BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egy kínai hajó teljesen átalakítja a világkereskedleem menetét - mindenki beszáll az északi sarkkörért folyó harcba

Beindult a nagyüzemi jégtörőépítés. A klímaváltozás fokozza az északi sarkkör fontosságát, senki sem akar kimaradni.

Globális versenyt indított új, korábban hajózhatatlan hajózási útvonalak létrehozásáért, az egykor távoli olaj- és gázmezőkhöz és ásványkincs-raktárakhoz való hozzáférésért a klímaváltozás, az északi sarkkör jegének olvadása. Oroszország már tavaly kijelölte a következő tíz év fejlesztési irányát, Kína a héten elindította a rendszeres konténerszállítást ezen az útvonalon Európa és Ázsia között, de mások sem akarnak lemaradni, beindult a nagyüzemi jégtörőépítés.

északi sarkkör
A jég olvadásával egyre fontosabb vélik az északi sarkkör / Fotó: robertharding via AFP

A kanadai kormány két tucatnyi új jégtörő építését finanszírozza, hogy megduplázza a jelenlegi flottáját. A Bloomberg tudósítás szerint a munka részben kooperációban zajlik: Finnországgal közösen gyártják több mint fél évszázad után az első nehéz jégtörőt, ami az előzetes becslések szerint 3,3 milliárd kanadai dollárba kerül majd, és egész évben képes lesz a sarkkörön túl közlekedni. (Egy kanadai dollár 238,4 forint.)

Az érintett nemzeteknek nagy lemaradást kell behozniuk, mert 

Oroszország és Kína ismerte fel elsőként a kínálkozó lehetőségeket.

 Moszkva katonai bázisokat fejleszt a térségben, például a vitatott hovatartozású Vrangel-szigeten, és az év elején az amerikai szankciók ellenére megkezdte a termelést az északi-sarki Arctic LNG 2 projekt is, ahonnan Ázsiát látják el cseppfolyósított földgázzal. Már tavaly megjelöltek ambiciózus hosszabb távú terveket is.

Kína is nagyra törő terveket dédelget: a hét elején elindult az első konténerszállító, az Istanbul Bridge az ország középső részén lévő ningpói kikötőből az angliai Felixstowe kikötőjébe, hivatalosan is megnyitva ezzel kínai-európai északi-sarki expresszt. A rakomány 18 nap alatt ér a célállomására, jelentősen csökkentve a szállítási időt és ezzel együtt a költségeket és növelve a hatékonyságot.

A Global Times értesülése szerint az expressz 

összeköti majd a nagy kínai kikötőket az európaiakkal,

 a felixstowe-i mellett többek között a rotterdamival, a hamburgival és a gdanskival is, ami komoly versenyelőnyt jelent a kínai cégek számára a karácsonyi kereskedelmi csúcsszezon előtt.

Az oroszoké a legtöbb, nukleáris meghajtású jégtörő / Fotó: AFP

Az Istanbul Bridge a High North News tudósítása szerint 4890 konténert képes egyszerre szállítani, vagyis aprónak számít azokhoz képest, amelyek a Szuezi- vagy a Panama-csatornán hajóznak egyszerre akár húszezerrel, de az északi útvonalon jelentős méretűnek számít.

Oroszország egyelőre az északi sarkkör ura

Donald Trump amerikai elnök is ambiciózus jégtörő-terveket dédelget, és valóban van hová fejlődni: az Egyesült Államoknak jelenleg csupán három ilyen hajója van, ehhez szeretne hozzáadni még 48-at. „Nagy, gyönyörű” adócsomagja 8,6 milliárd dollárt tartalmaz kezdetnek erre a célra.

Ezzel még mindig nem előznék meg egyébként Oroszországot, amely 

  • jelenleg 47 ilyen hajót üzemeltet 
  • és 15-öt épít éppen, 

de Mihail Grigorjev, a moszkvai székhelyű Gecon tanácsadó igazgatója szerint egy továbbira is aláírtak már szerződést.

Hasznos a jégtörő, csak nagyon zajos/ Fotó: AFP

„Soha nem láttam még ilyen keresletet jégtörőépítésre” – vallotta be James Davis, a québeci Chantier Davie Canada vezérigazgatója; a cég építi a finnekkel az új kanadai hajót.

Sok mindenre használható egy jégtörő

A jégtörőkre nem csupán azért van szükség, hogy folyamatosan hajózhassanak velük egész évben, sok más dologra is használhatóak. Meg tudják tisztítani a kikötőket a jégtől, felderítést végezhetnek, kutatási és mentési célokat szolgálhatnak és ami szintén nem mellékes: 

bizonyítják az érintett országok jelenlétét érzékeny és fontos térségekben.

Van azonban egy nagy hátrányuk: nem tudják nyomon követni vagy elkerülni a tengeralattjárókat, mert túlságosan nagy zajt csapnak.

Emiatt azonban egyelőre valószínűleg nem kell aggódniuk. A kínaiak a gyorsaság mellett azért is preferálják ezt az útvonalat, mert viszonylag biztonságos geopolitikai környezetet jelent, nem kell konfliktustól, kalózoktól és attól sem tartani, hogy a hajók feltorlódása miatt fennakadások lesznek.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.