismét örömmel vehetnek részt a detroiti autógyártó óriások a hazai pályán tartott kiállításon. A General Motors kétmilliárd dolláros profittal zárta a harmadik negyedévet, és november 16-án – pár hónappal azután, hogy kilépett a csődvédelemből – a világ legnagyobb tőzsdei kibocsátását hajtotta végre.
A Chrysler kínálata tavaly annyira gyenge volt, hogy nem is tartott sajtótájékoztatót Detroitban, ehhez képest most hétfőn két, nagy várakozással kísért modellt is bemutatott, és növelte piaci részesedését. Emellett hamarosan további lehetőségek nyílnak meg a márka előtt, hiszen már teljesen integrálódott a társtulajdonos FIAT-tal, olyanynyira, hogy az olasz konszern vezetője, Sergio Marchionne úgy nyilatkozott: semmi változást nem hozna a két cég működésében, ha hivatalosan is fuzionálnának.
A piaci részesedését két éve folyamatosan növelő Ford pedig külön büszke lehet, hiszen az egyetlen amerikai gyártó, amely nem szorult állami segítségre, és ismét megszerezte a második helyet a piacon az Egyesült Államoknak a japán Toyota előtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.