Cégvilág

Jótállás: ne hagyja magát becsapni!

A fogyasztókat kellemetlen meglepetések érhetik, ha elektronikai terméket vásárolnak egy-egy nagyobb áruházláncnál. A Vevőszolgálat munkatársai ugyanis számtalanszor nem tájékoztatják megfelelően a vásárlókat, sőt előfordul, hogy az érvényes szabályokkal ellentétes gyakorlatot szeretnének elfogadtatni a vevőkkel.

A jótállás és szavatosság kérdése egy konkrét eset kapcsán merült fel, a cikk szerzője ugyanis vásárolt egy 10 ezer forintnál olcsóbb (vagyis nem tartós fogyasztási cikknek számító) hajszárítót a Media Marktban. A termékre a gyártó 5 éves jótállást (garanciát) nyújt, ezt a dobozon fel is tünteti.

A vásárlást követően a Vevőszolgálat munkatársa azt a tájékoztatást adta, hogy a termékre 2 éves jótállás érvényes, majd kérdésre ezt módosította 5 évre. Arra a kérdésre, hogy nem szándékozik-e lepecsételni a jótállási jegyet, az eladó úgy válaszolt: erre nincs szükség, elég a blokk is. Emellett hozzátette, hogy ők meghibásodás esetén csak cserét ajánlanak, ha javítást szeretnék, vigyem a készüléket a szervizbe.

Megkérdeztük a Media Marktot ezzel kapcsolatban, a cég sajtó osztályáról pedig azt a választ kaptuk, hogy a márka esetében csak azonnali cserét ajánlanak, ha ez nem felel meg, visszafizetik a vételárat. Mint mondták, ez előnyösebb,  hiszen így azonnal működő terméket kap a vásárló és nem kell kivárnia a javítást. A jótállási idővel kapcsolatos félreértés pedig onnan származott, hogy a márka több termékét is értékesítik, amelyekre eltérő jótállási idő érvényes. Emellett – tették hozzá – az áruház a számlát is elfogadja az igények érvényesítéséhez, ehhez nem szükséges a kitöltött jótállási jegy.

A vonatkozó szabályozás szerint a 10 ezer forintnál kisebb értékű termékekre két éves szavatossági idő érvényes, ebben az esetben nem jótállásról beszélünk. Ezen felül a gyártó ajánlhat további jótállási időt (gyártói garancia), ennek feltételeit azonban – a tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó jótállással ellentétben – ő határozza meg – mondta lapunknak a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szóvivője. Tehát megszabhatja például, hogy az csak bizonyos alkatrészek meghibásodására alkalmazható.

A kötelező jótállás alá tartozó termékek listája itt

Kötelező jótállás, 10 ezer forintos ár alatt

- hűtőszekrény, fagyasztó, kombinált hűtőszekrény

- mosógép, centrifuga, szárítógép, ezek kombinációja, mosogatógép, vasaló

- porszívó, gőzzel tisztító gép, szőnyegtisztítógép, padlósúroló- és fényesítőgépek

- varrógép, kötőgép

- személyautó, kerékpár, motorkerékpár, babakocsi

- lakóautó, lakókocsi, utánfutós lakókocsi

A jogérvényesítés tekintetében a szavatosságra is ugyanolyan szabályok vonatkoznak, mint a hagyományos jótállásra – tette hozzá Fülöp Zsuzsanna. A szóvivő szerint nem helyes, ha a cég nem ajánl fel javítást, hiszen a jogszabály szerint alapvetően a fogyasztó dönthet, hogy a lehetőségek (javítás, csere, árleszállítás, vásárlástól való elállás) közül melyiket választja, természetesen feltételekkel.

A szabályok szerint a jótállási jegyen egyrészt szerepelnek a jótállás feltételei, másrészt fel kell tüntetni a forgalmazó, a gyártó, az importőr nevét és címét, a vásárlás időpontját, a termék típusát és gyártási számát. Nem szabályos az a gyakran alkalmazott eljárás, amikor a blokkot hozzátűzik a jótállási jegyhez. A jogszabály ugyan kimondja, hogy a rosszul kitöltött vagy kitöltetlen jótállási jegy miatt a fogyasztót nem érheti kár, mégis érdemes a kitöltésre odafigyelni.

Ugyanis függetlenül attól, hogy szavatossági időben vagy a jótállási idő alatt hibásodik meg a termék, javítás esetén a szervizben töltött idő nem számít ebbe az időtartamba, ha pedig fontos alkatrészt cserélnek ki a készülékben, akkor a szavatossági/jótállási idő újrakezdődik. Kérdés, hogy ezt hogyan dokumentálja a szerviz, ha a jótállási jegyen nem tüntették fel a vásárlás időpontját? Az NFH ezért azt tanácsolja, hogy töltessük ki a kereskedővel a jótállási jegyet a biztonság kedvéért.

A jótállásra vonatkozó szabályokat a hazai kereskedők többsége betartja, csak elvétve akadnak szabálytalanságok – mondta el kérdésünkre az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára. Vámos György szerint is szabálytalan gyakorlat az úgynevezett blokk garancia, és meghibásodás esetén a vásárlónak kell választania javítás, csere vagy a többi lehetőség közül. Az OKSZ főtitkára hozzátette: a kereskedőknek mindenképpen érdeke betartani a szabályokat, hiszen ha például a szerviz a kitöltetlen jótállási jegy miatt nem tudja megtéríttetni a költségeit a gyártóval, akkor a javítás árát a kereskedőn követeli majd. Ráadásul a dühös vásárló a legrosszabb reklám.

 

- mosógép, centrifuga, szárítógép, ezek kombinációja, mosogatógép, vasaló

- porszívó, gőzzel tisztító gép, szőnyegtisztítógép, padlósúroló- és fényesítőgépek

- varrógép, kötőgép

- személyautó, kerékpár, motorkerékpár, babakocsi

- lakóautó, lakókocsi, utánfutós lakókocsi -->

garancia szavatosság blokk javítás OKSZ jótállási jegy NFH jótállás Media Markt csere
Kapcsolódó cikkek