Járműipar. Évtizedek óta a legnagyobb autóipari beruházásba fog a Ford Spanyolországban. A világcég 1,2 milliárd dollárt szán almussafesi gyára bővítésére, ezzel több száz munkahelyet létesít. Stephen Odellnek, a Ford Europe vezérigazgatójának a bejelentését nyilván örömmel fogadta Miguel Sebastian spanyol ipari miniszter, hiszen országában a legnagyobb a munkanélküliség az eurózónán belül. A 21,3 százalékos ráta az Európai Unió átlagának több mint kétszerese. Ráadásul a 11 egymást követő hónapban csökkenő autóeladások zuhanásba fordultak az elmúlt hónapokban, miután a kormány megszorításokba kezdett a költségvetési hiány féken tartása érdekében, és leállította a roncsautóprogramot. Májusban 23,3 százalékkal szűkült a piac, miközben a spanyol nemzeti össztermék 6 százalékát adja az autóipar.
A Ford ugyanakkor a németországi saarlouisban lévő gyárában is 150 munkahely létesítésére készül, ahol az új generációs Focus gyártását tervezik, és itt készül majd a Focus Electric is. Amellett, hogy szó van egy új haszonjárműgyár törökországi felépítéséről, a romániai egység modernizálására 913 millió dollárt szán a Ford Europe: Craiovában ugyanakkor már a jövő év elején megkezdik az új B-Max sorozatgyártását.
Az oroszországi Sollers csoport, valamint a Ford 50-50 százalékos vegyes vállalatot hoz létre évi háromszázezer gépkocsi gyártására. A két fél abban is megállapodott, hogy az orosz Vnyesekonombankkal kötnek hosszú távú, 1,4 milliárd dolláros finanszírozási szerződést. A Ford–Sollershez tartozik majd a Szentpétervár melletti Ford-üzem, ahol a Focust és a Mondeót gyártják a helyi piacra, a Sollers pedig két tatársztáni üzemét adja a vállalkozáshoz. Emellett a General Motors egymilliárd, a Volkswagen csoport pedig 900 millió dolláros beruházást ígért, és tágyalások folynak a FIAT-tal is egy 1,1 milliárd dolláros gyárépítésről Oroszországban.
A Toyota, amely tavaly 808 ezer autót adott el az Európai Unióban és Oroszországban, eközben elhatározta, hogy a következő két évben több mint egymillió darabosra növeli európai eladásait. A Toyota Motors Europe elnöke, Didier Leroy a Financial Times szerint úgy nyilatkozott: a cég hamarosan bepótolja azt a negyvenezer darabos kiesést, amelyet a márciusi cunami okozott az európai piacon. „Semmilyen okot nem látunk arra, hogy ne sikerüljön az egymilliós értékesítési cél Európában, a kontinens egészét tekintve növekedésnek indul a cég” – fogalmazott. A Toyota Motors a második fél évben a termelés erős bővülésével számol.
A Nissan ugyanakkor azt tervezi, hogy 420 millió angol fontot fordít arra, hogy sunderlandi gyárában 2013-ban megkezdődhessen az elektromos modellje, a Leaf sorozatgyártása. Az észak-angliai üzem Carlos Goshn, a Reanult-Nissan csoport vezetője szerint a Nissan egyik legfontosabb Japánon kívüli egysége. Ezért további 192 millió fontot szán a vállalat a Quashqai modell angliai megtervezésére és a gyártás-előkészítésre. D. K.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.