Négy versenyfelügyeleti eljárás indulását jelentette be a Gazdasági Versenyhivatal. A vizsgálatra azért van szükség, mert a hatóság arra gyanakszik, hogy az Aldi Magyarország Bt., a Spar Magyarország Kft., valamint az Auchan Magyarország Kft. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a vásárlókkal szemben.
A CBA franchise-rendszer tagja, a Hansa-Kontakt Kft. a 2010. április 1. és 10. között érvényes reklámkiadványban olyan termékeket is magyar termékként hirdetett, amelyek származási helye nem Magyarország. Így például a „Szerencsi Party étbevonó csomagolásán származási helyként Csehország volt megjelölve, a Tomi Kristály mosópor két változatban került be a hirdetési újságba, és mindkét termék csomagolásán az olvasható, hogy a gyártási és származási hely, a hivatkozott kódok szerint Ausztria, Lengyelország vagy Szerbia.
Ezen felül a 2010. május 6. és 15. közötti időszakban érvényes reklámkiadványában az ERU Camping teavajat szintén magyar termékként hirdette, azonban a termék származási helye Szlovákia.
A versenyhivatali tájékoztatás szerint az Aldi az általa forgalmazott termékek nagy részét "Magyar minőség" felirattal látja el, ami a nemzeti színű háttér előtt jelenik meg az áruházi címkéken és reklámokban. Emellett a cég internetes oldalain "Magyar minőség" menüpontot működtet, amely alatt négyféle termékcsoportban számos termék megtalálható.
"A Magyar minőség szlogennek a magyar nemzeti színekkel való együtt alkalmazása - valószínűsíthetően tévesen - azt a látszatot keltheti a fogyasztóban, hogy magyar terméket vásárol, annak ellenére, hogy egyes ilyen szlogennel hirdetett termékek ugyan Magyarországon nyerték el végső formájukat, ám a termékek előállításához használt alapanyagok egyes esetekben valószínűsíthetően nem magyar eredetűek" - derül ki a GVH tájékoztatásából.
Az Aldihoz hasonlóan a magyar termékek reklámozása miatt indul eljárás az Auchan ellen is. A GVH szerint az áruházlánc tavaly augusztus 6-ától 12-éig terjedő időszakra vonatkozó reklámkiadványában "Auchan Hungarikum" szlogennel olyan termékek jelentek meg, amelyek nem tartoznak a közismert hungarikumok körébe. A GVH azt feltételezi, hogy reklám alapján a vásárlók azt gondolhatták, hogy az adott termékek száz százalékban magyar termékek, miközben e termékeket vélhetőleg száz százalékban külföldi tulajdonban lévő vállalkozások állítják elő, és előállításukhoz használt alapanyagok egyes esetekben valószínűsíthetően nem magyar eredetűek.
Auchan Hungarikum néven futó termékek
Rama margarin – Unilever Kft.
Globus majonéz – Unilever Kft.
Sága Foods pulykapárizsi – SáGa Foods Zrt.
Omnia kávé – Sara Lee Hungary Zrt.
Boci csoki – Nestlé Hungaria Kft.
Sió rostos őszibarack – Sió Eckes Kft
Baba kozmetikumok – Unilever Kft.
Borsodi sör – Borsodi Sörgyár Zrt. (Interbrew)
Soproni sör – Heineken Hungária Sörgyárak Zrt.
A Spar ellen pedig azért indult eljárás, mert a cég tavaly július 29-étől augusztus 4-éig és a augusztus 12-étől 18-áig országos reklámkiadványaiban magyar termékként hirdetett meg termékeket, holott azok származási helye nem Magyarország, ezért a vevők valószínűsíthetően tévesen gondolhatták azt, hogy magyar terméket vesznek