BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Eséllyel pályázhat a Mol a Lotosra

A lengyel olaj- és gázipari csoport privatizációjáról az év végén döntenek Varsóban

Június közepén zárult a gdanski Lotos integrált olaj- és gázipari csoport többségi, 53 százalékos állami részvénycsomagjára kiírt pályázat első köre. Négyen nyújtottak be nem kötelező ajánlatot. Iparági szakértők szerint egyikük minden bizonnyal a Mol. Orosz részről alkalmasint a TNK-BP, illetve a Szurgutnyeftyegaz próbálkozhatott, belföldi versenyzőként pedig a PGNiG. Végleges döntés az októberi parlamenti választások után várható.

Varsói lapvélemények szerint a kormány az első fordulóval az érdeklődést mérte föl: hajlandók-e a pályázók a Lotos csoport irányító részvénycsomagjáért a tőzsdei árnál többet is megadni. A varsói börzén jegyzett cég piaci kapitalizációja mostanában 5,9 milliárd zloty (1,5 milliárd euró) közelében jár, a lengyel állam ennek alapján akár a hárommilliárd zlotyt meghaladó bevételben is reménykedhet. A cégcsoport saját tőkéje a 2010-es mérleg szerint ennél ugyan többre, 7,5 milliárd zlotyra rúg, jelentős azonban a Lotos adósságállománya is. Hosszú távú kötelezettségei az ötmilliárd zlotyt is meghaladják.

Hogy mennyit ér a Lotos, az a kilátásaitól is függ. A lengyel energetikai piacon több belföldi szereplő is van, ott már a rendszerváltás előtt is külön cégben működött a gáz- és az olajipar. Az utóbbinál ráadásul az ország legnagyobb, plocki finomítója fölött is más vállalat diszponált, éppúgy, mint a második legnagyobb, a gdanski fölött is. A hajdani gázipari vállalatból született a PGNiG, a plocki finomító lett a PKN Orlen, a gdanski pedig a Lotos vállalati magja. A Lotos utóbb szert tett két kisebb, dél-lengyelországi finomítóra is, megvásárolta a Slovnaft és az Esso lengyelországi kúthálózatát, a Balti-tengeren több olajkútja is üzemel, ezeknek a járulékos földgázhozamát is hasznosítja. Okkal-joggal nevezheti magát vertikálisan integrált kőolaj- és gázipari vállalatnak.

E kapcsolódó beruházások azonban vajmi kevéssé változtatták meg a Lotos eredeti profilját. A két kis finomítóját, a jaslóit és czechowiceit 2007-ben gazdaságossági megfontolásokból be kellett zárni. Mintegy 350 töltőállomása a teljes lengyel kúthálózatnak alig 5 százalékát adja, nem fedi le az ország egészét, benzin-kiskereskedelmi profitrátája pedig messze a legalacsonyabb a Lotos üzletágai között. Az üzletmenet gerincét ma is a gdanski finomító jelenti. Kapacitása a nemrég befejezett rekonstrukció nyomán tovább bővült: 10,5 millió tonna nyersolaj dolgozható föl benne évente, ez elmarad ugyan plocki finomító 15,5 millió tonnás kapacitásától, ám így is másfélszer akkora, mint a százhalombattai. Gdansk fekvése is kivételes: itt végződik a Barátság kőolajvezeték pomerániai leágazása, és a szomszédban található a balti régió legnagyobb tengeri kőolajterminálja, a Naftoport. Az utóbbiban a Lotosnak csak 14 százalékos hányada van, de ide fut be tengeri olajkútjainak termelése, azaz ennyiben függetleníteni tudja magát az orosz nyersanyagimporttól.

A Lotos titkos tartaléka a feltárás és a termelés, s ennek csak egy része a kelet-lengyelországi és a litván tengerpart mentén húzódó, alaposan kiaknázott tengeri koncessziós terület. A Lotos 20 százalékos részesedéssel rendelkezik a norvég kontinentális talapzat alatti Yme tengeri olajmezőt feltáró konzorciumban, az ottani kutatások a vállalat előrejelzései szerint az idén fordulnak termőre. Ennek nyomán a gdanski finomítóban a saját termelésből származó feldolgozás aránya 10-ről 20 százalékra emelkedhet.

Kinek miért tetszhet a társaság?

Az oroszokkal kapcsolatos közkeletű előítélet, hogy geopolitikai okokból vásárolnak Kelet-Európában finomítói kapacitásokat. A gdanski létesítmény stratégiai jellege azonban a múlté. Öt éve elkészült és pár éve üzemel a Barátság vezeték primorszki leágazása, amelynek révén Oroszországnak saját balti-tengeri olajterminálja van Szentpétervár közelében.

A hozzá kapcsolódó kirisi finomító a Szurgutnyeftyegazé, amely, ha megszerezné mellé a gdanskit is, monopolhelyzetbe kerülne a balti-tengeri olajpiacon.

Ezért is valószínűtlen, hogy ők nyerik a Lotos-tendert – mondják a szakértők. Tusk lengyel miniszterelnök mindazonáltal áprilisban megerősítette: az orosz pályázókat nem fogják diszkriminálni a nemzetiségük miatt.

A kijelentést a TNK-BP felhívásnak értelmezte: ezt követően pályázott. Iparági elemzők szerint a Molnak a Lotos norvég és Kaszpi-tengeri feltárási koncessziói lehetnek igazán érdekesek, a hozzá kapcsolódó technológiával egyetemben.

A hozzá kapcsolódó kirisi finomító a Szurgutnyeftyegazé, amely, ha megszerezné mellé a gdanskit is, monopolhelyzetbe kerülne a balti-tengeri olajpiacon.

Ezért is valószínűtlen, hogy ők nyerik a Lotos-tendert – mondják a szakértők. Tusk lengyel miniszterelnök mindazonáltal áprilisban megerősítette: az orosz pályázókat nem fogják diszkriminálni a nemzetiségük miatt.

A kijelentést a TNK-BP felhívásnak értelmezte: ezt követően pályázott. Iparági elemzők szerint a Molnak a Lotos norvég és Kaszpi-tengeri feltárási koncessziói lehetnek igazán érdekesek, a hozzá kapcsolódó technológiával egyetemben.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.