Jó évet zárt tavaly az idén tízéves, repülőgép-javítással és -karbantartással foglalkozó Lufthansa Technik Budapest (LTB) Kft., a cég adózott eredménye 8,5 milliárd forintos forgalom mellett az egy évvel korábbi 522 millióról 640 millió forintra nőtt – mondta egy tegnapi háttérbeszélgetésen Szomora Sándor, a társaság vezérigazgató-helyettese. Az idei évre vonatkozó várakozásaikról lapunk kérdésére elmondta, hogy a jelenlegi infrastruktúrájukkal és kapacitásukkal nem tudják meghaladni az éves 8,5-9 milliárdos árbevételi szintet, ahhoz, hogy két számjegyű forgalmat tudjanak lebonyolítani, egy új hangárt kellene építeniük a Budapesti Liszt Ferenc Repülőtér területén található nagyjavítóbázisukon. A mintegy hárommilliárd forintos beruházás a cégvezető reményei szerint a következő egy-két évben indulhat, a végső döntés függ attól, hogyan alakulnak a világgazdasági folyamatok, illetve milyenek lesznek az ágazat kilátásai.
A további kihívás lehet, hogy nehéz megfelelő munkaerőt találni Magyarországon, ugyanis évente mindössze 5-10, nyelveket beszélő, repülőgép-javításra specializálódott szakembert képeznek. Szomora Sándor szerint hosszú távra tervez hazánkban az LTB, ezt támasztja alá, hogy decemberben újabb 15 évre meghosszabbították a Budapest Airport Zrt.-vel a szerződésüket a ferihegyi bázis bérletéről. A társaság az elmúlt tíz évben is jelentős összegeket ruházott be a reptéren, a tavalyi év végéig mintegy hatmilliárd forint értékben végzett fejlesztéseket.
Az LTB-t is érinti az anyavállalata, a Lufthansa Technik AG tegnapi Budapesten tett bejelentése, miszerint a hét európai leányvállalatát óriás virtuális cégbe szervezve új, teljes körű javítási és karbantartási szolgáltatást indít a partnerei számára. Az óriás, közepes és kis légitársaságok számára nyújtott szolgáltatás lényege az, hogy az ügyfél az anyavállalattal köt szerződést, a megrendelt munkát pedig azon a bázison végzik el, ahol azt az adott időintervallumban a leghatékonyabban tudják megvalósítani.
Az integrált szolgáltatás bevezetésével a Lufthansa Technik csoport a vezető helyét szeretné bebiztosítani a piacon, amelyen az elmúlt években jelentősen megerősödött a verseny. Ahogyan a teljes légiközlekedési ágazatban, úgy itt is jellemző az arab tőke előretörése: a Lufthansa Technik legnagyobb konkurense, a svájci eredetű SR Technics mögött arab emírségekbeli befektetők állnak, csakúgy, mint a közel-kelet térségében piacvezető ADAT-nál. Szomora Sándor szerint a korábbinál nehezebb évek jöhetnek, mivel a magas üzemanyagárak miatt nyomás alatt áll az egész iparág, a társaságok pedig az üzemi költségeik növekedése miatt az egyéb kiadásaikon, így például a karbantartáson is igyekeznek spórolni. Azonban egyre több légitársaság szervezi ki a karbantartással és javítással kapcsolatos tevékenységét – sokuknak már nincs is saját műszaki bázisa –, és ez a Lufhansa Technikhez hasonló, repülőgépekkel kapcsolatos műszaki szolgáltatásokat nyújtó cégeknek teremt piacot.
Gépjavítás
A Lufthansa Technik Budapest Kft. vegyes vállalat, amelyet a német Lufthansa Technik AG (85 százalék) és a Malév (15 százalék) hozott létre 2001-ben. Az utóbbi, 15 százalékos tulajdonrészt most a Budapest Airport Zrt. birtokolja. A 350 alkalmazottat foglalkoztató cég összesen 352 repülőgép javítási munkálataiban vett részt, mintegy 50 milliárd forintnyi szerződéses értékben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.