A nagy kereskedelmi tévék a komolyabb reklámköltések időszakára, őszre teszik drágább műsoraikat, ugyanis egy 38-40 százalékos közönségarány októberben akár kétmillió tévénézőt is jelenthet, míg egy langyos, nyári estén lehet, hogy csak a felét hozná. Profitorientált vállalkozásként csak a nyári vakáció idején leadott, már látott sorozatepizódok, unásig vetített filmek után vetik be a kereskedelmi tévék a drágább, saját gyártású műsoraikat.
Ezek minél korábbi indítása kulcsfontosságú programmingdöntés, ugyanis megelőzvén a konkurenciát, előbb építhető ki a nézői lojalitás, az egy adott napi műsorhoz vagy heti show-hoz hozzászokott néző pedig vagy esélyt sem ad a rivális műsorának, vagy csak percekre hajlandó átkapcsolni. 2002-ben a Big Brother első szériája a korábbi rajttal verte a Való Világot, és vitte is az őszt: 2003 elején viszont a VV2 azonnal élesben indult, a Big Brother második évadja pedig a késés, a VIP-kiadások miatt hamar hátrányba került, majd meg is bukott. Az RTL Klub 2011-ben nem bízza a véletlenre a dolgot: a csatorna alighanem megneszelte, hogy a rivális TV2 megszerezte a The Perfect Bride című napi valóságshow jogait, és pár órával azelőtt, hogy utóbbi kijött volna a hírrel, szétkürtölte, hogy a VV4-gyel ellentétben, amely novemberben rajtolt, a Való Világ ötödik szériája már augusztusban elstartol. A szándék világos: sok százmillió forintos, napi realityról van szó, amely májusig átlagban kiemelkedő, 38 százalékos közönségarányban ment a célcsoportban, így nem kockáztatja az RTL, hogy a rivális csatorna átszoktassa a napi realityhez hozzászokott tévézőket.
A The Perfect Bride – amely sikerrel ment Indiában, Törökországban, de még az olasz RAI is megvette – szintén drága, több százmilliós napi reality. Kell hozzá egy százfős stáb, két igényesen berendezett, nem kis alapterületű ház, esetleg közös kerttel: az egyik épületben hat férfi, a másikban tizenkét fiatal nő él, céljuk párt találni maguknak. A kedélyes párkeresést a hat anyósjelölt beköltöztetése nehezíti, közülük a szavazást nyerő haza is küldhet reménykedő lányt, de ugyanúgy előfordulhat, hogy menyasszonyjelölt költöztet haza egy anyukát. Több csavar is elképzelhető a műsorban, a gyártási költségeknek pedig a spotok eladása, a termékelhelyezés, a heti és napi szavazások során kell visszafolynia a kasszába. Egy ilyen kaliberű műsorban a nyereményt nem a csatorna állja, de egy autóforgalmazó sem csak egy négymilliós kocsit ajánl fel: több millió forint vándorol még ilyenkor a csatornához cserébe azért, hogy főműsoridőben elhangozzék a gáláns felajánló neve. A párkereső valóságshow aligha indul el augusztus végén, így jobbak lesznek az esélyei, ha nem a VV5 műsorsávjába teszi a TV2.
A tehetségkutatók esetében ugyancsak beelőzött a közléssel az RTL Klub: a 2011-es X-Faktort már az előző végén bejelentették, a TV2 azonban június 22-ig várt azzal, hogy tudassa: indítja a hatodik Megasztárt is. A nézettség – így az esténkét tízmilliós bevételeket jelentő telefonos szavazatszám – maximalizálása érdekében akkor járnak jól a csatornák, ha elkerülik egymást: 2010-ben szombaton az RTL többször nyert – meggyőző fölénnyel –, és a Megasztár csak a pénteki sávban támadt fel, ott viszont igen jól produkált. A spotokkal elérhető nézők és az emelt díjas telefonos szavazatok száma azért is különösen fontos, mert a termékelhelyezés csak töredékét hozza vissza egy ilyen show költségeinek. „Nem lehet nagyon intenzív egy cég jelenléte a képernyőn, mert ha a néző folyamatosan egy kólásüveget lát a zsűri asztalán, az visszaüt, ellenérzéseket szül” – mondta kérdésünkre egy médiaszakember, aki több kereskedelmi tévés műsorban dolgozott korábban.
Nem volt halott műfaj
A latin-amerikai telenovellák látványos feltámadását, a török szappanoperák előretörését itthon a gazdasági válsághoz kötik televíziós szakemberek: olcsóbbak, mint Mónika és Joshi Bharat délutáni show-i voltak, és a médiahatóság sem sújtja ezeket tízmilliós büntetésekkel. A napi valóságshow műfajára pedig szokás azt mondani, hogy a VV5-tel együtt támadt fel, de ez nem így van: el sem tűnt, hiszen a Celeb vagyok, ments ki innen!, a Hal a tortán és a Vacsoracsata is éveken át ott volt a nagy tévék főműsoridős ajánlatában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.