Jelentősen meghaladta az elmúlt évben az európai személyautó abroncskereskedők forgalma a válság előtti szintet – állapította meg az Eurostat adatai alapján az európai gumiabroncsgyártó-szövetség (ETRMA). A 2009-es nem egészen 250 millióval szemben tavaly a 265 milliót is meghaladta a gazdára talált abroncsok száma, míg 2007-ben csupán 261 millió kelt el. Teherautó-abroncsokból pedig nagyjából 3 millióval többet, mintegy 13 milliót cseréltek le, bár ez még nem közelíti meg a válság előtti 14 millió darabot.
Az európai gyártóktól kerül ki a világpiacon elkelő abroncsok 24 százaléka, a földrészünkön lévő gyárak az export-import versenyben alulmaradtak a tengerentúli gyárakkal szemben, mivel a pénzügyi válság az EU exportját jobban sújtotta, mint az importot. A kivitel két év alatt 35 százalékkal csökkent 2009 végéig, és az akkori 53 millió darabnál nem sokkal lehet több az idei kiszállítás. A behozatal csupán ötödével, 169 millióra szűkült.
Amíg az unió még 3 millió darabot sem exportál Kína, India, Indonézia és Dél-Korea piacára, addig ezek számítanak a legfőbb beszállítóknak, és Kína egymagában is az európai abroncsimport több mint 21 százalékát adja.
Igaz, az unióban létrehozott gyárak elsődleges feladata a helyi piac kiszolgálása, és nem csupán a kereskedelmet látják el, hanem az autógyárakat is. Az ACEA legfrissebb tanulmánya szerint szeptember végéig 11,305 millió személyautó készült Európában, ez ugyan 11 százalékkal még mindig kevesebb a 2008 azonos időszakában gyártott darabszámnál, viszont már 13 százalékkal haladja meg a tavalyi három negyedéves mennyiséget. DK
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.