BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felfutóban az agrárium

A recesszió lassú elmúltával soha nem látott bővülésnek indult az agrártermékek nemzetközi kereskedelme, amelyből az unió is kiveszi a részét. A növekedés ráadásul csak részben magyarázható az általános drágulással, döntően valódi felfutásról van szó. Az EU jelenleg még kedvező pozíciója a világpiacon így is hamarosan a múlté lehet.

Öt év után először, a válság elmúltával ismét nettó exportőrré vált az Európai Unió az agrártermékek piacán, miután 2010-ben 91 milliárd eurónyi kivitelt teljesített – derül ki az Európai Bizottság frissen kiadott jelentéséből. Ez az összeg csak kevéssel marad el az Egyesült Államok 92 milliárd eurós teljesítményétől, amely minden idők legmagasabb értéke. Az EU ezzel – az USA-val fej fej mellett haladva – még mindig a világ egyik legnagyobb agrárexportőre. A világkereskedelem teljes, 12 százalékos növekedésének jelentős részét adja azonban a feltörekvő országok gyors bővülése. Különösen Brazília és Kína agrárexportja nő elképesztő sebességgel. Annak ellenére, hogy ezt a két országot csak kevéssé érintette a válság, és mezőgazdasági kivitelük minimálisan esett vissza 2009-ben, tavaly már Brazília exportja 23, Kínáé pedig 30 százalékkal nőtt.

Az Európai Unió azonban vitathatatlanul a legnagyobb importőr az agrártermékek terén. Az öreg kontinens kereslete a válságra reagálva 12 százalékkal csökkent 2009-ben az agrártermékeket tekintve, ám azóta éves szinten 13 százalékot növekedett. Így az EU importja teszi ki az agrártermékek ötödét. Az Egyesült Államok behozatala azonban még ennél is nagyobb mértékben, 17 százalékkal nőtt, pedig ott csak 5 százalékkal csökkent 2009-ben.

Az Európai Bizottság szakértői becslése szerint az export értéknövekedésének döntő, csaknem háromnegyed része a kereskedelem bővüléséből származik, és csak 25 százalékban ered a világszerte dráguló agrártermékek áraiból.

Az EU azonban nem az egyedüli nagy játékos a pályán. A válság utáni felfutásból a világ nagy növekedési pólusai – így az unió kulcsfontosságú kereskedelmi partnerei is – jelentős részben kiveszik a részüket. Az Egyesült Államok agrárkereskedelmi többlete például nem kevesebb mint 27 milliárd euró volt tavaly.

Európa agrárpiaci pozíciója tehát a jelenlegi adatok szerint még kedvező, ám hosszú évek óta tapasztalható és a válság elmúltával különösen megfigyelhető, hogy számos versenytárs gyorsabban fejlődik, mint az öreg kontinens. Kína, Oroszország és Brazília felfutása nemcsak az agrártermékek kereskedelme, hanem a gazdaság számos más területének vonatkozásában is közismert, azonban a fejlett országok is veszélyeztetik az EU pozícióját. Az Egyesült Államok, Kanada és Új-Zéland mezőgazdasága is gyorsabban fejlődik számos mutató szerint, mint az EU27 agráriuma. Különösen szembetűnő Európa pozíciójának mulandósága, ha az évtizedes trendeket nézzük. Egy a válságot közvetlenül megelőző tanulmány szerint 25 év alatt az EU részesedése a világ gabonatermeléséből 13 százalékról 11-re, a hústermeléséből 26 százalékról 15-re, a zöldség- és gyümölcstermeléséből 19-ről 10-re csökkent. Nagy különbségek tapasztalhatók a hatékonyság és a hozzáadott érték vonatkozásában is. Míg egy amerikai farmer a nyolcvanas években még csak kétszer, 2006-ban már közel négyszer nagyobb hozzáadott értéket termelt, mint egy uniós gazda.

Borért szóját

Az EU kivitelének döntő részét feldolgozott termékek, késztermékek adják, igaz, az olyan alapanyagok, mint a búza, az árpa és a cukor jelenléte is fontos. Európától a világ mégis döntően bort, whiskyt és más alkoholos italokat, tejtermékeket és bőrárut vásárol. Az európai – döntően francia – bor legnagyobb vevője továbbra is az USA.

Európa behozatalának túlnyomó részét a szójabab és a szójaalapú félkész termékek adják. Az ebbe a két kategóriába tartozó termékek aránya a teljes import 13 százaléka. A kávé a szójabab és -termékek után szintén jelentős behozatali cikk.

Európa behozatalának túlnyomó részét a szójabab és a szójaalapú félkész termékek adják. Az ebbe a két kategóriába tartozó termékek aránya a teljes import 13 százaléka. A kávé a szójabab és -termékek után szintén jelentős behozatali cikk. -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.