BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Trimodális adottságok

A logisztikai központként is működő adonyi Magtárház Kikötő Kft. forgalmának bővítése érdekében másfél milliárdos fejlesztést tervez. Megvalósítását – melyhez közel 297 millió forint uniós támogatást is nyertek – az idén kezdték. A cél új, eddig nem jellemző vagy általuk nem kezelt áruk – például cukorrépa, szója, rizs, só, műtrágya, szén, ócskavas, acéltekercsek, transzformátor – fogadása.

Az iparvágány-bővítésen kívül egyebek között a gabonát a többi szállítmánytól elkülönítő új hajóállást és túlméretes termékek emelésére alkalmas darut építenek, valamint más eszközöket vásárolnak – mondta a részletekről Gáspár Erika, a Magtárház Kikötő Kft. kereskedelmi igazgatója. A működő intervenciós raktár mellett már most lehetőség van közraktározásra, és dolgoznak azon, hogy vámszolgáltatásokkal is bővítsék a palettát; a vámudvar létrehozása és az okmánykiállítás lehetősége még ebben az évben megvalósul.

A 45 hektárnyi területen működő társaság három szállítási mód (vízi, közúti és vasúti) találkozását, együttműködését biztosítja, azaz trimodális kapcsolatnak minősül hazánk közepén, négy régió határán. A Constanta–Rotterdam folyami tengely felénél lévő adonyi raktározási és logisztikai létesítmény illeszkedik az európai V. és VII. számú szállítási útvonal találkozási pontjához is. Elérhető az M6-os autópályáról, illetve a Dunáról, két kilométeres iparvágány-hálózata pedig a vasúti forgalmat teszi lehetővé. A trimodális árukezelés keretében könnyen és közvetlenül megoldható a közútról és vasútról beszállított áruk uszályba be-, illetve kirakodása.

Az adonyi kikötő döntően két irányban forgalmaz. Egyrészt az ARA kikötők (Amszterdam, Rotterdam, Antwerpen), illetve a nyugat-európai vízi utak felé, másrészt al-dunai, illetve fekete-tengeri kikötőket célozva meg. A logisztikai központ tavaly 1,8 millió tonna gabonát tárolt be. Raktárból hajóba 225, közútról uszályra 55 ezer tonna árut rakodtak 2010-ben. Hajóból 120 ezer tonna szenet raktak ki, a vasúti rakodás pedig 10 ezer tonna volt. Ez utóbbi mennyiség az iparvágány-bővítésnek köszönhetően ez évtől várhatóan nő.

Az ehhez szükséges közelmúltbeli fejlesztésekről szólva Gáspár Erika elmondta: a terménybetakarítási időszakokban jellemző szárítási igények kielégítése érdekében egy nagy teljesítményű szárító-tisztító üzem épült. Mindkét telepen kialakítottak egy-egy akkreditált labort a termékek minősítésére. A kikötőnél közúti, az iparvágány-hálózathoz vasúti mérleget telepítettek. Új közlekedési utak, rakodók, tárolóterületek, utak és rakterületek, vasúti átkelők, valamint járható pályaburkolatok is épültek.

Az adonyi adottságokat – a kikötő fekvését és a folyamatosan fejlődő infrastruktúrát – kihasználandó, külföldi érdeklődők tervei között is szerepel egy Szerbiát és Romániát kiszolgáló regionális elosztóbázis létrehozása. A telepen belüli öthektáros szabad területen pedig bioetanol-üzemet akarnak létesíteni, erről folynak a tárgyalások.

A létesítmény számokban

Az Adony Kikötő Gabonatárház és Logisztikai Központ svájci tőkebefektetői háttérrel, illetve bankhitelből 2006-ban épült fel. A működtető Magtárház Kft.-nek 2009 júliusától magyar tulajdonosai vannak. A telep létesítésekor a beruházási cél intervenciós gabona tárolása volt, de ez az uniós irányelvek miatt meghiúsult.

A két, egymás mellett elhelyezkedő – de akár egymástól teljesen függetlenül is üzemeltethető – telepen 500 ezer tonna gabona (illetve egyéb áruféleség) tárolására alkalmas raktárépület! van. Közúti beszállítás esetén napi két műszakban 7500 tonna gabona be- és elszállítására van lehetőség.

A három hajóálláson együttvéve óránként 750 tonna gabona rakodható be. Jelenleg hetente három irányvonat érkeztetésére és indítására van lehetőség, az iparvágány bővítésével lehetővé válik egyszerre harminckocsis irányvonat fogadása.

A két, egymás mellett elhelyezkedő – de akár egymástól teljesen függetlenül is üzemeltethető – telepen 500 ezer tonna gabona (illetve egyéb áruféleség) tárolására alkalmas raktárépület! van. Közúti beszállítás esetén napi két műszakban 7500 tonna gabona be- és elszállítására van lehetőség.

A három hajóálláson együttvéve óránként 750 tonna gabona rakodható be. Jelenleg hetente három irányvonat érkeztetésére és indítására van lehetőség, az iparvágány bővítésével lehetővé válik egyszerre harminckocsis irányvonat fogadása.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.